Menu

Onderdeel van Pixfactory

0 (nul) gouden regels in de natuurfotografie

Een raar aantal voor een opsomming, nul, maar meer kan ik er nu eenmaal niet van maken. Natuurfotografie is in de basis, net als elke andere tak van fotografie, een vorm van kunst. En kunst gaat per definitie over vrijheid van expressie. Dat betekent automatisch dat er geen regels kúnnen zijn en dat enkel van belang is dat je je eigen gevoel en interpretatie van je onderwerp in je creatie legt. Als de kijker je kunstwerk ook nog eens mooi vindt, is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar kunst maak je vooral voor jezelf, om jezelf te uiten.
Zorg dat duidelijk is wat je onderwerp is en waar je naar kijkt.
Fotograaf: Marijn Heuts

Omdat wij natuurfotografen de erkenning door anderen zo belangrijk vinden, klampen we ons echter krampachtig vast aan allerhande richtlijnen, handreikingen en algemeen geaccepteerde principes, die er voor zorgen dat onze foto’s ‘werken’ en sneller mooi worden gevonden door de massa. Het gevolg: eenheidsworst. Als je worst lust kun je nu stoppen met lezen, anders: blijf vooral even hangen.

Het is de kunst de niet bestaande regels, richtlijnen, handreikingen en principes toe te passen en (vooral) te breken, al naar gelang jij dat nodig vindt en het jouw persoonlijke kunstwerk ten goede komt. Een aantal voorbeelden van deze niet bestaande regels en het bewust breken daarvan.

1. Plaats je onderwerp nooit in het midden.
Het onderwerp in het midden straalt kracht en symmetrie uit.
Plaats je onderwerp nooit in het midden

 

2. Geef je onderwerp de ruimte om in te kijken.
Kijkt je onderwerp de foto uit, dan roept dat meteen spannende vragen op als: “Waarom?“ en “Wat bevindt zich net buiten beeld?”
Geef je onderwerp de ruimte

 

3. Zorg dat je onderwerp scherp is, of in elk geval een deel ervan, liefst de ogen.
Door de scherpte bewust ergens anders dan op de verwachte plek te plaatsen, kun je de nadruk op een (verrassend) onderdeel van je onderwerp leggen. Totaal onscherp mag ook, voor een dromerige sfeer.Zorg dat je onderwerp scherp is

 

4. Zorg dat je je onderwerp niet aansnijdt.
Aansnijden brengt spanning in je beeld; de kijker moet zich zelf een voorstelling proberen te maken van wat er mist. Net zoals een foto van een dame in lingerie spannender kan zijn dan een foto van diezelfde dame zonder enige stoffige bekleding. Verbeelding en fantasie zijn belangrijk en niet alleen bij kleine kinderen!Zorg dat je je onderwerp niet aansnijdt.

 

5. Zorg dat duidelijk is wat je onderwerp is en waar je naar kijkt.
Door niet meteen alles weg te geven, dwing je de kijker langer naar je beeld te kijken en op zoek te gaan naar de inhoud en betekenis en een eigen interpretatie op de foto los te laten.lijstenbrij5

 

6. Gebruik een telelens voor vogels en zoogdieren.
Een kortere lens biedt je de mogelijkheid de omgeving in je beeld mee te nemen, of in elk geval een compleet andere en soms verrassende achtergrond mee te geven aan je onderwerp.Gebruik een telelens voor vogels en zoogdieren

 

7. Gebruik een groothoeklens voor landschappen.
Inzoomen op vormen, lijnen en patronen kan een mooi abstract beeld opleveren en de kijker kan geen inschatting van grootte maken. Dit zorgt dat de aandacht langer op je foto gericht blijft, want de kijker zal naar aanknopingspunten zoeken.Gebruik een groothoeklens voor landschappen.

 

8. Gebruik een macrolens voor kleine dieren en abstracten.
Zie punt 7. Ook kleine onderwerpen kun je prima in de omgeving fotograferen en abstracten zijn ook te vinden in het grote, bijvoorbeeld een stukje van een ver berglandschap.Gebruik een macrolens voor kleine dieren en abstracten.

 

9. Zorg dat je belichting juist is.
Een juiste belichting bestaat niet. De enig juiste belichting, is de belichting die tot uitdrukking brengt wat jij als kunstenaar voor ogen had, voelde, en wilde laten zien. Dat kan best (veel) te donker of (veel) te licht zijn. Emotie en registratie gaan nu eenmaal niet goed samen.Zorg dat je belichting juist is.

 

10. Zorg dat je foto een exacte weergave is van wat je zag op het moment van afdrukken.
Natuurfotografen zijn doorgaans puristen. Als je dat idee kan loslaten, gaat er een creatieve wereld vol verbeelding voor je open en kun je je publiek verrassen met kunstzinnige weergaven van alledaagse onderwerpen!Zorg dat duidelijk is wat je onderwerp is en waar je naar kijkt.

 

11. Wees eerlijk over de totstandkoming van je kunstwerk.
Oei, blijkt er stiekem toch nog een, weliswaar ongeschreven, regel te zijn. Het is onze verantwoordelijkheid als fotograaf om de kijker en onze collega’s niet te bedotten. Wees eerlijk hoe je foto tot stand is gekomen, of dat nu is door een tam dier te gebruiken, in Photoshop flink aan de belichtingsschuiven te trekken of door driekwart van je originele bestand weg te snijden. Het voorkomt dat mensen zelf op zoek gaan naar een onbereikbaar eindresultaat en daarbij wellicht onherstelbare schade aanrichten aan de natuur en hun eigen ego als het niet blijkt te (kunnen) lukken.

Deze foto van luchtbellenin het ijs heb  ik omgezet naar zwartwit en daarna geïnverteerd
Deze foto van luchtbellen in het ijs heb ik omgezet naar zwartwit en daarna geïnverteerd

 

27 reacties

  1. Prima verhaal, goed geïllustreerd. Iedereen moet zelf weten welke regels hij/zij wil volgen of hoe je daar juist creatief van wilt afwijken.

  2. Leuk stukje Marijn, kan het er wel mee eens zijn. Ik vertel mensen tijdens lezingen graag dat er eigenlijk maar één persoon is die kan beoordelen of een foto geslaagd is, en dat is de maker zelf. Immers die had in gedachten wat het beoogde resultaat zou moeten zijn. In deze tijd van sociale media zie je echter dat een hoop mensen graag willen scoren. Als dát je hoofddoel is, dan zul je als fotograaf wellicht wat vatbaarder zijn voor de ‘geldende’ regels: wanneer je dat immers netjes doet, zul je waarschijnlijk de meeste ‘ohs en ahs’ oogsten. Ben je daarentegen wat afwijkende, dan is het clubje enthousiastelingen meestal kleiner. Kortom: het is allemaal maar net wat je doel is. Enfin. Van die dingen dus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

27 reacties

  1. Prima verhaal, goed geïllustreerd. Iedereen moet zelf weten welke regels hij/zij wil volgen of hoe je daar juist creatief van wilt afwijken.

  2. Leuk stukje Marijn, kan het er wel mee eens zijn. Ik vertel mensen tijdens lezingen graag dat er eigenlijk maar één persoon is die kan beoordelen of een foto geslaagd is, en dat is de maker zelf. Immers die had in gedachten wat het beoogde resultaat zou moeten zijn. In deze tijd van sociale media zie je echter dat een hoop mensen graag willen scoren. Als dát je hoofddoel is, dan zul je als fotograaf wellicht wat vatbaarder zijn voor de ‘geldende’ regels: wanneer je dat immers netjes doet, zul je waarschijnlijk de meeste ‘ohs en ahs’ oogsten. Ben je daarentegen wat afwijkende, dan is het clubje enthousiastelingen meestal kleiner. Kortom: het is allemaal maar net wat je doel is. Enfin. Van die dingen dus.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: