Menu

Onderdeel van Pixfactory

10 natuurfotografen over kleur

Ik werd gevraagd of ik een stukje wilde schrijven over kleur.....
Kleuren in de natuurfotografie

Kleuren-emo

Yessss! Zeg je kleur, dan begint er onmiddellijk iets te huppelen in mij: Voor kleuren mag je me wakker maken! Nadat ik mijn blij kwispelende puppy had aangelijnd en er even rustig over na kon denken, werd mijn enthousiasme iets getemperd: ‘In minder dan 1500 woorden? Hóe dan?!’
Alleen over de kleur groen zou ik al een boekje kunnen schrijven. Evenals over rood. Of paars. Want kleuren zijn altijd en overal. Als ik wakker ben en in mijn dromen, ze geven smaak aan wat ik eet en dansen mee met de muziek die ik luister. Ze vergezellen me in de natuur en zelfs in het donker. Maar dat is logisch, dat geldt voor iedereen, zeker voor de zo visueel ingestelde natuurfotografen.
Tóch?!

Kleuren-research

Tot ik, in het kader van mijn mini-kleuren-onderzoekje, wat collegae naar hun beleving bij een kleur vroeg en van één van hen het volgende antwoord gaf: ‘Kleur…iets uitdrukken…emotie? Nee…sorry….’ Inmiddels -van de eerste schok bekomen- heb ik moeten inzien dat kleur voor iedereen iets anders is. En gelukkig blijk ik, getuige sommige reacties hieronder, ook weer niet de enige kleuren-emo te zijn…. Hieronder 10 fotografen en hun (gebrek aan) persoonlijk kleurbeleving.

En -in het belang van mijn kleurenonderzoek: Wat betekent kleur voor jou…? Ik lees het graag hieronder! 😀

Natuurfotografen over kleur

1. Geel

Het licht van het zuiden, een zomerdag in de Méditerranée, Vincent van Goghs in Arles. Dat is de kleur geel. Je raakt er door betoverd als je loopt in de velden vol zonnebloemen, een gele golfstroom over de velden. Geel geuren de bloemen, geel zoemen de hommels, het stuifmeel stuift geel om je hoofd. Je knijpt je ogen dicht tegen de zon. Zonnestralen blijven als gele vlekken op je netvlies hangen. Tot de avond valt, de schemer de straten blauw kleurt en het enige geel dat overblijft koel kleurt in je bierglas op een avondwarm terras.
Ron Poot

Gele zonnebloemen.

2. Oranje

Oranje is de kleur van nog even flink gas geven. En dan niet alleen in het verkeer om voor het rood wordt nog even de kruising over te vliegen. Oranje in de natuurfotografie betekent dat de prachtige roze en paarse pasteltinten van voor zonsopkomst passé zijn. De zon is opgeklommen tot boven horizon en boomgrens en zet alles in een warme gloed. Heel eventjes maar, want het licht is al gauw te hard. De prachtige mist moet ook al weinig van de zon hebben, al is het moment dat ze elkaar voor het eerst ontmoeten wel altijd vurig. En dan is het zaak nog even flink gas te geven. Snel denken, kaderen en afdrukken, voor de nevel het weer aflegt tegen de warme zonnestralen en het diepe rood en oranje van het licht afglijdt tot onooglijk bleek en knetterend geel.
Marijn Heuts

ochtendmist
Het oranje wakker worden.

3. Rood

Zonnedauw is een rood, klein vleesetend plantje. Een lastig plantje om mooie foto´s van te maken. Om dat wel te gaan doen ben ik zonnedauw abstract gaan fotograferen. De foto bestaat dan ook enkel uit de rode kleur van de plant en de reflecties van de kleefstof.
Loulou Beavers

zonnedauw
Rode zonnedauw.

4. Roze

Ik ben nooit een meisjemeisje geweest. Barbies vond ik alleen leuk om (éénmalig) kappertje mee te spelen en ik ruilde ze dan ook met liefde voor wat ruimtevaartlego of piratenplaymobil. Mijn moeder leerde heel snel af om me in schattige roze jurkjes te wikkelen, aangezien die meestal binnen een half uur in bruinmodderige lapjes veranderd waren. Roze is voor sissies.
En toch… wordt héél soms, misschien een paar keer per jaar, ineens dat meisjemeisje in me wakker en slaat de pink mood hard en genadeloos toe. Ik móet dan roze doen. Wat inhoudt: ofwel bizar vroeg op voor intens roze luchten. Ofwel uren zoeken naar de zeer zeldzame rozepaarse kievitsbloem, of..om het wat eenvoudiger te houden…. een roze sprinkhaan in rozige plantjes zien te vinden.
En als ik dan mijn dagelijkse dosis roze gescoord heb…kan ik weer gewoon terug naar mijn daily routine: lekker door de modder tijgeren. Some things never change.

Roeselien Raimond

Roze sprinkhaan
Roze sprinkhaan Fotograaf: Roeselien Raimond

5. Paars

Ruim voor zonsopkomst probeer ik op de gewenste locatie te zijn. Dat geeft me de rust te wachten op het mooiste licht. Vaak is dat net voor zonsopkomst in plaats van erna (!). Zeker bij nevel of mist neemt het landschap dan prachtige pasteltinten aan. De serene rust, die de mist toch al uitstraalt, wordt zo nog eens versterkt. Paars is een weinig voorkomende kleur. Hier ontstond de kleurenpracht door het feit dat de hemel voor 3/4 bewolkt was. Alleen richting de zonsopkomst was het nog helder. Kort na deze foto kleurde het landschap zuurstokroze om vervolgens oogverblindend oranje te eindigen. Geef mij dan maar deze pasteltinten: RUST!
Bob Luijks

witbalans
Paarse pastels. Fotograaf: Bob Luijks

6. Blauw

Iedereen heeft een favoriete kleur.
Aan de hand van deze gegevens kunnen we vaak ook het karakter van iemand naar voren halen. Ik zal er verder geen doekjes om winden, maar mijn favoriete kleur is blauw. Als we daar dan over lezen dan zien we dat blauwe mensen vaak houden van muziek, kunst en tekenen. Zomaar drie dingen waar ik me heel vaak mee bezig hou.
Blauw komt in mijn foto’s erg vaak naar voren. Soms tot vervelens toe vind ik zelf. Maar ik kan er niets aan doen.
Een mier op een blauwe achtergrond..pff dat kan toch helemaal niet?! Niet echt natuurlijk, maar ik vind het zelf mooi en daar gaat het om. Mijn witbalans op de camera staat dan ook vaak ingesteld op lamplicht.
Maar uhm..Leon…Je hebt ook foto’s die erg donker zijn toch?’ Dat is inderdaad waar. Als je zo’n foto voorbij ziet komen dan mag je mij een kaartje sturen met iets van: ‘Kop op Leon:)’ Emotie is bepalend voor de kleur in het moment.
Leon Baas

Zuurspuitende rode bosmier tijdens aanval van juffers.
Blauwe mier.

7. Groen

Johan = groen. Wie mij kent, weet dat ik altijd in het groen rondloop: groene broek, groen T-shirt, groene fleece, groene jas en groene pet. Geen camo, daar hou ik absoluut niet van. Ik hou gewoon van groen (en het is lekker makkelijk kleding uitzoeken bij de buitensport zaak. : )). Groen staat voor mij voor natuur, voor buiten zijn maar ook voor milieu en onze aarde waar we zuinig op moeten zijn. Groen is de kleur die steeds minder in onze omgeving te vinden is en die we moeten koesteren. Met mijn groene kleding maak ik een statement, om zuinig te zijn op onze leefomgeving. Maar groen staat ook voor wat ik mooi vind… van groene bossen, groene velden tot… groen noorderlicht. In al mijn werk is groen de belangrijkste kleur!
Johan van der Wielen

Groen licht
Groen licht.

8. Bruin

Kleur? Uitdrukken? Wat ‘bruin’ bij mij oproept….Ehhh….?
Sorry, maar ik heb echt geen gevoelens bij kleur, kleur is voor mij hooguit functioneel of ‘mooi’.
Het is, net als groen, één van de basiskleuren in de natuur. Waar je nog ‘fris’ groen kunt hebben is dat er met bruin niet. Bruin is gewoon bruin. Veel dieren zijn bruin, bomen zijn bruin en in de winter is alles bruin. Andere kleuren zijn meestal vrolijker, maar dat bruin dan het tegenovergestelde gevoel oproept kan ik niet zeggen. Het hoort er bij, je kunt er niet zonder, maar emoties? Nee, die heb ik niet bij bruin.
Paul van Hoof

Bruine rat
Bruine rat.

9. Zwartwit

Het onderwerp is een Nederlandse oerwinter waarin de dieren, in dit geval wilde zwijnen, moeten zien te overleven. Deze opname omzetten naar zwart/wit is voor mij een logische keuze. Het originele beeld bevat sowieso al nauwelijks kleur. Het kleine restje kleur heb ik hier weggehaald omdat dit alleen maar zou afleiden. Puur zwart/wit. Zonder een tintje sepia of selenium is onprettig en koud. Het sobere zwart/wit benadrukt daarmee de sfeer en het gevoel, dat ik graag met dit beeld wil overbrengen. Alles draait hier om de witte sneeuw tegen de donkere achtergrond en de zwarte silhouetten van de dieren die zich door de hevige sneeuwbui aftekenen. Bovendien vestig ik door het weglaten van kleur meer aandacht op de compositie, contrasten en structuur. Een goede manier dus om een opname meer dramatiek mee te geven.
Henri van Vliet

Zwart-wit sneeuwlandschap
Zwart-wit sneeuwlandschap.

10. Wit / highkey

De kleur wit straalt voor mij elegantie en vaak ook eenvoud uit. Een highkey foto geeft vaak de essentie weer van een foto zonder storende elementen op de achtergrond. De kievitsbloem is wat mij betreft een erg elegante bloem. Door de witte bloem bij zonsopkomst (na nachtvorst) met tegenlicht te fotograferen, wordt die elegantie nog extra benadrukt. Er zat rijp op het gras door de nachtvorst waardoor het gras ook een witte kleur had gekregen. Met tegenlicht gaf dit ook een leuk bokeh effect.
Erik Veldkamp

Witte kievitsbloem
Witte kievitsbloem. Fotograaf: Erik Veldkamp

14 reacties

  1. Kleur is emotie! En stemming! Net zoals tonen van welke muzieksoort dan ook. Zelf kan ik blij worden van zachte kleuren, pastel-achtig en als basis dan blauw/paars en wit. Gevoel en sfeer roep ik het liefst op in zwart/wit in combinatie met High Key en een minimalistisch beeld

  2. Als ik rondkijk in de hedendaagse (natuur)fotografie dan betekent “kleur” vooral vaak het verzadingsgereedschap in de bewerking minstens 50 punten meer geven dan het origineel. Een soort amerikanisme, want daar is het geloof ik begonnen. Supranormale prikkels noemde prof. Lorentz (of was het Tinbergen?) het eertijds.
    Ik hou er niet van. Doe mij maar de natuurlijke subtiliteiten, maar die leggen het af tegen de discokleurtjes gelijk natuurfotografie het lijkt af te leggen tegen oneindig narcisme op “sociale” media.
    Het emotieloze bruin van Paul v. Hoof spreekt mij wel aan, en uiteraard zijn er kleurtheoriën die je evt. kunt toepassen maar emotie??? Ben wel benieuwd hoe groot de kans van natuurlijk bruin gaat zijn jullie kleurwedstrijd te winnen.

  3. Leuk verhaal Roeselien. Kleur maar ook ZW beinvloeden de emotie die een beeld bij de kijker oproept en daarmee de zeggingskracht van een foto. Basiskennis voor iedere fotograaf. Voorkeur? ZW, geel, rood, oranje, blauw, oker en bruin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

14 reacties

  1. Kleur is emotie! En stemming! Net zoals tonen van welke muzieksoort dan ook. Zelf kan ik blij worden van zachte kleuren, pastel-achtig en als basis dan blauw/paars en wit. Gevoel en sfeer roep ik het liefst op in zwart/wit in combinatie met High Key en een minimalistisch beeld

  2. Als ik rondkijk in de hedendaagse (natuur)fotografie dan betekent “kleur” vooral vaak het verzadingsgereedschap in de bewerking minstens 50 punten meer geven dan het origineel. Een soort amerikanisme, want daar is het geloof ik begonnen. Supranormale prikkels noemde prof. Lorentz (of was het Tinbergen?) het eertijds.
    Ik hou er niet van. Doe mij maar de natuurlijke subtiliteiten, maar die leggen het af tegen de discokleurtjes gelijk natuurfotografie het lijkt af te leggen tegen oneindig narcisme op “sociale” media.
    Het emotieloze bruin van Paul v. Hoof spreekt mij wel aan, en uiteraard zijn er kleurtheoriën die je evt. kunt toepassen maar emotie??? Ben wel benieuwd hoe groot de kans van natuurlijk bruin gaat zijn jullie kleurwedstrijd te winnen.

  3. Leuk verhaal Roeselien. Kleur maar ook ZW beinvloeden de emotie die een beeld bij de kijker oproept en daarmee de zeggingskracht van een foto. Basiskennis voor iedere fotograaf. Voorkeur? ZW, geel, rood, oranje, blauw, oker en bruin.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: