Menu

Onderdeel van Pixfactory

10 tips om je fotografie te promoten

Kortgeleden riep ik hier jonge natuurfotografen op om onder hun rots vandaan te kruipen en zich te laten zien. Aan deze oproep werd groots gehoor gegeven en vanuit alle krochten van de natuurfotografie kwam jong, vers natuurfotografenspul gekropen.....
instagram_roeselien

En één van deze ‘jongkies’, genaamd Pien van Driel, stelde de volgende vraag:

Ik zou het leuk vinden om een keer een artikel te lezen over hoe je je foto’s het beste een publiek kunt geven. Moet dat via social media? Moet dat via een eigen website? Zijn er andere manieren? Kortom, fijn om een keer wat over te leren!”

Hoe doe je dat…je fotografie promoten?

Goeie vraag, Pien! Want…..willen we dat eigenlijk niet allemaal weten? De meesten van ons zijn niet opgegroeid met internet en zelfs als dat wel het geval is, dan missen we een goede handleiding van dat zo wereldwijde web. En creativiteit en marketingtalent gaan vaak slecht door één deur. Je hebt misschien de gave om mooie platen te schieten, maar dit vervolgens ook aan de man brengen is een kunst op zich. Presentatie is een vak. Gelukkig hoeven de meeste van ons niet te leven van fotografie (anders zouden we allemaal een stuk magerder zijn), maar wat meer publiek om ons harde werken te bewonderen is natuurlijk altijd welkom! Dus hierbij 10 tips om je foto’s een groter podium te geven:

1. Plaats je foto’s op Instagram

Het heersend principe op deze – oorspronkelijk voor de telefoon ontwikkelde – app is: featuren of gefeatured worden. Dat wil zeggen dat grotere accounts jouw foto’s gebruiken en zo nóg groter worden. Jouw voordeel als fotograaf is dat je een stukje meevaart op dit succes. Onder de aandacht van deze ‘ Grote Instagrammers’ komen kan op verschillende manieren:

  • Opvallend goede foto’s maken.
  • Héél veel tijd steken in het liken, commenten en volgen van andere Instagrammers. (zie punt 6)
  • Een combinatie van beide.

2. Plaats je foto’s op Facebook

Zoals laatst de 13 jarige dochter van een collega opmerkte: “Facebook is voor oude mensen.” Dat klopt. En laat het toeval nu willen dat wij natuurfotografen (gemiddeld genomen!) de jongsten niet zijn. Natuurfotografen zijn bovendien ontzettend goed vertegenwoordigd op Facebook, dus wees erbij. Net als op Instagram is ook hier het devies: laat die foto’s zien. Deel ze in groepen. Like, volg en comment zoveel als tijd, zin en je persoonlijke principes je toestaan.

3. Zet je foto in een fotocommunity

In Nederland zijn er onder andere; Birdpix, Deel de Natuur, Nederpix, Zoom en Vara’s Vroege Vogels. Deze fotocommunity’s variëren van registrerende fotografie tot creatieve fotografie, van beginnend tot gevorderd, van macrofotografie tot vogelfotografie. En voor de weerfotografen onder ons zijn er ook nog allerlei weersites, zoals Weerplaza en Weeronline of Buienradar om je mooiste foto’s te delen. Sommige community’s zijn heel sociaal en actief en soms leiden contacten hier zelfs tot heuse real-life vriendschappen. Probeer ze eens uit en ervaar zelf welke het beste bij jou past. Voor de ambitieuze fotografen onder ons zijn er ook nog de grotere internationale fotocommunity’s, zoals bijvoorbeeld Flickr of 500px. Gezellig met wat leden afspreken is hier wat lastiger, maar vanwege het internationale karakter zijn de bezoekersaantallen (en dus de exposure) wel groter.

4. Ga naar fotofestivals en / of fotografieverenigingen

De wintermaanden waarin je wanhopig kruidnootjes kauwend naar een brandende-openhaard-screensaver zat te staren, zijn voor altijd voorbij. Nu kun je alle grijze regenachtige weekenden inkleuren met een aaneenschakeling van Nederlandse en internationale fotografiefestivals als: Pixperience en Nature Talks, (in Nederland) en buiten Nederland bijvoorbeeld Lowland Photo Festival , Montier en GDT. Wil je iets kleinschaliger instappen, dan kun je ook eerst eens naar een open avond van een fotovereniging gaan, zoals bijvoorbeeld naar een openbare clubavond van VNF-Apeldoorn.

5. Doe mee aan fotowedstrijden

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat een prijs winnen vroeger efficiënter was dan nu. Er bestaan fotografen die zelfs heden ten dage hun faam te danken hebben aan die ene keer Grasduinen (wie kent t nog? :D) winnen. Nu zie je door de wedstrijden nauwelijks het bos nog en het grote aanbod maakt de waardering dan ook minder.
Het voordeel is dat het tegenwoordig bijna moeilijk is om niet award-winning te zijn. Want naast de grote en middelgrote bekende wedstrijden als de Groene Camera Wedstrijd, , NPOTY, Lowland Photo Contest en Roots (in Nederland) en WPOTY, BTO, GDT, Asferico, IGPOTY, Memorial Maria Luisa en Oasis Photo Contest (internationaal) …zijn er tegenwoordig ook talloze vage, onbeduidende en nog nooit-eerder-van-gehoorde-wedstrijdjes. En die zijn perfect, aangezien juist die nog met gemak te winnen zijn. Niemand die later nog weet wat die award was, maar wel dat JIJ erbij hoort, bij die Award-Winners!

6. Wees sociaal op sociale media

Sociale Media heten niet voor niets Sociale Media. Natuurlijk betreft het grotendeels gebakken lucht, dat hier verkocht wordt, maar net als in het echte leven bevinden zich hier echte mensen die een complimentje waarderen. En net zoals in het echte leven zijn er, naast mensen die wat al te royaal met nietszeggende superlatieven strooien, óók mensen die hun oprechte waardering uiten bij foto’s die dat in hun ogen verdienen. Trek de handschoen aan die jou het beste past, maar bedenk dat je met niets doen waarschijnlijk weinig bereikt.

7. Wees sociaal in het veld

PestvogelHet veld….het echte, niet virtuele fotografiewereldje. Hier kun je echte gesprekken voeren en echte contacten leggen. Ga naar hotspots, bezoek die pestvogel-invasie, schuif eens aan bij de massa tijdens de edelhertenbronst op de Veluwe, wurm je een weg door de vossenspotters in de AWD, sluit achteraan in de rij bij die zeldzame dwaalgast. Je zult zien dat, naarmate je vaker dit soort plekken bezoekt, je steeds vaker mensen gaat herkennen…en zij jou!

8. Maak een website

icoon_websiteVroeger moest je hiervoor nog uitgebreide kennis van HTML en CSS hebben, of op zijn minst wat geld neertellen voor het webdesignend buurjongetje. Tegenwoordig doet een beetje digibeet het zelf met programma’s als WordPress, Wix of Weebly. Overigens is óók het concept website redelijk uit de tijd, maar stiekem toch nog steeds wel nuttig. Een site wordt tenminste niet direct weggeswipet én je kunt alle bovengenoemde community’s en media hierheen laten verwijzen.

9. Organiseer een expositie

Het kost best wat tijd en geld, maar eigenlijk zou elke beetje serieuze fotograaf het een keer gedaan moeten hebben, al is het maar voor de plaatselijke bibliotheek: Een fotoexpositie organiseren. Naast dat het leuk en leerzaam is om je eigen werk eens groot in print te zien, in plaats van klein in een beeldscherm, is het ook verrassend om eens een ander publiek te trekken dan je collega-fotografen. Door je werk in een galerie, bezoekerscentrum, café of ziekenhuis tentoon te stellen, zal je werk door een heel andere groep gezien worden.

1o. Last but not least: Natuurfotografie.nl

Laat je stem hier horen. Ook natuurfotografie.nl is een verzamelplaats voor natuurfotografen. Bij uitstek dus de locatie om gelijkgestemden te ontmoeten. Onder elk artikel is de mogelijkheid tot reageren en ook op Facebook lezen we graag je reactie. Dus mocht ik nog belangrijke tips vergeten zijn, óf wil je deze kans grijpen om jezelf onder de aandacht te brengen: dit is de plek en de gelegenheid; pák hem! :D.

En om maar even het goede voorbeeld te geven:

Mijn Instagram
Mijn Facebook
Mijn website

Zie ik je daar? 😀

 

 

14 reacties

  1. Als ik het wel heb geef je in ieder geval Facebook en Instagram het recht om met je foto’s te doen wat ze willen. Is voor mij een reden om daar geen echt mooie dingen te plaatsen.

    1. Volgens mij ligt het wel een tikje genuanceerder en kunnen je foto’s voor bepaalde (advertentieachtige) doeleinden gebruikt worden, maar zeker niet onbegrends. Daarbij: van die kleine instagram-fotootjes valt weinig te maken….
      Maar als je t helemaal op safe wil spelen is niet plaatsen uiteraard de meest verstandige optie.

  2. Prima overzicht. Ik volg ook met veel plezier diverse YouTube kanalen van diverse fotografen, dat is denk ook een geweldige manier om jezelf te promoten. Moet je wel wat te melden hebben natuurlijk…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

14 reacties

  1. Als ik het wel heb geef je in ieder geval Facebook en Instagram het recht om met je foto’s te doen wat ze willen. Is voor mij een reden om daar geen echt mooie dingen te plaatsen.

    1. Volgens mij ligt het wel een tikje genuanceerder en kunnen je foto’s voor bepaalde (advertentieachtige) doeleinden gebruikt worden, maar zeker niet onbegrends. Daarbij: van die kleine instagram-fotootjes valt weinig te maken….
      Maar als je t helemaal op safe wil spelen is niet plaatsen uiteraard de meest verstandige optie.

  2. Prima overzicht. Ik volg ook met veel plezier diverse YouTube kanalen van diverse fotografen, dat is denk ook een geweldige manier om jezelf te promoten. Moet je wel wat te melden hebben natuurlijk…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: