Menu

Onderdeel van Pixfactory

10 tips om winnende foto’s te selecteren voor een fotowedstrijd

Tot en met maandag 12 februari 2024 kun je weer foto's insturen voor de Groene Camera. Alle kans dat ook jij verborgen schatten op je harde schijf hebt staan. Maar hoe pik je die eruit? En ben je wel goed genoeg? Hier volgen tien tips.
selectie
Durf iets nieuws uit te proberen. Hier een actiefoto met het plantje in de hoofdrol. Fotograaf: Bart Siebelink

1. Reken af met die eeuwige zelftwijfel

Iedereen kent die knaagvraag: ben ik wel goed genoeg? Welnu, als je jezelf bij het zien van sommige finalisten betrapt op het gevoel ‘dat had ik ook gekund’, zit je qua ambitieniveau goed. Een beetje drive en gezonde competitiedrift is helemaal niet verkeerd. Bovendien is zo’n wedstrijd een ideale mogelijkheid om je eigen niveau te spiegelen aan wat een deskundige jury als state of the art beschouwt. Dus wat let je om een kans te wagen. Nee heb je…

2. Neem de tijd voor jouw selectie

Neem de tijd om te selecteren. Doe dat nooit in één keer maar in verschillende fases. Maak bijvoorbeeld eerst een ‘ruime selectie’ van alle foto’s die je zelf als mogelijke kanshebber beschouwt. Loop die selectie na bijvoorbeeld een week nog eens opnieuw door en markeer dan de foto’s die je als allerbeste beschouwt. Heb je ook maar even een negatief gevoel bij een foto, durf dan rigoureus te zijn en schuif hem terzijde. Laat de foto’s die overblijven goed op je inwerken. Bijvoorbeeld door ze een paar dagen als bureaublad in te stellen. Of door ze af te drukken en op een plek te hangen waardoor je er vaak naar kijkt. Boeien ze je na een week nog steeds, dan is dat een goed teken.

3. Bekijk elke kandidaat-foto beeldvullend

Goede foto’s houden namelijk hun kracht als je ze bekijkt op beeldvullend formaat. Blijft er niks van over, dan weet je genoeg.

selectie
Check of een foto zowel op klein als op groot formaat overeind blijft. Fotograaf: Bart Siebelink

4. Besteed aandacht aan nabewerking

Echt, de meeste van al die winnende beelden komen heus niet precies zo uit de camera. Je moet goed weten hoe je een foto digitaal kan optimaliseren. Bijvoorbeeld hoe je met beleid kan verscherpen, of hoe je donkere partijen zonder kwaliteitsverlies lichter kan maken en omgekeerd. Je zal versteld staan hoeveel kwaliteitswinst er met nabewerking te behalen valt.

5. Toets je beoordeling bij anderen

Het is helemaal niet verkeerd om vrienden, fotomaatjes of thuisfront even mee te laten kijken. Gewoon om te checken hoe je foto’s overkomen. Maar trek vervolgens wel je eigen lijn en laat je oren niet hangen aan het oordeel van anderen. Zeker niet aan likes en commentaren op fora of social media. Iedereen weet inmiddels wel dat zoete plaatjes met een hoge aaibaarheidsfactor bij een groot publiek veel beter scoren dan gewaagde en vernieuwende foto’s. Maar bij de Groene Camera kijkt de jury verder dan of een foto mooi of technisch goed is. Eigenheid en originaliteit wegen uiteindelijk zwaarder.

selectie
Meerdere keren is van deze foto de RAW-file opgevraagd. Hij haalde het steeds net niet, maar de bevestiging is binnen. Fotograaf: Bart Siebelink

6. Bekijk eerdere uitslagen

Zijn er bepaalde beelden vaak gehonoreerd, dan maakt een look-a-like vrijwel geen kans om te winnen. Al was het maar doordat deze niet meer opvalt tussen de duizenden andere inzendingen die in hoog tempo de revue passeren. Het is daarentegen wel zinvol om je bij eerdere winnende foto’s af te vragen hoe er bijvoorbeeld met compositie is omgegaan. Of: wat gebeurt er aan de randen, in de hoeken? Hoe ver is men gegaan met nabewerking?

7. Houd je aan de wedstrijdregels

Leef deze letterlijk en volledig na. Het is zowel voor een deelnemer als voor een jury heel frustrerend om na het opvragen van RAW-bestanden in de slotfase nog foto’s te moeten diskwalificeren.

selectie
Foto’s van grote grazers zoals deze koniks zijn toegestaan. Maar deze foto is te extreem nabewerkt want de achtergrond was niet zwart. Fotograaf: Bart Siebelink

8. Verdiep je in de jury

Het helpt als je weet wie er in de jury zit, niet persoonlijk natuurlijk, maar wat maken ze zelf en waar gaat hun voorkeur naar uit? Kun je dat een beetje inschatten en weet je bijvoorbeeld dat bewogen beelden niet in de smaak vallen bij een of meerdere juryleden; niet insturen.

9. Realiseer je dat topfoto’s bijvangsten zijn

Regelmatig duiken in de uitslagen van verschillende wedstrijden dezelfde namen op, terwijl er anoniem wordt gejureerd. Hoe kan dat toch steeds? Als je investeert in je ontwikkeling als fotograaf, zal je regelmatig sterke, verrassende en originele beelden maken. Topfoto’s zijn vrijwel nooit eenmalige toevalstreffers, maar de structurele bijvangst van een goed rijpingsproces.

selectie
Is deze nou goed of toch niet? Dat gevoel had ik aanvankelijk even bij deze foto. Heb jij dat ook weleens? Dan kan het helpen om de foto even te toetsen op Facebook. Fotograaf: Bart Siebelink

10. Verliezen is een kunst

Niet gewonnen? Niks aan de hand. Gewoon blijven genieten van de natuur en de volgende keer vol goede moed weer meedoen. Kun jij dat opbrengen? Dan weet je één ding zeker: jij bent goed genoeg!

Met dank aan Rollin Verlinde, Rick van der Kraats, Heike Odermatt en Jan Vermeer.

8 reacties

    1. Ik denk dat ze bij de selectie dhet raw formaat op kunnen vragen om zeker te zijn dat er niet mega is nabewerkt en of t een beeld is of dat de foto echt van jouw is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

    1. Ik denk dat ze bij de selectie dhet raw formaat op kunnen vragen om zeker te zijn dat er niet mega is nabewerkt en of t een beeld is of dat de foto echt van jouw is.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: