HOME < INSPIRATIE < LIJSTENBRIJ
lijstenbrij

12 creatieve dip tips

Een creatieve dip; voor velen van ons een bekend verschijnsel, maar … wat doe je eraan?

Achterstallig onderhoud
Achterstallig onderhoud
Delen

Twaalf tips om uit je creatieve dip te komen

1. Op pad met 1 lens

Ga eens op pad met een vastbrandpunt lens, bijvoorbeeld een 50mm. Door jezelf te beperken wordt je creativiteit gestimuleerd om je favoriete onderwerp eens op een andere manier te fotograferen.

Op pad met een oude helios lens
Op pad met een oude helios lens

2. Kies een onderwerp en probeer dat op allerlei manieren te fotograferen

Bijt je vast in een onderwerp. Bijvoorbeeld een bepaalde locatie of een soort en ga je fotografie uitdiepen door dat onderwerp op allerlei manieren te fotograferen. Denk aan het gebruik van verschillende lenzen, veraf-dichtbij, abstraheren, gebruik van flits, etc.

Onderwerp op allerlei manieren
Er zijn zoveel manieren om een juffertje vast te leggen, succes met experimenteren!

3. Doe een workshop

Behalve de algemene workshops zijn er ook veel specifieke workshops gericht op een bepaald thema. Ideaal om je uit je creatieve dip te halen.

Doe een workshop
Super inspirerend, doe een workshop!

4. Op pad met een ander

Als je meestal alleen op pad gaat, ga dan ook eens met een andere fotograaf op stap. Het liefst iemand van je eigen niveau zodat jullie van elkaar kunnen leren. Daarbij bedoel ik niet dat je allebei exact dezelfde foto’s gaat maken, maar dat je elkaars werk bekijkt en beoordeelt en vaak verrassende composities en uitsneden van dezelfde locatie van elkaar te zien krijgt.

Op pad met een ander
Jahoor, zorgvuldig mijn compositie bepaald en wie loopt er weer doorheen……

5. Op pad in je eentje

En net andersom; als je altijd met anderen op pad gaat, ga eens alleen. In je eentje heb je vaak veel meer rust en tijd om een onderwerp helemaal uit te diepen. Niemand die onrustig naast je staat dat ‘ie weer verder wil.

op pad in je eentje
Genieten, niemand die de rust verstoort, heerlijk zo’n zonsopkomst in je eentje

6. Ga eens naar een museum

Er zijn interessante fotomusea en tentoonstellingen. Ook schilderijen zijn erg inspirerend om te bekijken. Schilders kunnen prachtig spelen met licht, compositie en beeldopbouw.

Ga eens naar een museum
World Press Photo Zutphen, zeer indrukwekkende fotografie op een schitterende locatie.

7. Ga een andere tak van fotografie beoefenen

Ben je dol op vogel en wildlife fotografie, maar heb je altijd het verkeerde moment te pakken? Ga eens sportwedstrijden fotograferen. Ik heb zelf een tijdje atletiekwedstrijden gefotografeerd en de acties gaan razendsnel. Door andere technieken te proberen en te leren anticiperen, lukt het steeds beter om het juiste moment te pakken.

Andere tak van fotografie
Snelle actiefotografie, wel op de goede plek gaan staan, zo’n kogel is zwaar

8. Lees en kijk

Ik ben een echte boekenwurm en mag graag fotoboeken lezen en bekijken. Er zijn vooral veel Engelstalige boeken te koop die erg diep op bepaalde technieken ingaan en veel informatie verschaffen om je creativiteit weer te laten opbloeien. Zie ook ‘Mijn 11 favoriete fotoboeken

9. Bijt je vast in een wedstrijd rondom een bepaald thema

Mijn toenmalig fotoclub had een jaarwedstrijd met iedere maand een ander thema. Door je daar in vast te bijten en ook de onderwerpen te fotograferen die je normaal gesproken links zou laten liggen, win je zo’n wedstrijd met twee vingers in de neus.

Lees en kijk
Om 3:30 uur langs de IJssel gaan staan om een nachtfoto te maken voor het thema nacht….

10. Stop even helemaal met fotograferen

Ga even lekker iets heel anders doen. (aan je auto klussen bijvoorbeeld)

Stop met fotograferen
Wie kan mij de hamer aangeven?

11. Achterstallig onderhoud

Ga al je achterstallige onbewerkte foto’s uitzoeken… Wie weet kom je ineens vergeten pareltjes tegen.

Achterstallig onderhoud
Achterstallig onderhoud

12. Stop met sociale media en forums

Word je helemaal gek van alle prachtige foto’s die dagelijks op je telefoontje voorbijkomen? Jij zit op je werk en de rest van Nederland lijkt genoeg tijd te hebben om alle fantastische momenten die je onderweg naar je werk gezien hebt wél met de camera vast te leggen? Gooi de sociale media (tijdelijk) van je telefoon, pc, tablet af. Dat geeft enorm veel rust en tijd om bijvoorbeeld een goed boek over fotografie te lezen waardoor je weer inspiratie krijgt en hopelijk ook je eigen weg kiest binnen de natuurfotografie.

Deel dit artikel

6
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Laat maar… heb de hamer al zelf gepakt

    1. Ojee en je auto? Doet ie het nu nog?

  2. Door Gerrit van Osch. op 25 juli 2017 om 17:14

    Hallo Bert,

    Wat je beschrijft, is ook mijn ervaring. Je beschrijft het meesterlijk, daarom lees ik graag je artikelen. Elke bewuste fotograaf is continu bezig zijn fotografie te verbeteren of te veranderen. Ik maak deel uit van een een groepje wat zich bezig houd met de zogenaamde huiskamer fotografie. Ieder verdiept zich n.a.v . informatie waar die ook vandaan komt in bepaalde vorm van fotografie. De presentatie gaat vervolgens met behulp van TV. De groepsleden geven daarop feed back om ver volgens daarmee weer aan de slag te gaan. Dit werkt buitengewoon inspirerend.
    Groet Gerrit.

    1. Bedankt voor je complimenten Gerrit. Het werkt inderdaad erg goed om in een kleine groep elkaars werk te bespreken en elkaar te stimuleren.

  3. Door Bart Telling op 25 juli 2017 om 08:58

    Nuttige tips Bert. Heb je boekenlijst ook even gcheckt waar je naar verwijst. Dan zijn social media weer even handig.

    1. Dank je Bart! Alvast veel leesplezier.