Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe maak je ‘bewogen’ foto’s?

Ooit was een bewogen foto per definitie een mislukte foto, maar al heel lang geleden beseften fotografen dat het vastleggen van bewegende onderwerpen soms de mooiste resultaten geeft bij het meebewegen van de camera, het zogenaamde pannen. Meer recent is er een trend ontstaan binnen de creatieve natuurfotografie waarbij ook stilstaande onderwerpen worden gefotografeerd met een bewegende camera.
Canon 7D met 24-105 mm @ 32 mm, belichtingstijd 1.3 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van onder naar boven. Fotograaf: Gerrit van Osch

Van registratie naar creatief

Na uitsluitend mij bezig te hebben gehouden met de zogenaamde registratie-fotografie, had ik vorig jaar mij toegelegd op mijn project ooievaars. Een jaar lang ooievaars volgen en de verdieping daarin leverde ongelooflijk leuke resultaten op. Dit jaar wilde ik meer gaan doen met de creatieve natuurfotografie. Na wat experimenteren met camerabewegingen was mij al snel duidelijk wat mijn fotografisch doel voor dit jaar zou worden. Mijn eerste experimenten vonden plaats in mijn eigen omgeving aan de rivier de Waal.

Canon 7D met 24-105 mm @ 24 mm, belichtingstijd 2.5 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van links naar rechts.
Canon 7D met 24-105 mm @ 24 mm, belichtingstijd 2.5 sec. bij diafragma f/22 tijdens een beweging van links naar rechts. Fotograaf: Gerrit van Osch

Welke instellingen kies je?

Gewapend met mijn Canon 7D camera, statief, draadontspanner en grijsfilter Fader-ND–MK11 ging ik aan de slag. Gebruikte lenzen zijn de Canon 24-105 mm standaardzoomlens en de Canon 100-400 mm telezoom.

De basis instellingen van de camera; M (manual) stand met een sluitertijd tussen 1 en 5 seconden en diafragma 22, een brandpuntsafstand tussen 32 en 170 mm en de ISO waarde op 100. De foto’s zijn gemaakt tussen 9.00 en 17.00 uur met een licht gedekte lucht. Het blijkt dat fotograferen met tegenlicht, de mooiste resultaten laat zien.
Het is heel belangrijk bij dergelijke opnamen dat je de beweging gelijkmatig uitvoert, zwaai de camera daarbij tussen de 30 en 70 graden. Je accenten verkrijg je door deze beweging bij aanvang of einde te vertragen. Oefening is vereist om het gewenste effect te bewerkstelligen. Voorts moet je goed opletten met de instelling van het (variabele) grijsfilter in relatie tot de belichtingstijd.
Na elke foto heb ik het histogram geraadpleegd en de belichtingstijd zo nodig aangepast. De foto’s zijn in RAW genomen en de verwerking in lightroom. De nabewerking bestond hoofdzakelijk uit aanpassing van de belichting, verscherping en croppen.

Ik heb voor mij zelf een nieuwe, buitengewoon uitdagende vorm van fotograferen ‘ontdekt’ die ook andere natuurfotografen ongetwijfeld interessante en verrassende resultaten kan opleveren.

8 reacties

  1. Ik ben zó blij dat er meer mensen zijn die deze vorm van fotografie mooi vinden. Ik doe het ook al wat langer ( niet altijd maar zo af en toe ) en ik vind de resultaten geweldig!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Ik ben zó blij dat er meer mensen zijn die deze vorm van fotografie mooi vinden. Ik doe het ook al wat langer ( niet altijd maar zo af en toe ) en ik vind de resultaten geweldig!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: