Belichten naar rechts
Belichten naar rechts houdt in dat je de foto zodanig belicht dat het histogram zover mogelijk naar rechts (de lichte kant) loopt, zonder dat de lichtste partijen buiten het histogram lopen. Feitelijk maak je dus een te lichte foto. Bedenk daarbij dat het histogram dat je op het display ziet, gebaseerd is op een door de camera ontwikkelde foto, en niet de totale belichtingsruimte van het RAW-bestand weergeeft. Als het histogram lichte clipping van de hoogste lichten aangeeft is er vaak nog geen clipping in het RAW-bestand. Heb je twijfels, maak dan twee opnames met verschillende sluitertijden, maar zorg er voor dat het histogram aan de rechterzijde zo veel mogelijk gevuld is zonder dat clipping optreedt.
Contra-intuïtief?
Waarom is het belangrijk om het histogram aan de rechterzijde volledig te vullen? Voor natuurfotografen die gewend waren met dia’s te werken klinkt dit contra-intuïtief, want dia’s belichtte je juist aan de krappe kant zodat er geen lelijke uitgebeten lichte partijen ontstonden. Dat daarbij de donkere partijen vaak wat dichtliepen werd op de koop toegenomen omdat dit visueel meer acceptabel was dan uitgebeten lichten. Met digitale fotografie kan je echter donkere en lichte partijen perfect met elkaar in evenwicht brengen, zonder compromissen te hoeven sluiten.
Minder ruis
Beeldkwaliteit in een digitale opname wordt sterk bepaald door de hoeveelheid ruis in de donkere partijen. Ruis kan je weliswaar goed onderdrukken met een beeldbewerkingsprogramma, maar hoe goed de moderne software ook is, het leidt onherroepelijk tot verlies aan scherpte en contrast in de donkere partijen. Hoe verder je de donkere partijen tijdens beeldbewerking moet openen om ze doortekend te krijgen, hoe duidelijker dit zichtbaar wordt. Je wil dus de donkere partijen tijdens de belichting zo licht mogelijk weergeven om te voorkomen dat te veel ruis in deze partijen ontstaat.
Je streeft daarom naar een opname waarvan het histogram zover mogelijk naar rechts is opgeschoven. De rechterhelft van het histogram (de lichte zijde) bevat namelijk veel meer informatie dan de linkerkant (de donkere zijde). Maak maar eens twee foto’s van hetzelfde onderwerp, één belicht naar rechts (te licht) en één belicht naar links (te donker). Je zal zien dat het RAW-bestand van de lichte foto groter is dan dat van de donkere foto hetgeen laat zien dat de lichte foto meer informatie bevat. Je kan dus beter een te lichte foto donkerder maken dan een te donkere foto lichter.
Te licht
Als je belicht naar rechts zal je veelal beelden krijgen die er veel te licht uitzien. Dit is even wennen, maar geen probleem want je hebt niet belicht om direct een uitgebalanceerd beeld te krijgen. Je hebt belicht om later tijdens de beeldbewerkingsfase de best mogelijke beeldkwaliteit te krijgen. Tijdens de beeldbewerking achteraf ontwikkel je het RAW-bestand en maak je van die te lichte opname een uitgebalanceerde foto.
Eén reactie
Reeds verschillende malen eerder gelezen over deze techniek. En aangezien ik mijn foto’s sowieso toch al bewerk in LR wordt het tijd om deze techniek voortaan toe te passen! Dank voor de heldere uitleg.