1. Op ooghoogte
Om de paddenstoel in zijn volle glorie te zien en te fotograferen zul je door de knieën moeten. Dit om op ooghoogte te komen met de paddenstoel. Mocht jouw camera beschikken over een kantelbaar Lcd scherm, dan heb je geluk. Geluk, omdat je dan niet, zoals ik, helemaal met je kin op de grond hoeft te liggen om door je zoeker te kunnen kijken. Overigens vind ik dit helemaal niet zo erg want ik mag graag de bosgrond in de herfst opsnuiven. Let er in beide gevallen wel op dat je de onderzijde van je camera beschermt tegen vuil of nattigheid. Een kleine plastic zak is voldoende. Ook het gebruik van een pitten- of rijstzak is aan te bevelen. Het houdt de onderzijde van je camera niet alleen droog, maar je toestel ligt mooi stevig.
2. Bladerdek op de achtergrond
Behalve het oog in oog te zijn met de paddenstoel, wil ik vaak beeld dat nog iets lager ligt. De reden hiervoor is dat ik het bladerdek van de achterliggende bomen in beeld wil krijgen. Het bladerdek van bomen en struiken is namelijk meestal niet geheel dicht, maar vertoont gaten. Het (zon)licht dat daar doorheen piept kun je gebruiken in je compositie voor het effect genaamd bokeh. Het zijn lichtvlekken op de achtergrond van je paddenstoelencompositie die een extra dromerige dimensie aan je foto geven. In dit geval diep ik of grond achter mijn camera iets uit of zoek ik een natuurlijke verhoging zoals een pol met mos. Dan heb ik niet alleen de gehele paddenstoel in beeld maar ook het bladerdek op de achtergrond. Vervolgens schuif ik de camera zolang totdat ik een fraai lichtvlekkenpatroon in beeld heb.
3. Vage achtergrond én vage voorgrond
Om de paddenstoel de volledige aandacht te geven in de foto moet ik zorgen dat alleen deze scherp is. Dit bereik ik door een laag diafragmagetal te kiezen waardoor de scherptediepte klein is. Dit levert, gefocust op de padenstoel, een onscherpe achtergrond op. Nu is in veel gevallen de voorgrond onvoldoende onscherp waardoor deze de aandacht trekt. Om dit op te lossen leg ik enkele passend gekleurde bladeren vlak voor mijn lens. Kijkend door de zoeker kan ik de bladeren zo draperen totdat de voorgrond onscherp is en de paddenstoel goed zichtbaar is. Zo kan ik de door mij gewenste compositie creëren.
4. Herhaling
Een andere techniek die ik vaak gebruik als compositiemogelijkheid is die van de herhaling. In het geval van de paddenstoel probeer ik een of meerdere paddenstoelen in één beeld te krijgen. Deze herhaling zorgt ervoor dat je foto krachtiger wordt. Bij het toepassen van deze compositietechniek gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de eerste paddenstoel scherp en de daarop volgende(n) onscherp.
5. Blad als filter
Inderdaad, ik gebruik bij het fotograferen van een paddenstoel regelmatig een herfstblad als filter. In het blad maak ik een klein gaatje en houd deze voor mijn lens. Het gaatje in het blad zorgt ervoor dat je de paddenstoel of een deel ervan scherp in beeld krijgt terwijl de rest voor een onscherp kader zorgt.
6. Met een lampje
Wanneer ik paddenstoelen ga fotograferen neem ik ook altijd mijn zaklamp mee. Nee, niet om in het donker paddenstoelen te vinden, maar door deze te beschijnen. Met dit lampje belicht ik de paddenstoel vanuit verschillende kanten. Mijn voorkeur heeft hierbij een lage belichting gericht op de onderzijde van de paddenstoel. Het licht op de paddenstoel licht deze zoveel op dat de omgeving daardoor (zeer) donker wordt. Een op deze manier uitgelichte paddenstoel kan een zeer verrassende compositie opleveren.
7. Van onderaf
De porseleinzwam is een prachtig witte paddenstoel die veelal op (beuken)hout te vinden is. Niet alleen op hout dat op de grond ligt, maar ook aan de stam van een levende boom. Dit laatste bied je de mogelijkheid om deze zwam van onderaf te fotograferen. Zo krijg je niet alleen een unieke blik van de onderkant van de porseleinzwam, maar ook een interessante compositie. Vooral wanneer boven de zwam nog wat blaadjes aan de boom hangen die zorgdragen voor de fraaie bokeh.
8. Bezoekers aan de paddenstoel
Tot slot nog een compositie voorbeeld waarbij niet alleen de paddenstoel de hoofdrol speelt. Nee, een paddenstoel kan soms een onverwachte bezoeker hebben. Vaak zo klein dat het pas thuis achter de computer opvalt. Mocht je echter een diertje zien zitten op een paddenstoel, dan is dit zeker de moeite waard om vast te leggen. Het bezoekertje levert hoe dan ook een meerwaarde aan je compositie.
Tot slot
Inspiratiebron
Er zijn natuurlijk nog vele compositiemogelijkheden waarin de paddenstoel de hoofdrol speelt. Mijn acht mogelijke composities die ik hier beschreven heb kun je vooral zien als inspiratiebron.
Apparatuur
Paddenstoelen kun je in principe met alle soorten camera’s fotograferen, dus variërend van de camera in de mobiele telefoon tot de ‘gewone’ camera. Hetzelfde geldt voor het soort lens. Toch is een gewone camera met daarop een macrolens of camera met een macro instellingsmogelijkheid te prefereren.
Lees ook eens
6 reacties
Prima uitleg !
Je zit op zowat dezelfde golflengte als ik op dat gebied.
Ik weet niet of jij dat soms ook doet maar een redelijk lange tele die vrij dicht kan scherpstellen is ook superleuk om mee te gaan “paddenstoelen” en hoe vuiler ik thuiskom hoe beter het gewoonlijk geweest is 😉
Frans wat een mooie reactie schrijf je, met dank daarvoor.
Ja, ook ik gebruik vaak mijn 100x400mm lens om close up opnames te maken en dan met name bij het fotograferen van insecten zoals vlinders.
Maar, ook bij de paddenstoel lig ik graag met mijn neus op de grond achter mijn camera en telelens.
Vuil worden is bij mij een vast onderdeel van de natuurfotografie, net als vroeg opstaan trouwens 😉
Een fijne dag verder en ….. wees voorzichtig in het bos, ook morgenochtend als de storm is gaan liggen.
Met groet,
Hans
Fantastische tips en wat prachtige foto s zeg .en elke paddestoel kan je opzoeken als je de foto compieerd..
Beste Aa, hartelijk dank voor je mooie reactie.
Een mooie dag verder gewenst,
Hans
Je kunt om te beginnen ook eens proberen te bedenken wélke paddo je kiekt want zonder gegevens blijft het het “paddestoel onbekend” en als natuurhistorische foto aardig waardeloos. En dat geldt voor alle natuurfotografie; op bird- en nederpix was dat goed geregeld maar dat staat als ik het goed begrepen heb ook onder druk van de onwetenden (die uiteraard vinden dat dát allemaal niet uitmaakt want de hobby is “insta”-plaatjes maken en da’s heel iets anders dan natuurstudie).
Bedankt voor uw reactie meneer Kraak.
Helaas mis ik hierin de relatie tot mijn artikel en kan er daarom ook niet veel mee.
Wens u nog een goede dag toe.
H. Brongers