Achtergrond bij macro is alles!

Heb je dat ook wel eens? Dat je een foto maakt van een mooie bloem of insect, maar dat het in de uiteindelijke foto helemaal niet tot zijn recht komt? Dat zou best wel eens te maken kunnen hebben met de achtergrond.
Door gebruik te maken van de bokeh (in dit geval een witte bloem in de achtergrond), valt het lieveheersbeestje extra op
Door gebruik te maken van de bokeh (in dit geval een witte bloem in de achtergrond), valt het lieveheersbeestje extra op. Fotograaf: Wendy de Waal

Afleiding

De achtergrond kan je foto maken of kraken. Wat er in de achtergrond gebeurd, kan erg afleiden van het onderwerp.

Zeker bij macrofotografie kan de achtergrond het verschil maken tussen een goede en een slechte foto. Een cm naar links of rechts kan al een wereld van verschil maken. Hoog tijd dus om daar eens wat aandacht aan te besteden.

Gebruik een kleine scherptediepte

Meestal is het het mooiste om je onderwerp scherp in beeld te hebben en de rest onscherp. Daardoor wordt de aandacht naar je onderwerp getrokken. Voordeel van een kleine scherptediepte (laag F-getal) is dat veel storende dingetjes in de achtergrond al wegvallen, omdat ze wazig worden.

De korenbloem staat los van de achtergrond. Door een groot diafragma (laag F-getal) te gebruiken is de achtergrond onscherp geworden.
De korenbloem staat los van de achtergrond. Door een groot diafragma (laag F-getal) te gebruiken is de achtergrond onscherp geworden. Fotograaf: Wendy de Waal

Zorg voor afstand

De afstand tussen je onderwerp en de achtergrond is heel belangrijk. Hoe groter de afstand, hoe waziger de achtergrond wordt. En hoe minder die dus afleidt. Hoe snel de achtergrond wazig wordt, hangt niet alleen af van de afstand, maar ook van het objectief dat je gebruikt en de afstand tussen je objectief en de camera. Bij een telelens zal de achtergrond sneller vaag zijn dan bij een groothoek.

Kies je perspectief

In de regel is fotograferen op “ooghoogte” het mooiste. Dat betekent meestal dus dat je door de knieën moet! Als je bijvoorbeeld een bloem van bovenaf recht naar beneden fotografeert, dan zie je de grond eromheen. Omdat je onderwerp (de bloem) en de achtergrond (de grond) heel dicht bij elkaar zijn, is er niet voldoende afstand om de grond goed onscherp te krijgen. Dat resulteert meestal in een erg rommelige foto. Van onderaf naar boven fotograferen werkt soms juist wel, afhankelijk van kleuren in de lucht of zonlicht dat door boombladeren heen schijnt.

Hier is juist niet op ooghoogte gefotografeerd, om zo de net uitgekomen wantsen beter te laten zien. Er is omhoog gefotografeerd tegen de lucht, zodat alle aandacht naar het blad met de wantsen gaat.
Hier is juist niet op ooghoogte gefotografeerd, om zo de net uitgekomen wantsen beter te laten zien. Er is omhoog gefotografeerd tegen de lucht, zodat alle aandacht naar het blad met de wantsen gaat. Fotograaf: Wendy de Waal

Los van onderwerp

Zorg dat je onderwerp los staat. Daarmee bedoel ik dat er ruimte omheen is. En dat er dus geen takjes of grassprietjes tegenaan lijken te komen in je foto. Kwestie van even controleren voor je de foto neemt en eventueel losse takjes een stukje verderop leggen of het grassprietje de andere kant op laten buigen (desnoods met een klemmetje of knijper). Als je je camera een klein stukje naar links of rechts beweegt, kan dat ook al storende elementen uit beeld halen.

Let op kleur

Let ook eens op de kleur van je achtergrond. Lichte kleuren trekken snel de aandacht, omdat je oog daar naartoe wordt getrokken. Een lichte plek aan de rand van je foto kan de aandacht enorm afleiden van je onderwerp. Check dus altijd even goed de randen van je beeld voor je de foto neemt.

Je kunt kleur ook in je voordeel laten werken. Een egale kleur achtergrond geeft rust en daardoor valt je onderwerp meer op. Een contrasterende kleur geeft spanning en laat je onderwerp juist van het scherm af knallen!

De witte vlekken links en rechts leiden de aandacht af van de krokus.
De witte vlekken links en rechts leiden de aandacht af van de krokus. Fotograaf: Wendy de Waal

Neem zelf de achtergrond mee

Je kunt natuurlijk ook zelf je achtergrond kiezen door een gekleurd papier of iets dergelijks achter je onderwerp te zetten. Hiermee kun je experimenteren met kleuren en zie je snel wat mooi is en wat niet. Je krijgt zo een heel ander soort foto dan wanneer je een natuurlijke achtergrond gebruikt.

De salie stond te dicht tegen de achtergrond aan, waardoor die niet onscherp genoeg werd. Door een wit papiertje achter de plant neer te zetten, was dit probleem zo opgelost.
De salie stond te dicht tegen de achtergrond aan, waardoor die niet onscherp genoeg werd. Door een wit papiertje achter de plant neer te zetten, was dit probleem zo opgelost. Fotograaf: Wendy de Waal

Buit je bokeh uit

Bokeh is de onscherpte in je foto. Vaak worden er de onscherpe (licht)vlekken in je foto mee bedoeld. Doordat ze onscherp zijn, worden het een soort ronde, onscherpe bolletjes. Ze ontstaan door tegen het licht in te fotograferen dat bijvoorbeeld door de blaadjes van bomen heen valt, of door schitteringen op het water. Door je onderwerp in zo’n bokehbol te zetten, wordt de aandacht daar extra op gevestigd.

Ondanks dat het grootste diafragma is gebruikt, is er toch nog best veel scherpte in de achtergrond bij deze groothoek macrofoto. De donkere dingetjes in een spinnenweb linksboven vallen extra op, omdat ze precies voor een witte bokehbol zitten. Dat was niet de bedoeling, want nu leidt dit af van het rupsje
Ondanks dat het grootste diafragma is gebruikt, is er toch nog best veel scherpte in de achtergrond bij deze groothoek macrofoto. De donkere dingetjes in een spinnenweb linksboven vallen extra op, omdat ze precies voor een witte bokehbol zitten. Dat was niet de bedoeling, want nu leidt dit af van het rupsje. Fotograaf: Wendy de Waal

Bijzondere bokeh vormen

Er zijn objectieven waarbij de bokeh een speciale vorm heeft. Meestal gaat het om analoge lenzen (zie dit artikel voor meer informatie hierover). Deze lensjes geven een heel andere kijk op de achtergrond.

Zelf kun je op 2 manieren de bokeh vorm veranderen. Je kunt een bloemetje of iets anders heel dicht tegen je lens aanhouden en dan zie je de vorm hiervan terug in alle bokehbollen. Of je kunt een vormpje uit een stukje papier knippen en het papiertje voor je lens plakken. Nu krijgen je bokehbollen de vorm van het uitgeknipte vormpje. Bij dit soort foto’s trekt de achtergrond juist de aandacht.

Ondanks de drukke achtergrond door het soap bubble bokeh, kijk je eerst naar de klaproos, omdat alleen die scherp is.
Ondanks de drukke achtergrond door het soap bubble bokeh, kijk je eerst naar de klaproos, omdat alleen die scherp is. Fotograaf: Wendy de Waal

Fotografeer ergens doorheen

Stel…je hebt een mooie achtergrond en een goed onderwerp gevonden. Maar er zit een klein storend dingetje wat de aandacht trekt en je kunt het niet weghalen. Foto gedoemd om te mislukken? Niet per se. Wat je nog kunt proberen is om door iets heen te fotograferen. Een andere bloem of een plastic zakje bijvoorbeeld. Als je die dicht bij je lens houdt, dan zie je het extreem vaag op de foto. Hou je dit nu voor het storende dingetje, dan zie je dat niet meer op de foto terug, maar in plaats daarvan een vage vlek. Klinkt niet erg aanlokkelijk, maar probeer het maar eens uit.

Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: