Wie is Arjen Drost?
“Zou ik ook het hele jaar als gids kunnen werken en het noordpoolgebied kunnen combineren met Antarctica…?”
Waar een wil is…
En dat bleek te kunnen…Ruim twee jaar geleden hakte Arjen de knoop door en gaf zijn baan op. Nu werkt hij ongeveer acht maanden per jaar op een schip in één van beide poolgebieden. Zijn taak is om mensen een mooie vakantie te bezorgen, hen mooie dingen in de natuur te laten zien, hierover te vertellen en te zorgen voor de veiligheid (ijsberen!). Ook helpt hij met alle plezier mensen die met fotografische problemen zitten.
Toen hij in 1999 voor het eerst naar Spitsbergen ging voor zijn studie biologie fotografeerde hij al wel wat, maar veel stelde het nog niet voor. De natuur daar was echter zo mooi en overweldigend, dat hij steeds meer ging fotograferen. Belangrijke punten in Arjens ‘carrière’ waren de overstap naar digitaal in 2005 (“Ik kon ineens onbeperkt fotograferen en direct terug zien wat ik gedaan had.”) en moderator worden van Nederpix (“Ik moet hiervoor dagelijks foto’s beoordelen op technische aspecten, iets waar ik zelf ook veel van geleerd heb.”). Van het een kwam het ander, tegenwoordig is hij vrijwel elke dag met fotografie bezig, vaak voor zichzelf, maar hij geeft ook lezingen over fotografie, workshops en schreef mee aan een aantal boeken uit de serie Praktijkboeken.
IJs, kou en blauw
Hoewel de gemiddelde natuurfotograaf zich graag in de breedte beweegt en er bijna een sport van maakt om zoveel mogelijk variatie van de natuur in beeld te brengen, is er een handjevol fotografen dat zich hoofdzakelijk op één onderwerp richt en zich daar goed in vastbijt. Die eindeloze passie, geduld en doorzettingsvermogen die het vergt om steeds maar weer iets nieuws te doen met hetzelfde onderwerp, of in dit geval, op dezelfde locatie is prachtig, Maar het risico is natuurlijk dat je portfolio een tikje eenzijdig wordt, met altijd maar die uilen, die vossen, of in dit geval, die polen…
Zo zou je kunnen denken bij Arjen: altijd maar weer dat ijs, die kou, dat blauw. Want ook Arjen is iemand die aardig de diepte in kan gaan. Maar binnen deze diepte vind je dan weer zo ontzettend veel breedte dat het verre van eentonig wordt. Kijk die pinguïn, zie die jagende ijsbeer, ervaar die ruimte…
Door zijn werkterrein te vernauwen, zoomt Arjen juist in op de enorme veelzijdigheid die één type gebied kan tentoonspreiden. De beelden worden versterkt door achterliggende kennis en vormen een onderdeel van een verhaal…over omgeving, ethiek, ecologie… En maken zo dat je langer blijft kijken. En het grappige is; hoe langer je kijkt, hoe warmer die kou wordt.
Apparatuur
- Canon 5DmkIII
- Canon 1DmkIV
- Canon C100 mk II (video camera)
- GoPro 5
- DJI Mavic Pro
- Canon EF 300mm f/2.8 IS L
- Canon EF 70-200 f/2.8 IS L
- Canon EF 100mm f/2.8 macro
- Canon EF 17-40mm f/4.0
- Canon EF 8-15mm f/4.0 fish eye
- Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM
- Canon 1.4 + 2.0x converter
- Verschillende Røde microfoons
- Gitzo carbon statief
- Lee grijsverloopfilters
- Manfrotto monopod
- Edelkrone sliderpro
- Syrp Genie (motion control system)
Portfolio
“Ik voel me nog steeds erg bevoorrecht dat ik elk jaar weer in deze bijzondere gebieden mag komen. Met mijn foto’s probeer ik het verhaal van deze kwetsbare gebieden te vertellen aan de mensen die dit voorrecht niet hebben. Klimaatverandering, verontreiniging door plastic zijn twee problemen die daar duidelijk zichtbaar zijn, maar bij ‘ons’ veroorzaakt worden. Dit is een van de thema’s die ik probeer terug te laten komen in mijn foto’s. Verder hou ik van foto’s die wat vertellen over de ecologie van het dier. Dus iets meer landschap, kenmerkend gedrag of interactie met andere dieren of hun omgeving. Randje-randje foto’s zeggen mij vaak wat minder. Om deze verhalen op een andere manier te kunnen vertellen heb ik vorig jaar een filmcamera gekocht (Canon C100 mark II). Het laatste jaar maak ik dus minder foto’s en film ik meer. Zelf denk ik dat de combinatie van foto’s en film een erg sterke kan zijn. Ze vullen elkaar aan.”
“Als gids zit ik veel in het veld en kom ik vaak in bijzondere situaties terecht. Ontmoetingen met ijsberen blijven altijd speciaal, maar de meest bijzondere was eentje met een ijsbeer die bij een vogelklif naar beneden kwam klimmen, een paar jonge dikbekzeekoeten van de klif pakte om vervolgens weer naar boven te klimmen. Wel over gehoord, maar nog nooit gezien en ook niet echt verwacht. Geweldig om te mogen zien en helemaal om er foto’s van te kunnen maken. Het vertelt natuurlijk ook het verhaal van een hongerige beer die zonder ijs zit en op zoek moet naar alternatieve voedselbronnen. ”
“Mijn voorkeur blijft toch uitgaan naar koude gebieden. Ik wil graag hier een zo volledig mogelijk beeld van geven. Door steeds weer terug te gaan naar dezelfde soort gebieden kan ik veel betere foto’s maken omdat ik het gebied en de relaties erin beter begrijp en bijvoorbeeld bepaald gedrag aan kan zien komen en beter kan interpreteren. Ik heb nog veel plannen in m’n hoofd voor dingen die ik nog graag zou willen doen. IJsberen in het voorjaar vanaf land/ijs, de Russische/Canadese Arctic: een gebied wat grotendeels hetzelfde in elkaar zit als de Europese Arctic, maar met allemaal andere soorten. Laatst heb ik gekeken naar een sneeuwluipaardreis, misschien niet in het poolgebied, maar wel koud en toch ook zeker de moeite waard. ”
“Mijn inspiratie haal ik vooral uit de natuur zelf. Op zoek naar mooie verhalen die ik om kan zetten in beelden. Ook andere fotografen inspireren mij. Ik kijk graag naar beelden van anderen om nieuwe ideeën op te doen. Ik ben groot fan van Paul Nicklen, een fotograaf die dezelfde insteek in fotografie heeft als mij, maar ook Vincent Munier, met een heel andere insteek, kan me zeer bekoren. ”
Tip(s) van Arjen:
- Probeer te bedenken waarom je deze foto wil maken. Kennelijk is er een reden dat je je camera oppakt en op het knopje wilt drukken. Probeer voor dat je dat doet te bedenken wat dat is. Wat wil je laten zien, welk verhaal wil je vertellen met je foto. Pas als je dit weet kun je namelijk bedenken welke compositie je nodig hebt, welke elementen er in de foto moeten zitten, of juist weggelaten moeten worden en welke instellingen je moet gebruiken. Door vooraf iets meer na te denken over je foto, maak je misschien minder foto’s, maar zal de kwaliteit er wel op vooruit gaan.
7 reacties
Wat een prachtige foto’s! Ik heb gezeild rond Spitsbergen en een rondreis gemaakt naar de Falklandeilanden, South Georgia, South Orkney en het Antarctisch schiereiland, naar Alaska, Canada en de VS, etc. In die tijd fotografeerde ik alleen in de vakanties, dus ik heb mijn reizen vastgelegd. Maar jij maakt echt foto’s die binnenkomen, het zijn stuk voor stuk prachtige foto’s! Wat heb jij door je keuze om permanent te gaan fotograferen en mensen te begeleiden een prachtig leven gekregen. Geniet er van! Ik volg sinds kort webinars en cursussen van Natuurfotografie en Pixfactory. Wat kan ik nog ongelooflijk veel leren! Warme groeten, Mimi van Loon