Boekrecensie: Bränningsland

Zo af en toe verschijnt er een boek waar je mond van open valt. Bränningsland van Erik Malm is zo’n boek.
De cover van het Boek Bränningsland van Erik Malm.

Intentional Camera Movement

Het dikke koffietafelboek staat vol prachtige kunstwerkjes, allemaal gemaakt met de ICM-techniek (Intentional Camera Movement, bewust bewogen met de camera). In Natuurfotografie Magazine nummer 3 van 2022 vertelt Malm over zijn boek: “Dit is mijn eerste boek dat volledig gevuld is met ICM-afbeeldingen. Het zijn overigens allemaal enkelvoudige belichtingen.” Dat prikkelt mijn fotografische geest meteen. Hoe dan?

In een tijd dat alles kan en er nog nauwelijks geheimen zijn, word je nog nauwelijks verrast. Hoe anders is dat bij dit boek! De foto’s tonen heel veel dynamiek, toch is er bijna altijd wel ergens een (nagenoeg) scherp accent. Alle foto’s zijn dan ook stuk voor stuk uniek en niet na te maken. Iedere beweging is immers anders en daarmee ook het eindresultaat.

Aan ICM kleven wat clichés, zoals de bekende foto’s van meegetrokken boomstammen die resulteren in een abstract lijnenspel. Volgens Malm is dat “slechts niveau 1” van het gebruik van ICM. Het kostte Malm vele jaren om tot het gewenste hoge niveau te komen. Zijn foto’s tonen vooral de ruige kustlijn van de archipel van Bohuslän in Zweden. Malm past de techniek echter net zo gemakkelijk toe op vogels of planten. Het resultaat: foto’s die ogen als impressionistische schilderijen.

Over het boek Bränningsland

Impressionistische foto’s zijn één ding, het overbrengen van dat gevoel in een boek is een volgende opgave. Het formaat van 30 x 30 centimeter draagt daar zeker aan bij. De meeste foto’s beslaan een volledige spread of een deel daarvan, zodat je naar foto’s van bijvoorbeeld 45 x 30 centimeter kijkt. Minstens zo belangrijk is de papierkeuze: 150 grams Munken Polar Rough. Dit is niet alleen een matte, maar ook tamelijk grove papiersoort. Het geeft de foto’s net wat reliëf, waardoor een foto nog meer een schilderij benadert.

De foto’s zijn op locatie samengebracht. Ieder ‘hoofdstuk’ begint met een korte beschrijving van die plek. Die toelichting is in het Zweeds. Om de opmaak verder rustig te houden, vind je de Engelse vertaling achterin het boek. Op een voorwoord, ‘preludium’ en ‘postludium’ na bevat het boek weinig teksten. Dat hoeft ook niet, dit boek vraagt enkel om lekker weg te dromen bij de beelden.

Valt er iets aan te merken op het boek? Eigenlijk niet. De foto’s zijn prachtig en de vormgeving, papierkeuze en druk halen het maximale uit de foto’s. Misschien had het boek iets minder dik gemogen; 328 pagina’s is echt heel veel. Niet dat je snel uitgekeken raakt overigens, integendeel. Maar kill your darlings is ook een gave. Met bijvoorbeeld 60 pagina’s minder was het boek er niet minder indrukwekkend van geworden. Wel was het boek er iets goedkoper van geworden. 535 Zweedse kroon (ruim 50 euro) is nog altijd geen geld voor een dergelijk boek, maar het verzenden van deze 3,2 kilo zware stoeptegel loopt wel in de papieren.

Het boek Bränningsland is alleen te verkrijgen bij Erik Malm zelf via erikmalm.com. Meer dan warm aanbevolen!