Boekrecensie: De aarde vanuit de hemel

‘De aarde vanuit de hemel’ is een boek dat vrijwel iedereen kent, of zou moeten kennen. Op het grootformaat boek uit 1999 pronkt een hartvormig ‘eiland’ in een bosrijke wereld. Luchtfotograaf Yann Arthus-Bertrand werd er wereldberoemd mee.
De aarde vanuit de hemel
De aarde vanuit de hemel.

Een boek om de wereld te veranderen

Nu, ruim 20 jaar later, is er een compleet nieuwe uitgave van het boek ‘De aarde vanuit de hemel’ verschenen. De tijd heeft immers niet stil gestaan. In vele opzichten niet!

De wereld is in de tussentijd letterlijk veranderd. Het areaal aan regenwoud is flink afgenomen, dat geldt ook voor de gletsjers, terwijl woestijnen en landbouwgebieden juist oprukken. Yann Arthus-Bertrand steekt zijn ambities niet onder stoelen of banken: “De aarde vanuit de hemel is een boek om te proberen de wereld te veranderen. In dit boek wil ik de schoonheid van onze planeet laten zien, in de hoop dat mensen in actie komen om dit unieke geschenk te beschermen – het geschenk dat ze hebben gekregen, gebruikt en soms met voeten getreden… Ik zou graag zien dat De aarde vanuit de hemel jou net zo verandert als het boek mij heeft veranderd, dat je met de foto’s een reis maakt rond de planeet, maar ook dat het boek je aanzet om in actie te komen voor het milieu.” Inmiddels zijn er 4 miljoen exemplaren verkocht, in 27 talen. Miljoenen mensen bezochten zijn exposities. Alle goede bedoelingen ten spijt, is het nog niet echt lukt om de wereld in de goede richting te veranderen, al is er meer besef dan ooit. Besef alleen is uiteraard niet genoeg…

Onmiskenbaar Australië. Het boek kun je niet vlakliggend open leggen.

Ingehaald door de tijd

Waren 20 jaar geleden luchtfoto’s nog best bijzonder, nu struikel je er als het ware over. Er zijn veel mensen met een drone en veel andere luchtfotografen bijgekomen. Vaak kiezen zij voor dezelfde invalshoek: de kwetsbare, door mensen beïnvloede aarde. Daarmee verliest het werk van Arthus-Bertrand de verrassende wowfactor. Dit wordt nog eens versterkt door zijn traditionele manier van fotograferen, terwijl juist de abstractere beelden op dit moment meer verwondering opleveren.

Over het boek ‘De aarde vanuit de hemel’

Wat opvalt bij de nieuwe uitgave van dit boek is het grote verschil in formaat en de wijziging van hardcover naar paperback. Alleen het verschil in gewicht maakt dit al duidelijk: 4,5 kg versus 2 kg. Het boek is daardoor goedkoper geworden dan zijn voorganger, waardoor mogelijk nog meer mensen bereikt worden. Het formaat is nog altijd prima, maar valt tegen in vergelijking met de eerste uitgave. Daar kon je alleen al door de omvang heerlijk verdwalen in de foto’s en alle details tot je nemen.

Boven de witte lijn zie je de foto uit de twintig jaar oude uitgave, eronder de nieuwe. De foto’s zijn door de papierkeuze fletser en bevatten minder detail.

Een onbegrijpelijk voorbeeld: links de oud uitgave, rechts de nieuwe. In de nieuwe editie heeft men ervoor gekozen een uitsnede te gebruiken. De foto is volledig onscherp geworden.
Een onbegrijpelijk voorbeeld: links de oude uitgave, rechts de nieuwe. In de nieuwe editie heeft men ervoor gekozen een uitsnede te gebruiken. De foto is volledig onscherp geworden.

Die details komen bij deze nieuwe uitgave minder tot hun recht door de papierkeuze en druk. Er is gekozen voor het populaire (ultra) matte papier (de voorganger was gedrukt op silk). Veel foto’s van Arthus-Bertrand zijn al wat donker met weinig verzadigde tinten, waardoor bij deze druk hele delen van foto’s dichtlopen, zonder enig detail. Dat is erg jammer.

De donkere delen rechtsonder lopen geheel dicht zonder enige detail.

In het boek ‘De aarde vanuit de hemel’ vind je diverse ‘oude’, maar gelukkig vooral ook veel nieuwe beelden. Op iedere spread staat één foto, zonder verdere opsmuk. Aan het begin van ieder hoofdstuk, dat steeds een thema betreft, vind je wetenschappelijke achtergrondinformatie over de alarmerende toestand van onze planeet en een uitgebreide beschrijving van iedere foto. Die teksten zijn buitengewoon boeiend, omdat ze je steeds weer met de neus op de feiten drukken. Sommige foto’s spreken voor zich, maar zelfs achter ogenschijnlijk ongerepte plekken gaat een dreigend verhaal schuil.

Uitgebreide toelichting per foto.
Uitgebreide toelichting per foto.

Nederland vanuit de hemel

Als fervente ‘Lage Landenfotograaf’ zocht ik uiteraard meteen naar foto’s van hier. Na lang zoeken bleek er 1 foto in te staan van een aluminiumrecyclingbedrijf op Noord-Beveland. België ontbreekt helemaal in het boek. Europa komt er sowieso erg bekaaid vanaf, terwijl in dit dicht-, dichtbevolkte deel van de wereld de invloed van de mens juist zeer goed te zien is.

De enige foto uit de Lage Landen.
De enige foto uit de Lage Landen.

Conclusie

Het is goed dat er een complete remake van deze klassieker is verschenen. Het laat duidelijk zien hoe zuinig we op de planeet moeten zijn. Jammer dat de wat goedkope uitstraling van het boek ervoor zorgt dat ‘De aarde vanuit de hemel’ over twintig jaar waarschijnlijk niet nog eens als klassieker wordt ervaren. Het werk van Arthus-Bertrand wordt met deze uitgave enigszins geweld aan gedaan. Het overgrote deel van de foto’s is nieuw. Ook als je de originele uitgave hebt, loont het dus zeker de moeite naar de nieuwe uitgave uit te kijken.

Specificaties

Afmetingen: 29,5 x 23 cm (originele uitgave: 36 x 29 cm)
Pagina’s: 432