Boekrecensie: Handboek Vogels in vlucht

Wat een monnikenwerk, dat is de eerste gedachte bij het zien van deze bijna 500 pagina’s dikke pil. In het boek vind je meer dan 200 vogels, geïllustreerd met maar liefst 850 tekeningen en 2.400 foto’s. Vogeldeterminatiegidsen zijn er meer dan genoeg, maar die gaan er vooral vanuit dat een vogeltje braaf op een takje voor je zit. De meeste vogels vliegen echter en dan wordt het ineens een stuk lastiger.
Handboek Vogels in vlucht
Met het handboek Vogels in vlucht wordt het een stuk gemakkelijker om zangvogels in vlucht te kunnen herkennen. Fotograaf: Daan Schoonhoven

Daar komt het handboek Vogels in vlucht om de hoek zetten. In iets vereenvoudigde vorm zie je de vogel vanuit al zijn vluchtkanten: uiteraard van onder, maar ook van recht boven en de zijkant. Vele foto’s maken de herkenning compleet. Ook de tekst is volledig gericht op het herkennen van vogels in vlucht. Zo vind je de grootte (afgezet tegen andere, ‘bekendere’ soorten), een beschrijving van het uiterlijk en kleur, de vlucht, of deze in groepen vliegt en de roep.

Handboek Vogels in vlucht
Het handboek Vogels in vlucht.

Plussen en minnen

Meer informatie is er niet en daar gaat het wat mij betreft toch een beetje mis. Er staat niets over de verspreiding van de soort. De gids richt zich op alle zangvogels van Europa. Als beginnende vogelaar kun je je dus zomaar vergissen in een soort die hier helemaal niet voor blijkt te komen of in een andere biotoop thuishoort. Oppassen geblazen is het ook bij de roep; het boek beschrijft alleen vluchtroepen, niet het reguliere geluid wanneer de vogels bijvoorbeeld op de grond zitten of alarm slaan.

Hoewel de gids compleet is voor Europa, zul je in het boek geen andere vogels vinden dan zangvogels. Water-, weide- en roofvogels ontbreken bijvoorbeeld. Hét kenmerk van een handboek is volledigheid. Bij een Handboek Vogels in vlucht verwacht je dan ook alle vogels aan te treffen, want zo zoek je je misschien een ongeluk naar een overvliegende vogel die achteraf geen zangvogel blijkt te zijn.

Het boek ziet er goed verzorgd uit, leest prettig en de vele illustraties/foto’s zijn een lust voor het oog. Voorin het boek worden alle determinatiekenmerken duidelijk toegelicht. Het boek sluit af met een register van Nederlandse en wetenschappelijke namen. Aan de binnenkant van de omslag word je op snelle wijze verwezen naar de hoofdstukken en vogelfamilies. Een QR-code leidt je naar online geluidsopnames, een mooi verlengstuk van het boek.

Wat een monnikenwerk, zo begon ik mijn recensie. Hulde aan Tomasz Cofta voor het vele werk dat in de gids is gaan zitten. Het is met recht een monumentaal boekwerk. Toch denk ik dat KNNV Uitgeverij er verstandiger aan had gedaan het boek niet één op één te vertalen, maar een handboek uit te brengen voor alle in de Lage Landen levende soorten. Daarmee was het boek toegankelijker voor een grotere groep mensen en zou het veel gemakkelijker worden om de overvliegende soorten op naam te brengen.

Specificaties

Pagina’s: 496
Afmetingen: 16 x 23,5 centimeter