Boekrecensie: Salt works

In nummer 6 (2022) van Natuurfotografie Magazine kondigden we de recensie van Salt Works reeds aan in het portfolio van Tom Hegen. Met een beetje vertraging is het boek er dan ook eindelijk.
Salt works van Tom Hegen.
Salt works van Tom Hegen. Fotograaf: Bob Luijks

Een flinke stoeptegel

Het wachten werd zeker beloond! De postbode bezorgde me een werkelijk enorme doos. Wat zou daar in zitten? Het bleek Salt Works te zijn. Het boek is met 34,5 x 27,5 centimeter en 288 pagina’s een zwaarlijvig koffietafelboek; de enorme doos zorgde ervoor dat het boek me gegarandeerd onbeschadigd zou bereiken.

De omslag is buitengewoon stijlvol: een grijs-beige linnen kaft met een kleurrijke grafische foto als inleg. En om die kleurrijke grafische foto’s draait het gehele boek. Voor Salt Works legde Tom Hegen zoutwinningslocaties over de gehele wereld (Frankrijk, Spanje, Australië, Verenigde Staten, Senegal en India) vast, steeds loodrecht vanuit de lucht. Hegen zegt in zijn voorwoord:

“De zoutwinningen die ik voor dit boek heb gefotografeerd, zijn plaatsen waar de grenzen tussen menselijk ontwerp en natuurlijk ontwikkelde landschappen vervagen. De menselijke behoefte om alles aan een structuur te onderwerpen, onder controle te houden, maakt ons allemaal ontwerpers van onze omgeving. De cultuurlandschappen van de zoutwinningen hebben een esthetische kwaliteit van de hoogste orde, vooral in een luchtfoto. De kleurnuances van het zout en de soms geometrische, soms organische poelen zien eruit als grote, abstracte werken van een vertegenwoordiger van Land Art of colour Field Painting. Dit boek is opgedragen aan de unieke landschappen die het resultaat zijn van het winnen van een element zo oud als zout, van traditionele tot industriële productiefaciliteiten, in een studie van kleuren, vormen, lijnen en texturen die de grens tussen fotografie en schilderkunst doen vervagen.”

Salt works van Tom Hegen.
Minimalistisch en kleurrijk.
Minimalistisch en kleurrijk. Fotograaf: Bob Luijks

Abstract en kleurrijk

Ik volg het werk van Tom Hegen al jaren op Instagram. Steeds weer weet deze Duitse luchtfotograaf mij te verrassen met uiterst grafische foto’s, bijna altijd van onderwerpen waarbij de mens het landschap beïnvloedt. De zoutlandschappen sprongen er echter steeds weer uit, enerzijds door de abstractie, maar anderzijds ook door hun kleurenrijkdom. Die kleuren worden veroorzaakt door de zoutdichtheid in combinatie met het voorkomen van bepaalde bacteriën. Roze, geel, groen, zo’n beetje alle kleuren van de regenboog komen voorbij.

Zoutwinning: zoveel vormen, zoveel kleuren.
Zoutwinning: zoveel vormen, zoveel kleuren. Fotograaf: Bob Luijks

De foto’s in het boek zijn gebundeld naar gebied/regio. Ieder gebied wordt kort geïntroduceerd, zodat je wat te weten komt over de historie en de manier waarop er zout gewonnen wordt. Dat laat ook meteen de variatie zien, anders dan alleen met beeld. Uiteraard draait het vooral om het laatste. Na de intro krijgen de foto’s dan ook alle aandacht met steeds maar één foto per pagina, vaak zelfs maar één foto per spread. Er wordt alleen naar twee foto’s op een spread (twee pagina’s, red.) gegrepen wanneer de foto’s elkaar versterken.

Meestal is er maar één foto per spread, waar de foto’s elkaar versterken zijn er twee gebruikt.
Meestal is er maar één foto per spread, waar de foto’s elkaar versterken zijn er twee gebruikt. Fotograaf: Bob Luijks

Rust

De foto’s staan in twee formaten in het boek: staand 22,5 x 17 centimeter, of liggend 30,5 x 22,5 centimeter. Bijschriften ontbreken. Alles straalt dus een enorme rust uit. Het boek is zeer goed gedrukt op Gardapat Bianka, 150 grams papier. Dit matte papier is volledig houtvrij, puur wit en is door geavanceerde technieken 40% dikker dan papier van een vergelijkbaar gewicht. Ieder vel pakt dan ook lekker vast.

Goed gedrukt op fraai, hoogwaardig papier.
Goed gedrukt op fraai, hoogwaardig papier. Fotograaf: Bob Luijks

Zout als kunst

Het boek vormt een prachtige ode aan een voor ons zo simpel basiselement: zout. Vroeger was dit een ander verhaal en was het een uiterst kostbaar goedje. Een goedje dat ons menszijn voorgoed zou veranderen. Ook zonder dit symbolische aspect blijft het boek buitengewoon boeiend. Na iedere pagina volgt weer een nieuw kunstwerk. Je zou dit boek bijna uit elkaar halen om de foto’s in te lijsten en aan de muur te hangen. Met Salt Works koop je dus niet gewoon een fotoboek, maar een echt stukje kunst. Overigens kun je via www.tomhegen.com ook fine art prints en posters bestellen, waardoor het boek gewoon netjes de kast in kan. Valt er dan niets op te merken aan dit boek? Slechts één klein luxedetail: er staan 167 foto’s in het boek. Sommige foto’s lijken we wat op elkaar. Een paar foto’s en daarmee pagina’s minder was geen gemis geweest.

Van het ene kunstwerkje naar het andere.
Van het ene kunstwerkje naar het andere. Fotograaf: Bob Luijks

Specificaties