Boekrecensie Turn the tide

Turn the tide cover.

Onze Noordzee kent vele gezichten en bestaat uit meer dan strand met daarachter duinen. Denk aan door de mens gedomineerde plekken, kwelders, maar ook kliffen. De gemene deler is dat al deze plekken dichtbevolkt worden door vogels, heel veel vogels in allerlei soorten en maten. Sijmen Hendriks is niet alleen verliefd op vogels, maar ook op de Noordzee. Daarom startte hij in 2014 met een grote ontdekkingsreis door alle zeven landen die rond de Noordzee liggen. Daarbij deed hij onder andere 25 eilanden aan. Het resultaat van de reis zie je in ‘Turn the tide’.

Het boek is verdeeld in vier hoofdstukken, ingedeeld naar de leefomgevingen van de vogels: zand, modder, rotsen en zee. Het boek bevat nauwelijks tekst, waardoor de foto’s alle aandacht krijgen die ze (meer dan) verdienen. De bijschriften vertellen je de afgebeelde soort en locaties. Een iets uitgebreidere toelichting vind je achterin het boek. Daarin kom je dan meer te weten over de soort of de locatie.

Close-up van een kanoet. Foto’s krijgen in het boek alle ruimte.

Qua fotografie is het boek lekker afwisselend. Natuurlijk zie je het grote telewerk, waarbij de vogel geïsoleerd wordt uit zijn omgeving. Vaker speelt die omgeving echter een grote rol: een meeuw op een visnet, zaagbekken met een schip in de achtergrond, lepelaars langs de randen van een getijdengeul of jan-van-genten als witte pixels op Bass Rock. Het geeft de foto zoveel meerwaarde. Het laat ook zien dat de vogels het lang niet altijd gemakkelijk hebben. Zwerfvuil, oprukkende windmolenparken, drukke scheepsroutes en volgebouwde kustlijnen zijn zaken waar de vogels tegenwoordig mee te dealen hebben. Dit boek is in zekere zin dan ook een waarschuwing: er is nog zoveel moois, maar dat is niet langer vanzelfsprekend

De omgeving speelt in veel foto’s een belangrijke rol, zoals deze bergeend die het ‘op moet nemen’ tegen de oprukkende menselijke elementen.

De foto’s krijgen in het boek alle ruimte: op iedere spread zie je één grote foto die de gehele pagina vult of zelfs nog wat groter is, soms vergezeld door één of enkele kleinere foto’s. Samen vertellen ze het verhaal of de plek. Het boek oogt daardoor rustig. Tevens word je zo uitgenodigd echt in de foto te duiken. De fotografie is prima, maar vooral dus lekker afwisselend. Daardoor wordt het geen zakelijke opsomming van alle soorten die je rond de Noordzee aantreft, maar is iedere pagina weer een nieuwe verrassing.

Grote foto aangevuld met enkele kleinere foto’s om het verhaal te kunnen vertellen.

Natuurlijk is dit boek een must have voor alle vogelliefhebbers. Tegelijkertijd bied dit boek veel inspiratie voor iedere natuurfotograaf. Het laat zien waar volharding en een (groot) project toe kan leiden. Ook laat de fotograaf met dit boek zien hoe je met voldoende afwisseling 240 pagina’s geboeid blijft. Valt er dan niks op te merken? Nou vooruit, één klein dingetje. De titel is in het Engels en zal daarmee misschien wat potentiële kopers afschrikken. In het boek zelf is echter alles tweetalig, waarbij de uitgever niet geheel consequent is geweest. Het voorwoord, de inleiding en de hoofdstukpagina’s starten in het Engels, terwijl de fotobijschriften en de toelichting achterin het boek dan weer in het Nederlands beginnen.

Grote groepen maken altijd indruk.

Pagina’s: 240
Formaat: 28,8 x 24,4 cm
ISBN: 9789050116978
Prijs: € 44,95

Op sommige foto’s valt geen vogel te bekennen. Het zijn rustpuntjes in het boek en vergroot de aantrekkelijke afwisseling. Tegelijkertijd zegt het veel over de leefomgeving.

Fotoboek ‘Turn the tide’ is te koop via de webshop van KNNV Uitgeverij, in de betere boekhandel en online bij Bazarow.com.‘Turn the tide’ is ook direct bij Sijmen Hendriks te bestellen. Mail hem, voor de details.