Boekrecensie: Wolf

In 1897 werd in Heeze (Noord-Brabant) de laatste wolf gezien, uitgestorven na de intensieve jacht op onze ‘koning van het dierenrijk’. Pas toen de wolf Europees beschermd werd (1982), begon het dier aan een gestage opmars. Vanuit Oost-Duitsland (vestiging in 2000) rukte de wolf steeds verder op richting het westen. Het was dan ook niet de vraag of de wolf naar Nederland zou komen, maar wanneer. Uiteindelijk ging het veel sneller dan iedereen voor mogelijk hield; in 2018 vestigde Naya zich in Vlaanderen, korte tijd later gevolgd door wolven op de Veluwe. Hoeveel wolven er op dit moment exact rondlopen is niet helemaal duidelijk, maar de wolven doen het goed en krijgen ook nakomelingen. Er zijn immers prooidieren genoeg, omdat we die tegenwoordig ook beter beschermen.
WOLF: het boek

Wolf: de film

Nog voordat de wolf ‘hot’ werd, dacht filmmaker Cees van Kempen aan een film over de terugkeer van de wolf. Hij had op dat moment de succesvolle reeks ‘De terugkeer van’ (ijsvogel, bever en torenvalk) afgerond. Dat waren dieren die daadwerkelijk allemaal reeds terug waren, hetgeen nog niet gold voor de wolf.

Een idee voor een dergelijke film is één ding, maar dit tot uitvoer brengen is heel wat anders. Cees zegt daar zelf over: “Het maken van een film over de wolf is een hels karwei. Dat heeft alles te maken met het vermogen van de wolf om zich onzichtbaar voor ons door het landschap te bewegen. Je weet dat ze er zijn, maar je ziet ze zelden. Na een researchperiode van een jaar brengen we vervolgens dan ook drie jaar in het veld door, om voldoende beelden te verzamelen voor een complete film.”

Wie had 10 jaar geleden gedacht dat dit mogelijk was? Je moet er nog wel flink wat tijd in investeren en een dosis geluk hebben. Hier stak de wolf kort na de fietsers over, die de wolf dus nooit gezien hebben.

Wolf: het boek

Na de bioscoopfilm is er dan nu ook het boek ‘Wolf’. “Tegenwoordig filmen we in een hoge resolutie en een film van 90 minuten is in feite een reeks van 135.000 beeldjes, die met een snelheid van 25 stuks per seconde worden afgespeeld. Dat zijn dus eigenlijk 135.000 foto’s. Ik heb daaruit een selectie gemaakt van de mooiste plaatjes, aangevuld met opnames die niet in de film te zien waren.”

Het boek is opgebouwd in 10 hoofdtukken: een familiedier, de teugkeer, de nacht, een snikhete zomer, het zijn (net) honden, een witte winter, een echte jager, heelmeesters van de natuur, bijzondere verhalen, en wij en de wolf. Het boek eindigt met een kleine making of. Hoewel de foto’s grotendeels prima het verhaal zelf vertellen, bieden korte tekstjes nuttige informatie.

Het boek leest als een film, de foto’s vertellen samen een heel verhaal en duidelijk meer dan één enkele foto.

Het boek leest als een film. Waar je normaal misschien over een enkele interessante foto beschikt, kun je nu een reeksje uit de film halen. Die foto’s vertellen samen meer dan een enkele foto, zoals interessant sociaal gedrag dat onmogelijk in één beeld te vangen is. Toch zijn het zeker niet alleen verhalende foto’s in het boek; er staan werkelijk unieke pareltjes tussen, zoals slapende wolven, vanuit de lucht gefotografeerd met een drone. Op andere momenten ontdek je dan weer bijzondere verhaaltjes, zoals wolven die een oude blusvijver als toevluchtsoord of wolven die met appels spelen, net zoals onze tamme honden met hun speeltje doen.

WOLF: het boek
Een bijzonder moment, slapende wolven met een drone.

Welkom wolf!

Veel van de shots zijn in Duitsland gemaakt, simpelweg om het volledige verhaal te kunnen vertellen, maar ook shots van de Veluwe ontbreken niet. Wie had tien jaar geleden gedacht dat een dergelijke film en boek mogelijk zouden zijn in onze eigen omgeving? Het boek vormt een informatieve ode aan het prachtige dier en laat zien dat het een normaal onderdeel is van de natuur en niet iets om bang voor te zijn.

Om met de woorden van Cees af te sluiten: “Hopelijk draag ik met dit boek, en met de film waaruit het voortkomt, een heel klein steentje bij aan het besef hoe mooi en waardevol de wolf is. Een dier om te koesteren. En liever dan tegengeluiden wortel te laten schieten, vieren we dat hij terug is. Terug van weggeweest. Wat een succes en wat een feest. Aan ons om ervoor te zorgen dat we een beetje inschikken en leren omgaan met de ‘last’, die welbeschouwd een enorme verrijking is. WELKOM WOLF!”

Wie gaat er toch steeds vandoor met die appels?

Missie geslaagd!

Specificaties