Menu

Onderdeel van Pixfactory

Boktor ondersteboven

In Griekenland kwam ik een fraaie, gevlekte boktor tegen die geen Nederlandse naam heeft, maar vrij vertaald vanuit het Engels de ‘beukenboktor’ zou heten. Beginnend met een registratie van het dier ben ik al verder aan het denken hoe ik een aansprekende foto kan maken die minder standaard is.
boktor
De Nikon 20mm F/1.8 kan tot op 20cm (= 7cm voor de lens) scherpstellen. Bovendien heeft deze lens de eigenschap om felle puntlichten als sterren af te beelden. Dat kwam mooi uit met de zon in beeld. Fotograaf: Paul van Hoof

Aanvankelijk probeer ik schuin omhoog te fotograferen met mijn 150mm macrolens om de vlekken van de zon door het bladerdak te gebruiken als bokeh-vlekken. Dat lukte niet goed op deze plek, maar omhoog kijkend kreeg ik een nieuw idee; de boomkroon zelf. Dat moest het worden. De kever in een macro-groothoek setting met de boomkroon in de achtergrond.
De eerste lens die hiervoor uit mijn tas kwam was de 15mm fisheye. Prima lens voor dit soort opnamen, maar na een paar pogingen gaf ik het op. De vergroting was niet groot genoeg of de kever was te klein. Gelukkig had ik nog een Nikon 20mm F/1.8 groothoeklens bij me. Deze lens kan dichtbij scherp stellen, met meer vergroting dan de 15mm, wat hem voor dit doel heel geschikt maakt. Om zoveel mogelijk van de omgeving in beeld te krijgen heb ik gebruik gemaakt van een full-frame camera, in dit geval een Nikon D810.

Een meer standaard registratie van de boktor. Fotograaf: Paul van Hoof

Scherpstellen

Scherpstellen bleek lastig. De autofocuspunten waren niet nauwkeurig genoeg. Dat wil zeggen, als ik het focuspunt op de kever legde wist de camera niet dat ik op het oog wilde scherpstellen en niet op de antenne of het halsschild. Dus zette ik de lens op handmatige scherpstelling en wel zo dat de kever het gewenste formaat kreeg. Vervolgens heb ik de lens niet meer aangeraakt en heb ik de camera langs de boom heen en weer geschoven tot de scherpte op het oog lag. Om voldoende scherpte in de kever te krijgen en de takken duidelijk, maar net onscherp te laten aftekenen koos ik voor diafragma f/11.

Compositie

De keuze om de zon in beeld te brengen had de nodige consequenties voor de compositie. De zon stond links in beeld. Om deze voldoende ruimte te geven heb ik de boom met kever verder naar rechts gebracht. Ook de positie van de takken klopte niet meer. Ik heb de camera zo gedraaid dat de zon in de boog van een van de takken viel. Een onvoorziene bonus hierbij was dat in het eindbeeld de vorm van de takken overeenkomt met die van de voelsprieten van de kever.

Boktor
Aanvankelijk waren de kever, de boom en de takken de hoofdelementen in beeld, maar al snel besloot ik dat de zon zelf een mooie toevoeging zou zijn. Fotograaf: Paul van Hoof

Belichting

Om alle onderwerpen in beeld goed te belichten werd het een spel tussen drie lichtbronnen. Allereerst heb ik de belichting van de boomkroon bepaald. Ik wilde niet lager gaan dan f/11 vanwege de scherptediepte. Ik heb de ISO opgevoerd naar 800 om een hanteerbare sluitertijd te krijgen van 1/60s. Ik kon immers geen statief gebruiken in deze positie. De tweede factor was de zon. Een paar millimeter naar links of rechts maakt het verschil tussen een extreem felle zon (overbelicht) of helemaal geen zon (te donker) omdat deze dan net achter een blad schuil ging. De zon moest dus half verscholen zitten achter de bladeren.
Omdat ik recht omhoog fotografeerde in tegenlicht viel er onvoldoende licht op de kever. Met name de rechterkant werd erg donker. Hier moest dus een invulflits aan te pas komen. Na een paar pogingen besloot ik dat het flitslicht van rechts moest komen om de schaduw van de kever en tevens de boomstam op te lichten. Handig was dat niet, want ik moest met m’n rechterhand de camera vasthouden en afdrukken, terwijl ik met mijn linkerhand de flitser vast had en het licht van rechts moest komen. Maar kennelijk heeft deze spiderman-techniek gewerkt.

boktor
De Nikon 20mm F/1.8 kan tot op 20cm (= 7cm voor de lens) scherpstellen. Bovendien heeft deze lens de eigenschap om felle puntlichten als sterren af te beelden. Dat kwam mooi uit met de zon in beeld. Fotograaf: Paul van Hoof

 

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Eén reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: