Wie is Chris Stenger?
Je zou het soms bijna vergeten, maar naast de alom bekende vogelfotografie, macrofotografie, wildlifefotografie en landschapsfotografie is er natuurlijk ook nog reisfotografie.
En in het geval van Chris de reis-natuurfotografie.
Reisfotografie is een vak apart. Je eigen omgeving ken je als je broekzak. De verrassing is misschien wat minder groot, maar je weet wel precies waar je wanneer moet zijn en je kunt bovendien spontaan je moment pakken. Op reis is dat allemaal toch net een tandje ingewikkelder. Je kunt meestal niet na een week terug, als het licht mooier is. Het moet allemaal hier en nu gebeuren. Iets dat Chris, getuige een indrukwekkende portfolio, meer dan goed afgaat.
Reisfotografie heeft nog wel eens de neiging letterlijk een ver-van-je-bed-show te blijven omdat er veel elementen zijn die je als kijker niet (her)kent. De beelden van Chris creëren die afstand bijzonder genoeg niet. Integendeel. Ze nodigen uit je gezicht nog wat dichter naar dat beeldscherm te brengen en doen je heimelijk verlangen naar een teleporter voor je neus in plaats van een beeldscherm. Al die fijne kleuren en patronen. Dat mooie licht, die soms bijna buitenaards ogende landschappen. Beelden die rust en harmonie uitstralen.
Maar vooral vertellen de reportages van Chris een uitgebreid en boeiend verhaal over het betreffende land of gebied. Verhalen die hij prachtig tot uitdrukking brengt in zijn presentaties, zoals bijvoorbeeld op ReisPiXperience.
Kijkend naar het werk van Chris loop je wél het risico te gaan twijfelen; is het gras in Zweden écht niet groener? En is wat je van ver haalt tóch niet lekkerder….?
Apparatuur
- Canon camera’s met objectieven van fisheye tot 600mm
- Mamiya/PhaseOne camera met Leaf digitale achterwand en diverse objectieven (meest gebruikt voor landschappen)
Portfolio
“Feitelijk ben ik natuur- en reisfotograaf en sinds ik begon met fotograferen ben ik altijd gefascineerd geweest door het ‘andere’ in landen buiten Nederland: andere landschappen, dieren of culturen. Ik ben absoluut geen “Nederlandse fotograaf”, want ik fotografeer bijna nooit in Nederland. Ik ga hier graag naar buiten om te wandelen of te sporten, maar neem dan eigenlijk nooit een camera mee. Te vol, te veel kapotgemaakt, te weinig interessant in mijn beleving. Ik fotografeer dus eigenlijk alleen op lange reizen naar het buitenland en richt me dan veelal op het maken van een compleet (beeld)verhaal over een land of gebied. “
“Ik ben een beschouwende en rustig werkende fotograaf, die er plezier in heeft om uren of dagenlang met één onderwerp bezig te zijn. Nieuwsgierigheid, toewijding en technische perfectie zijn daarbij belangrijke sleutelwoorden. Ik fotografeer als het enigszins mogelijk is vanaf statief, ook als er genoeg licht is voor een korte sluitertijd. Photoshop is voor mij een belangrijk gereedschap om vooral landschapsfoto’s meer zeggingskracht te geven en wat mij betreft mag alles mits je er maar eerlijk over bent. Het gaat er mij om dat je de boodschap of het verhaal dat je een foto wilt laten vertellen zo optimaal mogelijk overbrengt. “
“Sinds het begin van mijn fotografie is er weinig veranderd, afgezien van het feit dat ik domweg veel beter ben gaan fotograferen en dat ik volgens mij beter in staat ben dan vroeger om de essentie te vangen in een foto. Dit betekent in mijn geval dat mijn fotografie eenvoudiger is geworden zonder veel overbodige details. “
Een antwoord geven op de vraag aan welke foto een bijzondere herinnering verbonden is, is voor Chris een lastige: “Na meer dan 40 jaar fotograferen heb ik zo veel foto’s waar ik een bijzondere herinnering aan heb. Wellicht komt de foto van de eland het meest in aanmerking. De foto werd gemaakt in het Sarek nationaal park in noord Zweden. Het is een gebied zonder wegen of paden en je moet twee dagen lopen om er te komen (althans in 1997). Alles meenemen dus, tent, eten voor een paar weken en uiteraard fotoapparatuur, toen nog analoog. Ik maakte de foto toen ik al 12 dagen had gelopen zonder andere mensen te zien. Het herfstlandschap met de eland was in mijn beleving zo uniek dat ik er nu nog steeds met plezier aan terug denk.
Het is vooral de herinnering aan het moment daar in Sarek in de totale eenzaamheid in het geweldige landschap die de foto voor mij bijzonder maakt.”
“Ik raak niet zo snel in vervoering. Waarschijnlijk raak ik nog het meest geïnspireerd door een fotograaf die mooie foto’s presenteert met een goed en pakkend verhaal. In dat opzicht kunnen we in Nederland veel leren van Amerikanen en Engelsen. Zo was voor mij de presentatie van Paul Nicklen tijdens het NVN festival bijna 4 jaar geleden een hoogtepunt…..Mooie fotografie en een prima verhaal. Terugkijkend is het ook één van de weinige presentaties die ik me nu na bijna 4 jaar nog kan herinneren en ik denk dat dat alles zegt.”
Tips van Chris:
“Ga zo vaak mogelijk terug naar een gebied dat potentie heeft en dat je mooi vindt en wees nooit tevreden…. het kan altijd anders en beter! Je beste foto maak je tijdens je laatste bezoek (niet altijd maar wel vaak)”.
Fotografie: Chris Stenger
Meer lezen over Chris Stenger? In het nieuwste Natuurfotografie Magazine (editie 43) vertelt Chris over waarom hij geen rugzak gebruikt en hoe hij dan wél zijn apparatuur meeneemt op reis…
2 reacties
Fijne typering van de fotograaf! Blij ook eens te horen dat er nog fotografen zijn die alleen op reis op hun best en geïnspireerd zijn en die thuis gewoon graag gaan wandelen zonder fototoestel.
Beste Chris
Het gras is bij een ander altijd groener.