Column: De evolutie van (natuur)fotografie

Naast dat ik graag buiten in de natuur ben, is me verdiepen in het juiste gereedschap om mijn fotografie motto “Make Your Memory Today” mogelijk te maken en deelbaar te maken. Want goed gereedschap of de middelen die je nodig hebt om te realiseren wat je wilt maken hoort er in ieder vak bij. G.A.S. of te wel Gear Acquisition Syndrom is daarmee een onderdeel van mijn fotografie passie. 
Dankzij all-round zoomlenzen leg je steeds makkelijker een uiteenlopende serie beelden vast.
Dankzij all-round zoomlenzen leg je steeds makkelijker een uiteenlopende serie beelden vast. Fotograaf: Dave Zuuring

Deze week werd de iPhone 16 geïntroduceerd. Toen ik het artikel over deze nieuwe telefoon en de camera specificaties las, dacht ik meteen aan alle ontwikkelingen die we momenteel meemaken in de periferie van natuur- en landschapsfotografie. 

Als je Apple mag geloven kun je steeds makkelijker, meer mooie foto’s maken dankzij alle verbeteringen die ze erin hebben gestopt. Als fotograaf ben ik dan altijd het meest nieuwsgierige naar het fotografie deel. In feite weten we allemaal dat de technieken uit de vorige generatie een jaar later hun weg vinden naar de ‘instap modellen’. Dus keek ik vooral naar het nieuwe topmodel. Ik zie dat dat er een verbeterde tetraprisma zoomlens, van 3s naar 5x zoom en een bereik van 150 mm. is toegevoegd. 

Dankzij de iPhone 14 Pro Max, alweer twee generaties oud, maakte ik met de ultragroothoek deze foto op het strand van Texel
Dankzij de iPhone 14 Pro Max, alweer twee generaties oud, maakte ik met de ultragroothoek deze foto op het strand van Texel. Fotograaf: Dave Zuuring

Nog steeds is 150 mm. geen zoombereik waar wij als natuurfotografen van onder de indruk zijn, maar ik blijf het uniek vinden wat ze in allemaal kunnen tegenwoordig. De ontwikkelingen volgen elkaar op en ik denk dat het niet lang meer duurt voordat je 200 mm. bereik hebt. Er is zelfs een specifieke fotoknop aangebracht op de iPhones en je kunt in maar liefst 42 megapixel een groothoekbeeld maken. Steeds meer camera wordt de telefoon.

Dankzij de smartphone kon ik toch deze foto mee naar huis nemen. Volgende keer de camera uit zetten en voorkomen met lege batterijen op de fotoplek te komen.
Dankzij de smartphone kon ik toch deze foto mee naar huis nemen. Volgende keer de camera uit zetten en voorkomen met lege batterijen op de fotoplek te komen. Fotograaf: Dave Zuuring

Ik wil geen tech review maken van deze column, maar de verwondering van wat je met smartphones anno nu kan is er. En voor mij als fotograaf die laatst met lege accu’s in het veld stond bij zonsondergang, kan ik je vertellen dat ik toch dankzij de camera die je altijd bij je hebt, de smartphone, een fijne foto kon maken. Wie had dat een jaar of 15 geleden gedacht.  

Camera ontwikkeling

Vol verwondering kijk ik al jaren naar prachtige vogelfoto's, en dankzij de slimme Sony A7RV en 100-400 objectief met geavanceerde AF-Tracking kon ik eindelijk zelf ook eens een biddend torenvalkje vastleggen.
Vol verwondering kijk ik al jaren naar prachtige vogelfoto’s, en dankzij de slimme Sony A7RV en 100-400 objectief met geavanceerde AF-Tracking kon ik eindelijk zelf ook eens een biddend torenvalkje vastleggen. Fotograaf: Dave Zuuring

Op cameragebied is de traditionele spiegelreflex naar de achtergrond verdwenen en zijn hybride of systeemcamera’s gemeengoed. Wij als fotografen stappen langzaam over want op een uitzondering na zijn de mogelijkheden ongekend wat ze allemaal kunnen ten opzichte van traditioneel spiegelreflex. In rap tempo worden modellen vervangen of aan de line-up toegevoegd. Gevolg is steeds betere autofocussystemen, automatische herkenning van ogen en details, betere buffers die steeds grotere bestanden en beeldkwaliteit kunnen vastleggen, zodat deze camera’s steeds meer allround geschikt zijn voor uiteenlopende stijlen van fotografie.  

Objectief gezien

De indrukwekkende Reynisdrangar rotsen bij het IJslandse VIk gefotografeerd met het unieke Sigma 60-600 mm. objectief op 600 mm. tijdens zonsopkomst.
De indrukwekkende Reynisdrangar rotsen bij het IJslandse VIk gefotografeerd met het unieke Sigma 60-600 mm. objectief op 600 mm. tijdens zonsopkomst. Fotograaf: Dave Zuuring

Toen ik begon met fotografie, alweer 16 jaar geleden, waren de objectieven om minimaal in je fototas te hebben een 24-70mm. en 70-200mm. Inmiddels is dit niet zo vanzelfsprekend meer. Klassieke brandpuntsafstanden als 28 mm. doen weer hun intrede. Zelf ruilde ik 4 jaar geleden mijn klassieke 24-70mm. F2.8 in voor een 28-200mm. F2.8-5.6. Maar inmiddels is deze alwaar ingehaald door een 28-300mm. 50-400mm. of 60-600 mm. objectief.

Van 16 mm. naar 10 mm. gewoon beschikbaar met autofocus dankzij de technische hoogstandjes van de ingenieurs van Laowa.
Van 16 mm. naar 10 mm. gewoon beschikbaar met autofocus dankzij de technische hoogstandjes van de ingenieurs van Laowa. Fotograaf: Dave Zuuring

Als je het een paar jaar geleden over een 10 mm. brandpunt had, dan was dit vaak een Fish Eye of een objectief alleen verkrijgbaar met manueel diafragma en manuele focus. Anno nu is een 10 mm. objectief rectaliniair beschikbaar met autofocus. 

Plastic  

Focus bracketing en focus stacking, alles is anno nu mogelijk. Het is slechts wachten op verdere verbeteringen ervan in de camera en de software voor nabewerking.
Focus bracketing en focus stacking, alles is anno nu mogelijk. Het is slechts wachten op verdere verbeteringen ervan in de camera en de software voor nabewerking. Fotograaf: Dave Zuuring

Een andere ontwikkeling vanuit mijn blikveld is die van grijsverloopfilters. Toen ik serieuze interesse in landschapsfotografie kreeg, hadden we een hulpmiddel voor onze camera’s nodig. Bedoeld om een optimale belichting tussen lucht en land te realiseren, oftewel dynamisch bereik. HDR was toen nog een kunstvorm waarmee je in die tijd vooral hele creatieve foto’s en soms hele afzichtelijke beelden van voorbij zag komen. HDR was not done, filteren moest je. Toch niet meer voor te stellen dat ik toen voor mijn dure L-glas een dure plastic filter schoof die je ook nog eens moeilijk kon schoonhouden, laat staan krasvrij.

Zelf kocht ik recent een black mist filter. Best wel ironisch als je beseft dat dit filter de foto zachter maakt (dromerig) en dat terwijl ik een zogeheten R-versie systeemcamera heb, voor hoge resolutie en detaillering.
Zelf kocht ik recent een black mist filter. Best wel ironisch als je beseft dat dit filter de foto zachter maakt (dromerig) en dat terwijl ik een zogeheten R-versie systeemcamera heb, voor hoge resolutie en detaillering. Fotograaf: Dave Zuuring

Wat is ons leven als fotograaf anno nu toch makkelijk geworden. Mede dankzij het dynamische bereik, maar vooral ook door armoured glass, shot glas, krasbestendige en valbestendige filters of hoe het ook mag heten. Ook superhandig daarbij, en voor mij de beste ontwikkeling, is dat ik ze nu in een frame heb zitten. Daardoor heb ik, minder vettige vingers erop, minder krassen en kapotte filters. Dankzij magnetisme plaats je ze in een mum van tijd op je lens. Ik kan het enorm waarderen, want ik gebruik ze nog steeds graag die (grijsverloop)filters. 

Beeldafwerking

Met 1 klik verwijdert software de hoogspanningslijnen die vlak boven de bomen in de lucht nog zichtbaar waren. De twee reeën links onder zijn geen Ai toevoeging. Dankzij de hoge resolutie sensor en allround zoomlens met 28-200 bereik, kon ik ze toch vastleggen.
Met 1 klik verwijdert software de hoogspanningslijnen die vlak boven de bomen in de lucht nog zichtbaar waren. De twee reeën links onder zijn geen Ai toevoeging. Dankzij de hoge resolutie sensor en allround zoomlens met 28-200 bereik, kon ik ze toch vastleggen. Fotograaf: Dave Zuuring

Ik schreef in het begin over iPhone 16, dus in feite 16 generaties. De generatie software waarmee ik mijn eerste RAW-bestanden ging bewerken heette Lightroom 1.0. Inmiddels draait erop mijn computers Lightroom Classic 13.5.1 Het kan nu dingen waarvoor we toen Photoshop of andere specifieke software nodig hadden. En wat bespaart de verbetering in deze RAW-converters ons tijd om naar maar te zwijgen van het gemak waarmee we de beelden naar onze eigen hand kunnen zetten. Nieuwe hulpmiddelen, al dan niet in combinatie met AI komen steeds vaker van pas. Dan staat er weer net een bordje, paaltje of iets anders in de weg. Met 1 penseelstreek laat je het verdwijnen als sneeuw aan de horizon. Handig toch, vooral nu onze natuurbeheerders steeds meer bordjes en paaltjes plaatsen.  

‘Wie het weet mag het zeggen’

Dankzij de steeds betere meteo gegevens wist ik dat er na zonsopkomst in de duinen van Texel mist (laag hangende bewolking) zou zijn wat weer unieke foto mogelijkheden zou bieden.
Dankzij de steeds betere meteo gegevens wist ik dat er na zonsopkomst in de duinen van Texel mist (laag hangende bewolking) zou zijn wat weer unieke foto mogelijkheden zou bieden. Fotograaf: Dave Zuuring

Of je anno nu met een spiegelreflexcamera of de allernieuwste iPhone fotografeert, dat maakt tot op zekere hoogte niet uit. Het zijn middelen die natuurfotografie mogelijk en steeds makkelijker maken. Zodat we ons nog meer kunnen focussen op het eindresultaat, een herinnering van wat jou raakte in de vorm van een foto. 

Waar het heen gaat, ik weet het niet. Toen ik net het strand afliep wist ik 1 ding wel zeker: wij zijn het nog steeds zelf die met ons gevoel en menselijk oog  waarnemen en op basis van dat gevoel de foto maken met onze eigen creativiteit. 

Geef een reactie

4 reacties

  1. Fotograferen met een smartphone? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Er gaat niets boven een goede spiegelreflex of beter nog: een systeemcamera. Dave, als je met lege batterijen komt te zitten omdat je de camera vergeet uit te zetten, dan is dat eigen schuld. Neem altijd reserve batterijen mee.
    Ik snap trouwens ook niet waarom je lenzen gebruikt (zoals bijvoorbeeld 28-200mm) met een enorm zoombereik, bijna 10x. Dat gaat ten koste van de kwaliteit (onscherpte in de hoeken). Dan is het beter om zooms te gebruiken die een bereik hebben van 4x. Dat levert een beter beeld op. Wat heb je er aan om achteraf nog eens rondom de onscherpte er moeten afsnijden. Dat is pixels wegsmijten of op z’n minst pixels onbruikbaar maken tijdens het fotograferen.

    1. Dank je wel voor je heerlijke reactie.
      Zoals jij ook weet, ieder zijn ding….dat is toch wel het mooie van fotografie en je hebt volkomen gelijk over die lege batterij 🙂 is toch ironisch, we kunnen zoveel maar iets volledig uitschakelen…..
      Anderzijds ik ervaar bij de 28-200 geen onscherpte in de hoeken, wel als ik een 100-400 met 1.4tc gebruik of op mijn 16-23 F2.8. Maar dat is was niet de insteek van deze column,
      Mooie dag voor je Donald.
      //Dave

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

4 reacties

  1. Fotograferen met een smartphone? Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Er gaat niets boven een goede spiegelreflex of beter nog: een systeemcamera. Dave, als je met lege batterijen komt te zitten omdat je de camera vergeet uit te zetten, dan is dat eigen schuld. Neem altijd reserve batterijen mee.
    Ik snap trouwens ook niet waarom je lenzen gebruikt (zoals bijvoorbeeld 28-200mm) met een enorm zoombereik, bijna 10x. Dat gaat ten koste van de kwaliteit (onscherpte in de hoeken). Dan is het beter om zooms te gebruiken die een bereik hebben van 4x. Dat levert een beter beeld op. Wat heb je er aan om achteraf nog eens rondom de onscherpte er moeten afsnijden. Dat is pixels wegsmijten of op z’n minst pixels onbruikbaar maken tijdens het fotograferen.

    1. Dank je wel voor je heerlijke reactie.
      Zoals jij ook weet, ieder zijn ding….dat is toch wel het mooie van fotografie en je hebt volkomen gelijk over die lege batterij 🙂 is toch ironisch, we kunnen zoveel maar iets volledig uitschakelen…..
      Anderzijds ik ervaar bij de 28-200 geen onscherpte in de hoeken, wel als ik een 100-400 met 1.4tc gebruik of op mijn 16-23 F2.8. Maar dat is was niet de insteek van deze column,
      Mooie dag voor je Donald.
      //Dave

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Foto van Dave Zuuring

Dave Zuuring

Dave is een enthousiaste vrijetijdsfotograaf met een passie voor landschappen, stedelijke landschappen en blue hour fotografie. Vanuit zijn motto 'Make your Memory Today' wekelijks en soms dagelijks bezig met vastleggen, beleven en herbeleven op fotografie gebied.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: