Column: De kunst van klein

Een fluiter op de plaat. Eindelijk gelukt! En hoe: volledig vrij, redelijk dichtbij, in een leuke pose met een zachte groene achtergrond. Diezelfde middag bewerk ik de serie en upload ze tevreden. Maar een dag later, al scrollend door mijn album, blijft er toch iets wringen. ‘Wel een beetje saai, eigenlijk’, denk ik. ‘Ik had ‘m liever wat kleiner in beeld gehad. Met wat planten erbij. Zoals die Engelse kwik laatst, of die rietzanger.’
Ehm. Ja. Ik ga die fluiter niet eens laten zien. Een Engelse kwik in de kruiden.
Ehm. Ja. Ik ga die fluiter niet eens laten zien. Een Engelse kwik in de kruiden. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Van ‘clean’ naar ‘klein’

Ik moet weer eens lachen om mezelf. Nog geen jaar geleden was zo’n ‘clean’ portret mijn voornaamste doel. Maar smaken veranderen. En mijn stijl ook. Mijn galerij straalt wel nog mijn gewenste ‘rust’ uit, maar het aantal takken, bewegende onderwerpen, het contrast en vooral de elementen en ruimte ‘om de dieren heen’ zijn behoorlijk toegenomen.

Voor deze orpheusspotvogel moest ik wel in de takken duiken. Net niet te druk.
Voor deze orpheusspotvogel moest ik wel in de takken duiken. Net niet te druk. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Excuus

Ik weet nog wel wat ik dacht over die ‘kleine’ foto’s, toen ze voor het eerst mijn aandacht trokken: “Grappig dat je de omgeving ziet, maar waar zijn de details?” of zelfs: “Is dat ‘klein’ niet gewoon een excuus omdat je niet dichterbij kon komen?”

Hoe anders kijk ik daar nu naar. ‘Klein’ heeft zo veel te bieden, zo veel voordelen – artistiek, en ethisch. Zoveel zelfs, dat ik nu op pad ga met het uitgesproken doel om een vogel niet groot in beeld te brengen. En de eerste conclusie: makkelijk, dat is het niet.

Deze mooie kemphaanman kwam uiteindelijk dichtbij, maar van veraf met compositie spelen vond ik stiekem leuker.
Deze mooie kemphaanman kwam uiteindelijk dichtbij, maar van veraf met compositie spelen vond ik stiekem leuker. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Moeluk..

“Waarom is ‘klein’ niet ‘makkelijk’? Je zet toch gewoon minder stappen vooruit en maakt dezelfde foto, nietwaar?” Nou, nee, niet waar. De afstand maakt je achtergrond potentieel rommeliger, de compositie complexer, en het onderwerp subtieler. In het begin verloor ik vogels regelmatig tussen de chaos van takken, kleuren en vormen. Maar die zoektocht heeft wel mijn oog getraind. Hoe je van een afstand kan anticiperen om net die lelijke schuur op de achtergrond te vermijden, of dat ene out-of-focus plantje mee te pakken. Leuk, maar moeilijk!

Deze rietzanger valt niet weg in de foto omdat het diertje het enige ‘propje’ is, dat door het tegenlicht wordt versterkt.
Deze rietzanger valt niet weg in de foto omdat het diertje het enige ‘propje’ is, dat door het tegenlicht wordt versterkt. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Loze ruimte

Ook ‘rustig klein’ kan: een klein vogeltje in een vrijwel lege voor- en achtergrond met een wazig strand, wazige lucht, of water. Dan draait het om sfeer en symboliek; dat kleine lijfje dat de grote boze oceaan trotseert. Natuurlijk zouden veel mensen juist bij dit soort beelden een ‘groter’ onderwerp zien. Maar dat gevoel van ruimte vind ik juist heerlijk. Meer overbelicht zand, alsjeblieft!

Met regelmaat kan ik strandlopers op portretafstand fotograferen. Maar zo vind ik ze ook heel leuk!
Met regelmaat kan ik strandlopers op portretafstand fotograferen. Maar zo vind ik ze ook heel leuk! Fotograaf: Jorrit Verkleij

Zoekend

En wat ik stiekem al helemaal grappig vind: een ‘klein’ beeld waarbij  je eerst moet zoeken; waar het onderwerp zich niet direct prijsgeeft. Waar je ogen even door het frame moeten glijden om tot een conclusie te komen wat er nu precies wordt afgebeeld. En voor mijn gevoel gaat dat beter als je onderwerp niet full-frame in je ziel staart. Bovendien: voor die vogel is een camera recht op de snavel ook niet altijd zo gewenst..

Acht drieteenmeeuwen waarvan er zes kijken – maar dat zie je alleen als je zelf heel nauwkeurig kijkt.
Acht drieteenmeeuwen waarvan er zes kijken – maar dat zie je alleen als je zelf heel nauwkeurig kijkt. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Meer ethiekeren

Eerst wilde ik dit stuk volledig ethiek-georiënteerd hebben, als vervolg op ‘mijn vorige’. Dat werd al snel dubbel. Maar dat neemt niet weg dat ‘klein’ fotograferen vaak diervriendelijker is. Dichtbij dieren komen neemt gewoon risico op verstoring met zich mee. Ja, sommige soorten zijn toegankelijk, maar een groot aantal is dat niet. Dan is afstand houden, en weten hoe je met een leuk ‘klein’ beeld kan terugkeren, echt een uitkomst. Voor de vogel, en voor jou. Je toont meer respect, en je vangt vaak meer natuurlijk gedrag op beeld.

Aan mevrouw robotaps’ gedrag herleidde ik dat ze kuikens had. Dichterbij en verstoren gingen we echt niet doen
Aan mevrouw robotaps’ gedrag herleidde ik dat ze kuikens had. Dichterbij en verstoren gingen we echt niet doen. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Geen excuus, wel bewust

Is ‘klein’ echt geen excuus? Nee. Het is vooral een keuze. De kennis en tijd die portretten kosten zijn bij ‘klein’ net zo aanwezig, dus de uitdaging blijft. Voeg daar het artistieke oog en minder verstoring aan toe, en mijn keuze is gemaakt.  En als ik van tevoren vertrek met het idee die vogeltjes ‘klein’ vast te leggen, kan het zomaar zijn dat ik in het veld toch een portretmodelletje krijgt. Dat zou mooi meegenomen zijn, maar het hoeft niet. ‘Klein’ is geen excuus, maar een win-win.

Van dezelfde ochtend als de rietzanger. Wat een ‘klein’ plan niet allemaal kan opleveren!.
Van dezelfde ochtend als de rietzanger. Wat een ‘klein’ plan niet allemaal kan opleveren!. Fotograaf: Jorrit Verkleij

Portretje? Toch maar?

Ben ik dan helemaal anti portret geworden? Niet per se, maar ik ben wel kritischer naar mijn portretten gaan kijken, en ga er alleen voor als ‘het klopt’, en iets van omgeving, gedrag, een intieme blik of ander elementje in kan terugvinden (en bovendien niets verstoord heb).

Toegegeven, sommige oude portretten bekijk ik met gemengde gevoelens. Bij andere bespeur ik genoeg elementjes die het voor mij ‘kloppend’ maken. Erg leuk en leerzaam om je smaak en ontwikkeling even goed onder de loep te nemen.

Dit is een portret waar ‘klein’ kijken heeft geholpen het beeld completer te maken. Leuk zo, in de omgeving, door de wazige blaadjes niet te druk!
Dit is een portret waar ‘klein’ kijken heeft geholpen het beeld completer te maken. Leuk zo, in de omgeving, door de wazige blaadjes niet te druk! Fotograaf: Jorrit Verkleij

Misschien heb ik je kunnen prikkelen om meer met ‘klein’ te experimenteren. Het is lastig – ik moest behoorlijk ‘omdenken’ – maar nu het vaker lukt geeft dat echt een goed gevoel. En eerlijk? Het heeft mij een gelukkigere en aandachtigere fotograaf en vogelliefhebber gemaakt.

En de vogels zelf? Die lijken er ook tevreden mee.

4 reacties

  1. Jeetje Jorrit, die jonge ree!! Geweldig om die zo te mogen spotten! En verder natuurlijk een goed artikel. Ik heb ook enkele foto’s van klein in de omgeving, maar ga ook zéker kijken naar meer!

    1. Hi Annelies, bedankt voor je leuke reactie! Het jonge reetje was zeker tof. Succes met het zoeken naar meer klein! 🙂

  2. Mooi artikel Jorrit en je hebt me zeker geinspireerd. Ben volop aan het expirimenteren met klein in beeld.
    Ik word er wel blij van!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Foto van Jorrit Verkleij

Jorrit Verkleij

Een hobbyfotograaf met biologie-achtergrond, met een passie voor vogels en alles wat daarbij komt kijken.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: