Menu

Onderdeel van Pixfactory

Come closer and play with my chaos

Het bewust bewegen met de camera is een gereedschap om verstilling in mijn foto’s te krijgen. Als het lukt krijg ik een rustig beeld waar het onderwerp nu eens niet zo scherp afsteekt tegen de achtergrond, maar er meer één geheel mee vormt. Daarom loop ik zo graag met mijn camera te slingeren.
Jackdow flying past a collision collider. Multi exposure in camera! Fotograaf: Hans Schot

Multi exposure

Multi exposure samen met icm (initial camera movement) is een machtig gereedschap, maar chaos is vaak onvermijdelijk. Het resultaat wordt gemakkelijk te gek en lijkt nergens naar, maar soms lukt het…. Af en toe nog wat schuifjes verzetten in Lightroom en… klaar?

Nee… Nee… er is altijd weer iets nieuws!!!

Doordat je het beeld vaak niet meteen kan plaatsen, duurt het proces om een oordeel te vormen wat langer en kun je een bepaalde vrijheid ervaren tot het moment dat je een oordeel vormt.

Als het goed gaat dan… word je blij. Is dat niet het geval, dan kun je er hoofdpijn van krijgen. Dit gebeurt als de balans tussen scherpte en onscherpte niet ok is en dat is blijkbaar voor iedereen verschillend. Als ik twijfel of ik iets moois gemaakt heb dan is het vaak net niet genoeg vervaagd en mist het de rust.

Multi exposure in camera. Word ik blij van deze foto of krijg ik er hoofdpijn van? Fotograaf: Hans Schot

Controle over de uitkomst

Een manier om iets meer controle te krijgen over de uitkomst is bijvoorbeeld deze methode: als ik 2 beelden wil mengen dan kies ik niet 2 maar 10 opnames. Ik maak dan eerst 5 scherpe en daarna 5 opnames met beweging. Als het beeld dan te onrustig is maak ik 3 scherpe en 7 met beweging. De balans van de belichting kun je zo beter controleren. Bij deze plaat is de balans 7 lagen boom en 3 laagjes ijs.

Multi exposure in camera bestaande uit 10 foto’s van bomen en ijs! Fotograaf: Hans Schot

Combinaties uitproberen

De combinatiemogelijkheden zijn eindeloos. Over- en onderbelichten, out of focus, verschillende onderwerpen combineren, verschillende lenzen, inzoomen, flitsen of een broodje eten terwijl je een serie van 10 schiet met de camera tegen je gezicht aan. De meest bijzondere beelden krijg ik bij zonnig weer met veel contrast. Soms is een ND filter handig als ik dan toch langere sluitertijden wil hebben (10 lagen verschillende bewegingen en kaders en abacamera).

Combinatie uitproberen met multi exposure in camera! Fotograaf: Hasn Schot

Fotograferen zonder grenzen

Details vervagen zoals je dat ook krijgt met methodes als: overbelichten, onderbelichten, diafragma open, compositie aanpassen, in de mist fotograferen, in de regen fotograferen, in de sneeuw met tegenlicht en omzetten naar zwart/wit. Maar meervoudige belichting gecombineerd met initial camera movement (afkorting icm) geeft de meest verrassende resultaten. Maar het belangrijkste is dat je de grenzen in je hoofd laat verdwijnen. Als je ik daar mee bezig ben kom ik ook heel gemakkelijk in een flow-toestand met een intense focus en concentratie. Spelen met onzekere factoren en steeds weer dat onverwachte van nieuwe combinaties.

Spelen met belichting en compositie bij multi exposure in camera! Fotograaf: Hasn Schot

Serendipity

Geeft mij een verlangen om steeds weer terug de natuur in te gaan te kijken wat er gebeurt. Een essentie te fotograferen die ik niet kan zien, het vastleggen van beelden die ik niet kende…. Op een andere manier kijken en waarnemen. Zoals deze kauw naar je kijkt.

Jan van de Greef noemde “Seredipity” in een commentaar op een foto. Wat een heerlijk woord. Mijn leven is er door getekend.

Jackdow flying past a collision collider. Multi exposure in camera! Fotograaf: Hans Schot

Ik had een plaat van een boomkruin gezien van Jonathan Lhoir met multi exposure. Omdat ik me geen voorstelling kon maken over wat hij nu precies gedaan had trok ik te velde. Plaatste mijn statief, richtte de camera recht omhoog en dacht… aha… hij heeft zijn camera om de as van het balhoofd laten draaien. Ik draaide een cirkel en maakte om de 60 graden een opname. Ik keek op het schermpje en zag iets totaal nieuws. In het menu meervoudige belichting zit de optie darker en die stond aan. Ik had een totaal ander beeld. En onverwachts wordt een deur geopend naar nieuwe mogelijkheden. En daarna ontdekte ik ook al heel snel een berg met grenzen van wat niet kan.

Kleur en compositie combineren bij multi exposure in camera! Fotograaf: Hans Schot

Positie bepalen

De beginpositie is heel belangrijk net als het waterpas stellen. Als ik daar iets aan verander krijg ik een totaal ander patroon. Iedere boomsoort geeft een totaal andere plaatje, ook elke afzonderlijke boom is heel anders. Dat werd ik me nu veel meer van bewust. Wie het boek van Peter Wohlleben heeft gelezen weet dat het DNA van een boom soort veel varieert. Dat zie ik nu vooral als ik op zoek ben naar een goede plaats om een kruinfoto te maken. Dat is ook al knap lastig.

De boomkruinfoto’s maken lukt het best bij bewolkt weer of bij voorkeur mist. De belichting is een highkey .

Tree crown art if you like to know how to? No photoshopping. Multi-exposure-Boomkruin-blackandwhite Photography. Fotograaf: Hasn Schot

Just grab a few holds and pull!

Of even totaal wat anders. Met deze techniek zijn weer vele combinaties mogelijk. Als ik weer iets verzonnen heb zijn het vaak net van die 3d puzzels om ze te realiseren. Ik vroeg mezelf op een zeker moment wel af: is dit nog natuurfotografie? Tijdens mijn sportklim tijdperk was er een klim film in omloop met een heel kort interview met een sportklimmer, er werd hem gevraagd waarom hij klom, just grab a few holds and pull!

Even wat anders. Multi exposure in camera! Fotograaf: Hans Schot

Mijn inspiratie bronnen zijn: Jan van der Greef, Andrea Gulickx en Keith Richards natuurlijk. En uiteraard gewoon de natuur in gaan en klikken.

Multi exposure in camera! Is dit nog natuurfotografie??? Fotograaf: Hasn Schot
Multi exposure in camera! Voorjaar. Fotograaf: Hans Schot

Initial camera movement (afkorting icm) is het bewust bewegen van de camera.

31 reacties

  1. Ik ind het heet inspirerend artikel en zou dit graag ook eens willen proberen, maar mijn camera kan geen meervoudige belichting aan. Hoe zou ik het dan kunnen realiseren.

  2. Prachtig artikel Hans. Niet alleen door de magistrale foto’s maar zeker ook door de tekst. Je neemt ons mee op jouw gevoelsreis en laat de lezer meebeslissen of het nog wel iets met natuurfotografie heeft te maken.
    Die vraag is helemaal niet relevant. Jij geniet duidelijk van het proces en er komen erg mooie resultaten uit jouw camera. Dus “what’s in a name?”
    Lekker de camera op voorkeuze aanklooien en vooral doorgaan, zoals Barry zou zeggen.

    1. Yip yo Dankje Jowan ! In het orginele schrijfsel stond ook mijn antwoord. Tijdens mijn sportklim tijdperk was er een klim film in omloop waarin een heel kort interview met een sportklimmer, er werd hem gevraagd waarom hij klom, just grab a few holds and pull ! Gewoon de natuur in gaan en klikken. Het is dan iid niet relevant of het natuurfotografie, beleving staat voorop.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

31 reacties

  1. Ik ind het heet inspirerend artikel en zou dit graag ook eens willen proberen, maar mijn camera kan geen meervoudige belichting aan. Hoe zou ik het dan kunnen realiseren.

  2. Prachtig artikel Hans. Niet alleen door de magistrale foto’s maar zeker ook door de tekst. Je neemt ons mee op jouw gevoelsreis en laat de lezer meebeslissen of het nog wel iets met natuurfotografie heeft te maken.
    Die vraag is helemaal niet relevant. Jij geniet duidelijk van het proces en er komen erg mooie resultaten uit jouw camera. Dus “what’s in a name?”
    Lekker de camera op voorkeuze aanklooien en vooral doorgaan, zoals Barry zou zeggen.

    1. Yip yo Dankje Jowan ! In het orginele schrijfsel stond ook mijn antwoord. Tijdens mijn sportklim tijdperk was er een klim film in omloop waarin een heel kort interview met een sportklimmer, er werd hem gevraagd waarom hij klom, just grab a few holds and pull ! Gewoon de natuur in gaan en klikken. Het is dan iid niet relevant of het natuurfotografie, beleving staat voorop.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: