Menu

Onderdeel van Pixfactory

Controlelagen: Tint

In de vorige artikelen maakten we controlelagen aan voor verzadiging en helderheid. Als er dan nog een derde artikel met een controlelaag volgt, kan die nog maar op één onderdeel zien. Naast helderheid en verzadiging bestaat elke pixel ook uit informatie over tint (kleur). Het kan handig zijn ook over de tinten in je foto objectieve informatie te krijgen. Bijvoorbeeld als de foto wringt omdat er ergens een afwijkende kleur in zit. Of omdat je juist op zoek bent naar complementaire (tegengestelde) kleuren voor een stevig kleurcontrast in de foto. Met deze controlelaag zie je waar nog aanpassing nodig is.
TINT NA: De foto is na het wegnemen van het beetje blauw volledig warm en daardoor meer in balans.
TINT NA: De foto is na het wegnemen van het beetje blauw volledig warm en daardoor meer in balans. Fotograaf: Marijn Heuts

Maak boven de laag met je foto een aanpassingslaag aan voor volle kleur en zorg dat de kleur 50% grijs is. Vul om zeker te zijn bij de vakjes voor RGB 128-128-128 in of bij HSB 0-0-50. Het resultaat is hetzelfde. Zet de overvloeimodus op lichtsterkte (luminosity). Je trekt de helderheid nu gelijk over de hele foto en krijgt een weergave waarin enkel nog de kleur te onderscheiden is.

TINT volle kleur: De volle kleur laag moet 50% grijs bevatten. Vergeet niet de overvloeimodus op helderheid te zetten.
TINT volle kleur: De volle kleur laag moet 50% grijs bevatten. Vergeet niet de overvloeimodus op helderheid te zetten. Fotograaf: Marijn Heuts

In het voorbeeld zie je dat er oranje en groene tinten in de foto zitten, namelijk in het gras en de achtergrond. De rug van de bever weerspiegelt blijkbaar de heldere blauwe lucht en heeft daardoor een gekke blauwe tint. In de reguliere weergave zou ik dat niet hebben waargenomen. Heel storend is die blauwe tint niet, maar bijvoorbeeld in landschapsfoto’s kan dat blauw de foto een stuk fletser maken dan de bedoeling is. Op naar de oplossing dus!

TINT VOOR: De blauwe rug van de bever was me zo niet zo snel opgevallen.
TINT VOOR: De blauwe rug van de bever was me zo niet zo snel opgevallen. Fotograaf: Marijn Heuts

Extra Aanpassingslaag

TINT LAGEN: De controlelaag (selectieve kleur) eerst, daaronder de verzadigingslaag.
TINT LAGEN: De controlelaag (selectieve kleur) eerst, daaronder de verzadigingslaag. Fotograaf: Marijn Heuts

Maak onder de aanpassingslaag en boven je foto een nieuwe aanpassingslaag aan. De beste keuze is een verzadigingslaag, maar als je bedreven bent met curven kun je ook die kiezen en met de afzonderlijke RGB-curven werken. Wij kiezen de verzadigingslaag. Selecteer het handje en klik vervolgens in de foto op het blauw en sleep naar links tot de verzadiging en dus ook het blauw verdwenen is. Klik op het oogje voor de controlelaag om deze onzichtbaar te maken en beoordeel het resultaat van je werk. Als het zo goed is, gooi je de controlelaag weg en ga je verder met het bewerken van je foto.

TINT MIN 100: Kies het handje, klik op het blauw en sleep de verzadiging naar links. Klaar!
TINT MIN 100: Kies het handje, klik op het blauw en sleep de verzadiging naar links. Klaar! Fotograaf: Marijn Heuts

Als je de aangetroffen kleur, zoals hier het blauw, niet weg wil nemen, maar iets wil aanpassen qua kleur, gebruik dan de tint-schuif. Selecteer weer het handje, maar klik nu op het blauw in de foto en sleep nog niet. Je ziet dat in de aanpassingslaag het cyaan kanaal is gekozen. Schuif nu met de tint-schuif tot het blauw de gewenste andere kleur heeft aangenomen. Tevreden? Gooi de controlelaag weer weg.

TINT controlelaag: De controlelaag schakelt alle informatie over helderheid en verzadiging uit en toont enkel de tinten in je foto.
TINT controlelaag: De controlelaag schakelt alle informatie over helderheid en verzadiging uit en toont enkel de tinten in je foto. Fotograaf: Marijn Heuts

Zit er nog meer blauw in je foto en wil je dat wel behouden, volg dan gewoon alle stappen hiervoor, maar vul het laagmasker van de verzadigingslaag met zwart. Je verbergt de aanpassing nu in de hele foto. Kies een wit penseel en schilder op het laagmasker het effect er weer in op enkel de plek waar jij dat wil.

TINT NA: De foto is na het wegnemen van het beetje blauw volledig warm en daardoor meer in balans.
TINT NA: De foto is na het wegnemen van het beetje blauw volledig warm en daardoor meer in balans. Fotograaf: Marijn Heuts

 

3 reacties

  1. Ik krijg hetzelfde effect, maar dan veel sneller, als ik de foto open in Lightroom, de blauwe kleur in de Kleurmixer aanklik en de knop van verzadiging helemaal naar links beweeg.

    1. Klopt! Maar dat veronderstelt ten eerste dat je de blauwe tint al had waargenomen. Die had ik over het hoofd gezien en de controlelaag toonde deze tint. En ten tweede haal je in Lightroom alle blauw in de hele foto weg, in Photoshop kun je met een laagmasker dat lokaal doen. Wel zo fijn als er naast de bever bijvoorbeeld ook blauwe of paarse bloemen of een stukje lucht in beeld zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Ik krijg hetzelfde effect, maar dan veel sneller, als ik de foto open in Lightroom, de blauwe kleur in de Kleurmixer aanklik en de knop van verzadiging helemaal naar links beweeg.

    1. Klopt! Maar dat veronderstelt ten eerste dat je de blauwe tint al had waargenomen. Die had ik over het hoofd gezien en de controlelaag toonde deze tint. En ten tweede haal je in Lightroom alle blauw in de hele foto weg, in Photoshop kun je met een laagmasker dat lokaal doen. Wel zo fijn als er naast de bever bijvoorbeeld ook blauwe of paarse bloemen of een stukje lucht in beeld zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: