Menu

Onderdeel van Pixfactory

Creatieve fotografie met een drone

Met een drone kun je de wereld vastleggen op een manier zoals je dat op de grond niet zelf kunt zien. Alleen daarom al trekken dronefoto’s vaak de aandacht. Maar met een beetje creativiteit kun je nog een stap verder gaan en heel bijzondere beelden maken vanuit de lucht.
In abstracte topdowns zonder horizon kan ik beter mijn creativiteit kwijt. Gletsjerrivier in IJsland.
In abstracte topdowns zonder horizon kan ik beter mijn creativiteit kwijt. Gletsjerrivier in IJsland. Fotograaf: Paul Oostveen

Verken je gebied

Dronefoto’s met een horizon lijken op traditionele landschapsfoto’s – al kun je meestal wat verder weg kijken door het hoge standpunt. Deze foto’s zijn vaak wat registrerend van aard. Om toch een verrassende landschapsfoto te maken kan een bijzondere locatie zeker helpen. Voor dronefoto’s gaat het dan om gebieden die er vanuit de lucht bijzonder uitzien. Vaak zijn dat onbekende plekken die vanaf de grond niet direct interessant lijken. Bijna altijd gebruik ik daarom satellietbeelden om gebieden te verkennen. Ik ga dan op zoek naar bijzondere vormen en patronen in het landschap. Voorwaarde is natuurlijk dat ik zo’n mooie plek met mijn drone kan bereiken. Ik moet rekening houden met de droneregels (zoals maximale vliegafstand en no-fly zones) en toegankelijkheid van het gebied.

Nog een gletsjerrivier in IJsland. Zonder satellietbeelden had ik deze plek nooit gevonden.
Nog een gletsjerrivier in IJsland. Zonder satellietbeelden had ik deze plek nooit gevonden. Fotograaf: Paul Oostveen

Beeldverhouding en panoramafoto’s

Mijn huidige drone maakt liggende foto’s in de verhouding 4:3. Eventueel kan ik dat bijsnijden tot 3:2. Maar niet elk onderwerp leent zich voor zo’n beeldverhouding. Bij sommige beelden werkt een vierkante uitsnede beter.

Anderzijds maak ik regelmatig panorama’s, omdat ik het beeld dat ik wil vastleggen niet in een enkele opname kan vangen. Zo kon ik het meanderende verloop van de rivier de Roer pas goed in beeld brengen met een panorama waarin je ongeveer 180 graden rond kunt kijken. Daarvoor maak ik meerdere foto’s die ik later samenvoeg. Verticale panorama’s zijn trouwens ook mogelijk.

Meanderende rivier de Roer in Limburg. Met een brede panorama-opname kon ik de rivier mooi in beeld brengen.
Meanderende rivier de Roer in Limburg. Met een brede panorama-opname kon ik de rivier mooi in beeld brengen. Fotograaf: Paul Oostveen

Filters

Een andere manier om bijzondere beelden te maken is door filters te gebruiken. Net zoals voor gewone camera’s zijn er ook voor drones allerlei filters beschikbaar. Ik gebruik meestal een polarisatiefilter om spiegelingen (bijvoorbeeld van de zon in wateroppervlaktes) te verminderen en wat verzadiging toe te voegen.

Creatiever is het gebruik van grijsfilters. Je kunt daarmee bijvoorbeeld 6 of 10 stops licht tegenhouden, zodat je overdag lange sluitertijden kunt bereiken. Het is verbazend hoe stabiel een drone in de lucht kan hangen, alsof hij op een stevig statief staat. Een lange sluitertijd is natuurlijk alleen interessant als er iets bewegends in beeld is, zoals een waterval, snelstromende rivier of de branding van de zee. Lees er meer over in mijn artikel over lange sluitertijd vanuit de lucht.

Noordzee branding, bijna 2 seconden belicht met grijsfilter.
Noordzee branding, bijna 2 seconden belicht met grijsfilter. Fotograaf: Paul Oostveen

Recht naar beneden

Ik maak sowieso graag foto’s recht naar beneden. Omdat het landschap dan minder herkenbaar is, kan ik daar meer mijn creativiteit in kwijt. Ik verplaats en draai mijn drone net zo lang tot ik de optimale compositie heb gevonden.

Op zo’n foto heb je soms ook geen idee van de schaal, wat het beeld extra vervreemdend maakt. Sommige dronefotografen voegen bewust herkenbare elementen toe om het schaalgevoel terug te brengen (zoals mensen, auto’s of een zelf geplaatst voorwerp zoals een paraplu). Ik heb zelf een voorkeur voor het pure natuurlandschap.

“Luminous skeleton in the lake”: bijzondere lichtval op zondbanken en ondiepe stukken in een meer in IJsland.
“Luminous skeleton in the lake”: bijzondere lichtval op zandbanken en ondiepe stukken in een meer in IJsland. Fotograaf: Paul Oostveen

Ook bij abstracte top-downs zijn satellietbeelden belangrijk voor mijn voorbereiding. Ik zoek immers naar bijzondere vormen, patronen en kleuren. Zo ontdekte ik het kleine onbekende Starkriet in Brabant. In dit nieuw ontwikkelde natuurgebied heeft de rivier de Aa weer een meanderend verloop gekregen, wat juist vanuit de lucht mooi is te zien.

Meanderend riviertje de Aa in een jong groen bos met één rood accent.
Meanderend riviertje de Aa in een jong groen bos met één rood accent. Fotograaf: Paul Oostveen

Weer en natuurverschijnselen

De meeste van mijn dronefoto’s met horizon maak ik bij zonnig weer, omdat de kleuren dan mooier uitkomen en de belichting van grond en lucht vaak beter in evenwicht is. Maar voor topdown foto’s hoef ik niet persé het mooiste licht te hebben: die kan ik ook goed maken bij saaie grijze luchten. Bijzondere omstandigheden zoals droogte, hoogwater of sneeuw maken het mogelijk om foto’s te maken die je op andere momenten in het jaar niet kunt maken.

Meestal staat er water in dit ven, maar in een lange droge zomer viel de bodem helemaal droog en ontstonden bijzondere patronen.
Meestal staat er water in dit ven, maar in een lange droge zomer viel de bodem helemaal droog en ontstonden bijzondere patronen. Fotograaf: Paul Oostveen

Soms zijn er meer of minder natuurlijke lijnen zichtbaar waar je gebruik van kunt maken, zoals bijvoorbeeld de horizontale greppels in onderstaande foto. Maar ook de bomen hebben hun eigen lijnenspel. Drones hebben meestal een groothoeklens. Als je daarmee boven een bos (met vrij rechte bomen) naar beneden fotografeert, lijken de stammen naar alle kanten weg te lopen. Daarmee kan een soort symmetrie ontstaan.

De eerste sneeuw, als herfstbladeren nog aan de bomen hangen, is op zich al bijzonder. Het lijnenspel maakt de foto nog boeiender.
De eerste sneeuw, als herfstbladeren nog aan de bomen hangen, is op zich al bijzonder. Het lijnenspel maakt de foto nog boeiender. Fotograaf: Paul Oostveen

Als de zon bijna ondergaat (of net is opgekomen) is er vaak prachtig licht wat je kunt gebruiken in je foto’s. Vanuit de lucht vallen op zulke momenten de lange schaduwen extra goed op.

Bomen in hoogwater, met lange schaduwen tijdens het gouden uur. De laagstaande zon accentueert ook de golfjes in de rivier.
Bomen in hoogwater, met lange schaduwen tijdens het gouden uur. De laagstaande zon accentueert ook de golfjes in de rivier. Fotograaf: Paul Oostveen

Wees jezelf

Natuurlijk kun je je altijd laten inspireren, door dit artikel bijvoorbeeld of door foto’s en tutorials van anderen. Maar het belangrijkste is om vooral je eigen creativiteit te gebruiken, je eigen plekken te zoeken en foto’s te maken waar je zelf blij van wordt. Dat geeft mij in ieder geval de meeste voldoening.

“The green longnecks and the black beach”. Topdown van smalle grasstroken en ondiep water, vlak achter een zwart strand in IJsland.
“The green longnecks and the black beach”. Topdown van smalle grasstroken en ondiep water, vlak achter een zwart strand in IJsland. Fotograaf: Paul Oostveen

4 reacties

  1. Prachtige beelden allemaal. De meeste indruk maakt het abstracte schilderij “The green longnecks and the black beach” op mij, ronduit geweldig!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Prachtige beelden allemaal. De meeste indruk maakt het abstracte schilderij “The green longnecks and the black beach” op mij, ronduit geweldig!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: