Waar kwam de inspiratie vandaan?
De schelpjes lieten mij niet los en het idee kwam bij mij op om er iets mee te doen. Even een lichtbron erbij genomen en wat foto’s gemaakt. Niet alle schelpen waren echter even “fotogeniek”.
Na enkele pogingen met schaaloren en een extern lampje leken mij de schaaloren toch niet het ideale onderwerp. Daarnaast lagen ook wat grote platte door erosie van de zee afgeronde overblijfselen van grotere schelpen, misschien wel oesters, maar ik woon ver van de zee en mijn kennis van alles wat daar op het strand ligt is toch maar beperkt. Ik heb dan maar de grootste exemplaren gekozen om iets uit te proberen.
De cameraopstelling
De opstelling was dus als volgt:
⦁ De camera met macrolens op manuele focus op 1:1 (of m.a.w. op de kortste scherpstelafstand)
⦁ Een macroslede of voldoende ruimte om de camera/lens combinatie ietwat naar voor of naar achter te schuiven
⦁ De schelp die met een knijper rechtop was gezet
⦁ Daarachter een LED zaklamp met een goede lichtstraal
⦁ Links en rechts afhankelijk van de behoefte, lichtbronnen met kleurengels
Door de extreme vergroting, af en toe nog verder uitvergroot aan de hand van tussenringen en met het felle licht dat door de schelp schijnt, verkrijg je interessante beelden.
Het effect kan je dan gaan sturen door de richting van het licht en de kleurengels te gaan variëren.
Ik ben nogal veel bezig met macro opnamen en gebruik voor de belichting heel vaak een LED zaklamp aangevuld met 2 Lume Cubes.
Lichtbronnen
Tegenwoordig vind je snel lichtbronnen onder de vorm van LED zaklampen maar deze zijn meestal beperkt tot het kunnen plaatsen van een rode/oranje of gele kop. Sommige zaklampen hebben een rood/groene/blauwe filter, maar de zaklamp zelf is door de smalle ronde vorm vaak niet zo geschikt om van een kleurengel te worden voorzien.
Een Lume cube daarentegen wordt verkocht met enkele diffusers, een raster, een snoot en een ‘barndoor’.
Door het magnetisch karakter van al deze accessoires kan je gemakkelijk een kleurgel klemmen tussen bijvoorbeeld de snoot en de lichtbron.
De Lume cubes worden opgeladen aan de hand van een USB kabel en gaan toch wel een tijdje mee. Ze beschikken ook over een 3/8” schroefdraad waarmee je ze kan bevestigen op een balhoofd of op een klein statief.
Alleen de aan/uit is wat onhandig in het gebruik maar gelukkig kan je ze ook bedienen vanaf een app op een tablet of een smartphone.
Variatie op een thema
Je moet wel wat structuur in de schelp terugvinden want een plat vlak is nu eenmaal niet spannend genoeg. Zoek naar gaatjes, richels, gekartelde randen enz. Soms is het al voldoende van de schelp eens te draaien voor een ander effect.
Nog beter met kleuren
Als je kleuren gebruikt, dan is het goed van complementaire kleuren te gebruiken, die gaan elkaar versterken.
Voor de kleurengels gebruik ik meestal twee sets, een oudere set die ik al wel 40 jaar in mijn bezit heb van het merk Cokin en een recentere gelset van Rogue (Rogue Flash Gels). De eerste is nog wel te vinden op tweedehands websites, de laatste is nog altijd te koop.
Alternatieven
Nu zie ik niet iedereen onmiddellijk naar de kust in Wales afzakken om zulke schelpen te vinden want hier vind je ze blijkbaar niet. Je kan het ook met oesterschelpen, die zijn rijk aan structuur aan de buitenzijde maar deze zijn helaas te dik om ze op dezelfde manier te belichten door de schelp. Je moet het dus doen met de buitenzijde.
Het grote voordeel van oesterschelpen is dat je er zeker genoeg kan van vinden en dit ook dicht bij huis.
Vind je niet onmiddellijk schelpen dan heb je nog wel andere mogelijkheden, maar dat is voor een ander artikel.
Resultaten met oesterschelpen
Andere voorbeelden
9 reacties
Zo… fantastisch mooi zijn de structuren van de natuur uitgelicht. Heel boeiend en verrassend.
De kunst om juist dat weer te geven, wat voor een ander verborgen blijft. Jean Claude dit is de puurheid van fotografie verheven tot kunst.
Mooie abstractie beelden. Inspirerend