Menu

Onderdeel van Pixfactory

De grotten van Mars

Wel het komt uit een periode waar je, binnen via de media regelmatig geconfronteerd werd met het woordje “Mars” en buiten met een totale “lockdown”. Dan moet je zeker niet verder gaan zoeken. Tijdens die bewuste "lockdown" van vorig jaar zat ik thuis rond te kijken op de keukentafel en van enkele jaren terug had ik een kleine verzameling schelpen vanuit Wales meegebracht en die wordt momenteel gebruikt als versiering van een tafellamp. Naast het botervlootje heb ik dus altijd zicht op enkele schelpjes.
Schelp
Een bezoekje aan de grotten van Mars…. Of is het toch een schelp? Fotograaf: Jean Claude Delforge

Waar kwam de inspiratie vandaan?

De schelpjes lieten mij niet los en het idee kwam bij mij op om er iets mee te doen. Even een lichtbron erbij genomen en wat foto’s gemaakt. Niet alle schelpen waren echter even “fotogeniek”.
Na enkele pogingen met schaaloren en een extern lampje leken mij de schaaloren toch niet het ideale onderwerp. Daarnaast lagen ook wat grote platte door erosie van de zee afgeronde overblijfselen van grotere schelpen, misschien wel oesters, maar ik woon ver van de zee en mijn kennis van alles wat daar op het strand ligt is toch maar beperkt. Ik heb dan maar de grootste exemplaren gekozen om iets uit te proberen.

Een selectie van de gebruikte schelpen. Fotograaf: Jean Claude Delforge

De cameraopstelling

De opstelling was dus als volgt:
⦁ De camera met macrolens op manuele focus op 1:1 (of m.a.w. op de kortste scherpstelafstand)
⦁ Een macroslede of voldoende ruimte om de camera/lens combinatie ietwat naar voor of naar achter te schuiven
⦁ De schelp die met een knijper rechtop was gezet
⦁ Daarachter een LED zaklamp met een goede lichtstraal
⦁ Links en rechts afhankelijk van de behoefte, lichtbronnen met kleurengels

Door de extreme vergroting, af en toe nog verder uitvergroot aan de hand van tussenringen en met het felle licht dat door de schelp schijnt, verkrijg je interessante beelden.
Het effect kan je dan gaan sturen door de richting van het licht en de kleurengels te gaan variëren.
Ik ben nogal veel bezig met macro opnamen en gebruik voor de belichting heel vaak een LED zaklamp aangevuld met 2 Lume Cubes.

 

Lume Cube met Rogue kleurgel erop bevestigd. Fotograaf: Jean Claude Delforge

 

LED zaklamp schijnt door de schelp met een Lume Cube voorzien van links een blauwe-(hierboven) en rechts een rode(hieronder) kleurgel vooraan rechts. Fotograaf: Jean Claude Delforge

 

Lichtbronnen

Tegenwoordig vind je snel lichtbronnen onder de vorm van LED zaklampen maar deze zijn meestal beperkt tot het kunnen plaatsen van een rode/oranje of gele kop. Sommige zaklampen hebben een rood/groene/blauwe filter, maar de zaklamp zelf is door de smalle ronde vorm vaak niet zo geschikt om van een kleurengel te worden voorzien.
Een Lume cube daarentegen wordt verkocht met enkele diffusers, een raster, een snoot en een ‘barndoor’.
Door het magnetisch karakter van al deze accessoires kan je gemakkelijk een kleurgel klemmen tussen bijvoorbeeld de snoot en de lichtbron.

Lume Cube met snoot en Cokin kleurgel erop geklemd. Fotograaf: Jean Claude Delforge

De Lume cubes worden opgeladen aan de hand van een USB kabel en gaan toch wel een tijdje mee. Ze beschikken ook over een 3/8” schroefdraad waarmee je ze kan bevestigen op een balhoofd of op een klein statief.
Alleen de aan/uit is wat onhandig in het gebruik maar gelukkig kan je ze ook bedienen vanaf een app op een tablet of een smartphone.

Variatie op een thema

Je moet wel wat structuur in de schelp terugvinden want een plat vlak is nu eenmaal niet spannend genoeg. Zoek naar gaatjes, richels, gekartelde randen enz. Soms is het al voldoende van de schelp eens te draaien voor een ander effect.

Hier met een LED zaklamp die door de schelp schijnt. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Nog beter met kleuren

Als je kleuren gebruikt, dan is het goed van complementaire kleuren te gebruiken, die gaan elkaar versterken.
Voor de kleurengels gebruik ik meestal twee sets, een oudere set die ik al wel 40 jaar in mijn bezit heb van het merk Cokin en een recentere gelset van Rogue (Rogue Flash Gels). De eerste is nog wel te vinden op tweedehands websites, de laatste is nog altijd te koop.

Cokin A375 gel kit. Fotograaf: Jaen Claude Delforge

Alternatieven

Nu zie ik niet iedereen onmiddellijk naar de kust in Wales afzakken om zulke schelpen te vinden want hier vind je ze blijkbaar niet. Je kan het ook met oesterschelpen, die zijn rijk aan structuur aan de buitenzijde maar deze zijn helaas te dik om ze op dezelfde manier te belichten door de schelp. Je moet het dus doen met de buitenzijde.

De camera op een macroslede met afstandsbediening, 2 Lume Cubes met kleurengel en snoot links en rechts voor de verlichting. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Het grote voordeel van oesterschelpen is dat je er zeker genoeg kan van vinden en dit ook dicht bij huis.
Vind je niet onmiddellijk schelpen dan heb je nog wel andere mogelijkheden, maar dat is voor een ander artikel.

Resultaten met oesterschelpen

Alle mogelijke structuren uitvergroot geven mooie resultaten. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Zoek naar aparte vormen en je zal zien, sommige lijken wel buitenaards. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Kleuren accenturen en spelen met licht. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Andere voorbeelden

Variaties met verschillende kleurgels. Fotograaf: Jean Claude Delforge

 

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

9 reacties

  1. Zo… fantastisch mooi zijn de structuren van de natuur uitgelicht. Heel boeiend en verrassend.
    De kunst om juist dat weer te geven, wat voor een ander verborgen blijft. Jean Claude dit is de puurheid van fotografie verheven tot kunst.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

9 reacties

  1. Zo… fantastisch mooi zijn de structuren van de natuur uitgelicht. Heel boeiend en verrassend.
    De kunst om juist dat weer te geven, wat voor een ander verborgen blijft. Jean Claude dit is de puurheid van fotografie verheven tot kunst.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: