tutorials

De magie van onscherpte

Een bespreking in ons clubje ‘Huiskamerfotografie’ met betrekking tot onscherpte in de fotografie, vormde voor mij de aanleiding om hiermee aan de slag te gaan. Het betrof hier zwart/wit opnames, maar ik was persoonlijk ook heel tevreden over de kleurenopnames. Op zich is het een eenvoudige techniek en met enige ervaring kan het al snel leiden tot zeer verrassende resultaten.

onscherpte
Knotwilgen in de sneeuw nabij Neerijnen. Fotograaf: Gerrit van Osch
Delen

Op zoek naar onscherpte

In aansluiting op mijn publicatie over bewogen foto’s was het voor mij een uitdaging om een vervolg te vinden in het gebruik van de camera met onscherpe fotografie. De winterse omstandigheden hebben mij daarbij geholpen en de resultaten waren wisselend. Het was zoeken naar de gewenste camera instelling, lens, licht en onderwerpen.

onscherpte
Strekdam in de Waal in een winterlandschap. Fotograaf: Gerrit van Osch

Apparatuur en instellingen

Gewapend met Canon 7D, statief, 24-105, 70-200 en 150-600 mm lenzen ging ik in een besneeuwd landschap op stap. De locaties waren vanaf de Waalbandijk, Neerijnen, Tiel en mijn eigen tuin op dagen met helder winters licht. De opnames maakte ik in de P-stand met een stop overbelichting vanwege de sneeuw. Ik heb geen filters gebruikt. Voor de belichting heb ik het histogram als leidraad aangehouden. Bij het terugzien van de resultaten bevielen de tegenlichtopname’s mij het beste. Ook bleek dat de opnames met de 70-200 mm lens het beste resultaat gaven.

onscherpte
Wandelen in een sneeuwlandschap. Fotograaf: Gerrit van Osch

De mate van onscherpte wordt met handmatige scherpstelling geregeld. Een klein beetje meer of minder onscherp is bepalend voor de kwaliteit, waarbij ervaring een grote rol speelt. De nabewerking bestaat uit niet meer dan uitsnede bepalen en belichting eventueel nog wat aanpassen met behulp van lightroom.

Bij het zien van de foto’s, is de kwalificatie magisch door mij toegekend. Of de lezer het daarmee eens is hoor ik graag!

Deel dit artikel

7
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Gerrit van Osch op 14 februari 2017 om 17:20

    Hallo foto makkers,

    Fijn voor het nemen van de tijd en vooral het uiten van bevindingen op het artikel onscherpe fotografie. De normale fotografie is een geaccepteerde vorm, waar ik mij ruim 50 jaar bezig hou. Ik wil andere fotografische wegen uitzoeken en in dat kader probeer ik mij de techniek van onscherpe fotografie eigen de maken. De geleverde commentaren helpen mij daar bij. Het is opvallend dat op ‘normale’ fotografie nauwelijks commentaar komt.
    Het wordt tijd voor wat anders.
    Gerrit van Osch.

  2. De magie zie ik niet. Mooie onscherpte (bokeh) ben ik gek op maar wel als achtergrond bij een herkenbaar onderwerp.

  3. Door roel pannekoek op 14 februari 2017 om 10:36

    Zijn de foto’s onscherp of krijg ik last van staar? (-;

  4. Ik kan spelen met onscherpte zeker waarderen en probeer het zelf ook wel eens, maar bij de meeste van deze foto’s kan ik me vinden in de reactie van een goede vriend op sommige van míjn onscherpe experimenten: “Ik geloof toch dat ik mijn bril even moet oppoetsen.” Maar hé, dat ze voor jou magisch zijn, daar gaat het om natuurlijk.
    (Ik vind je bewogen foto’s uit een eerder artikel trouwens wel prachtig!)

  5. Door Corné Pronk op 13 februari 2017 om 20:08

    Voor mij is dit niet meer dan leuke flauwekul.

  6. Door peter wijn op 13 februari 2017 om 11:41

    Op één na vind ik alle foto’s sprekend, tot zelfs sterk. Dat komt door de soberheid van het beeld. De onscherpte maakt dat er geen details afleiden van het eigenlijke onderwerp. Soms is het onderwerp een abstractie, maar de foto’s waarin de onderwerpen nog herkenbaar zijn vind ik het sterkst in dit geval. Compliment, leuk.