Vette patat
Dat gaat over het algemeen best goed, maar het heeft er wel toe geleid dat ik een stofzuiger heb aangeschaft die ik eigenlijk niet wilde, een goudvis die na drie hele uren al op zijn rug dreef (ja meneer, op levende dieren zit geen garantie). En oh ja, dat ik kiwi’s bij de groenteboer koop die niet rijp zijn (en dat dan ook niet meer worden) en patat haal bij de patatboer die klef is en veel te vet (de patat dan hé, niet de patatboer, alhoewel, die gast is ook aardig aan de maat bedenk ik nu). Lastig allemaal, maar ik kan nu wel stoer zeggen dat ik de lokale economie steun. En dat doe ik dan ook, tegen een ieder die het horen wil.
Leuke verkoopster
Ondanks mijn goede inzet verdwijnt de ene na de andere winkel op ‘mijn’ winkelcentrum. De kaasboer die van die heerlijke Franse kaasjes verkocht is gesloten, de banketbakker met die meer dan leuke verkoopster is overgenomen door een landelijke keten en ‘mijn’ verkoopster is spijtig genoeg als eerste overgeplaatst en de hengelsportzaak waar ik regenwormen kocht voor mijn steenuilen heeft de deuren moeten sluiten. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Elke winkel die ik leuk vind verdwijnt.
Het nieuwe Birdpix
Daarvoor in de plaats zijn er nu wel vier opticiens, drie kappers, een handvol drogisterijen en een Euroknaller. Ook aan broodbakkers geen gebrek. Bijna allemaal nieuwe shops van een landelijke keten. Veel van hetzelfde dus.
Het lijkt wel een beetje op vogelfotografie. Daar zie ik ook heel veel van hetzelfde. Zit er ergens een makkelijk te fotograferen woudaap, een velduil, of een ijsvogeltje met een waterbak met visjes, dan gaat iedereen daar naartoe. Makkelijk winkelen. Op Facebook (Facebook is het nieuwe Birdpix, maar dan zonder moderatoren, zonder regeltjes en verklaringen dat je niet verstoort) zie ik hordes min of meer dezelfde foto’s voorbijkomen met even veel ‘vind ik leuks’. Voel je niet aangevallen als je hieraan mee doet, of zo’n locatie exploiteert, want ook ik sta met mijn lange neus vooraan.
Plaats voor creativiteit?
Creatief ons ‘eigen winkeltje runnen’, doen veel fotografen niet meer. Is dat erg? Welnee, zoals het uiteindelijk ook niet erg is dat de winkels op mijn winkelcentrum verdwijnen en dat we steeds meer via internet kopen. Het is de nieuwe werkelijkheid. Wen er maar aan! Voor de unieke creatieve fotograaf is blijkbaar geen plaats meer, die zal zijn ‘winkeltje’ op den duur moeten sluiten. Of is er voor echte kwaliteit en creativiteit altijd nog wel een plekkie?
Keep on shooting…
7 reacties
Je kunt altijd nog heel trots verkondigen dat je de pakketbezorgers aan het werk houdt… En wat je laatste deel betreft: misschien naïef maar ik denk en hoop dat echte kwaliteit en originaliteit het altijd zal blijven winnen van massaproductie, ook in de fotografie.
Actie en reactie zeg maar…. Ook ik heb lang geprobeerd de locale fotohandelaar handel te brengen, maar als hij structureel duurder is dan een landelijke online winkel, dan wordt het lastig. Een tientje meer betalen ? Okay. Maar 300 Euro meer voor een body ? Hmmmm…. Boekwinkels zijn nog een slag erger. Ik kocht en koop veel boeken, en vind snuffelen in boekwinkels leuk. Maarrrrr…. de laatste jaren, wanneer ik een boek zoek (en dan bedoel ik geen exoot maar een redelijk recent boek, zeg maar uit 2014 of 2015) krijg ik de laatste jaren (óók bij de betere boekhandel) steeds vaker het antwoord “dat hebben we niet op voorraad, maar ik kan het wel voor u bestellen”. Ja, duh, dat kan ik zelf ook, dat is niet de reden dat ik naar de winkel kom. Van die dingen dus….
Mooie vergelijking! Uiteraard kan die nooit honderd procent kloppen, maar die speciaalzaak wordt de speciaal site. Daarom voor jou www. regenwormen.nl 🙂
Wel een wat groot doosje in de aanbieding overigens!