De verzadiging aanpassen in Photoshop

In het vorige artikel gingen we uitgebreid in op de mogelijkheden om de verzadiging van de kleuren aan te passen in Lightroom. Uiteraard biedt ook Photoshop verschillende opties en die gaan we in dit artikel een voor een langs.
Leer op verschillende manieren de verzadiging aanpassen in Photoshop
Verzadigde kleuren trekken alle aandacht. Fotograaf: Marijn Heuts

Heb je het artikel over het aanpassen van de verzadiging in Lightroom nog niet gelezen, klik dan hier.

De verzadiging aanpassen in Photoshop

De opties die Photoshop biedt zijn grotendeels vergelijkbaar met wat Lightroom laat zien. Bijkomende voordeel van Photoshop is dat elke aanpassing op een eigen laag gedaan kan worden met bijbehorend laagmasker, zodat je de aanpassing er snel lokaal in- of uit kan schilderen. Dat werkt vaak toch net wat sneller dan de lokale aanpassingen die we voor Lightroom beschreven en die je dikwijls in combinatie met bereikmaskers moet gebruiken.

Werken met aanpassingslagen

De eerste optie is een aanpassingslaag voor levendigheid (vibrance). Je vindt deze uiteraard in het menu waar alle aanpassingslagen zich bevinden. Er opent een eenvoudig menu met dezelfde twee sliders die je uit Lightroom kent: levendigheid en verzadiging. Gebruik ze vooral in combinatie! Verzadiging bepaalt wat het maximum niveau over de hele linie mag zijn, levendigheid trekt de minder verzadigde kleuren naar dat niveau toe, terwijl de al verzadigde kleuren veel minder een zetje krijgen.

Verzadiging en levendigheid passen het hele beeld aan.
Verzadiging en levendigheid passen het hele beeld aan. Fotograaf: Marijn Heuts

De tweede optie om de verzadiging aan te passen in Photoshop is door middel van een aanpassingslaag voor verzadiging (hue/saturation). Als deze opent kun je de verzadiging optrekken, maar dat doe je dan meteen over alle kleuren in het hele beeld (master). In het uitklapmenu kun je de afzonderlijke kleurkanalen kiezen, zodat je de verzadiging van enkel een specifieke kleurtint kunt verhogen of verlagen.

Verzadiging en levendigheid passen het hele beeld aan.
Verzadiging en levendigheid passen het hele beeld aan. Fotograaf: Marijn Heuts

Onderin kun je met de schuifjes nog preciezer zelf bepalen wat het bereik van je aanpassing moet zijn, zoals bijvoorbeeld alleen bepaalde geeltinten. Tip: verhoog eerst de hue en de saturation allebei maximaal. Het ziet er niet uit, maar is een bijzonder goede visualisatie van de kleuren die je met de sliders onderin hebt geselecteerd. Als je voor je gevoel de juiste tonen te pakken hebt, zet je de hue weer op nihil en pas je de verzadiging naar wens aan. Tussen de binnenste lijntjes is alles geselecteerd, tussen de binnenste en buitenste schuifjes bevindt zich het verloop, waarmee je harde overgangen in je selectie kan voorkomen.

Selecteer de kleurtonen die je wil aanpassen heel precies zelf.
Selecteer de kleurtonen die je wil aanpassen heel precies zelf. Fotograaf: Marijn Heuts

Beide genoemde aanpassingslagen komen met een laagmasker, dus als je enkel in een bepaalde hoek van de foto de geeltinten wil aanpassen, vul je het masker met zwart en schilder je er met wit het effect in waar jij dat wil.

Werken met Adobe Camera RAW

Vind je de aanpassingen in Lightroom intuïtiever, maar werk je graag met de laagmaskers in Photoshop, combineer dan beide functies. Kopieer de laag met je foto via Cmd/Ctrl-J en ga naar Filter>Camera Raw Filter. Adobe Camera Raw is in feite Lightroom zonder de archief functionaliteit, en dus kun je hier qua bewerking alles wat Lightroom ook kan. Pas de verzadiging naar wens aan, via HSL, via Kalibratie, of hoe dan ook. Klik op ok, en je keert terug naar Photoshop. Voeg een laagmasker aan de laag toe en schilder het effect er in of uit waar je maar wil!

Het beste van twee werelden, het Camera Raw Filter op een aparte laag.
Het beste van twee werelden, het Camera Raw Filter op een aparte laag. Fotograaf: Marijn Heuts

Tenslotte nog een kleine throwback naar een artikel uit 2019, waar we blend modes gebruikten om snel en subtiel verzadiging en contrast toe te voegen.

Eén reactie

  1. Moi Marijn,
    Waarom gaat het hier toch (bijna) altijd weer over Photoshop en dat vreselijke Lightroom, hebben jullie daar soms aandelen in want sponsoring zie ik er niet van? Er bestaan nog zoveel andere goede tekenprogramma’s, zelfs gratis open source zoals Gimp dat trouwens heel veel op PS lijkt.
    Kijk, in de grond der techniek kunnen er maar 255x255x255 mogelijkheden zijn voor het uiterlijk van een pixel! Eigenlijk was de evolutie van tekenprogramma’s rond 2009 al klaar – Paint Shop Pro 9 (dus nog pre-Corel) kon alles al.
    Beste groeten, Egon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Eén reactie

  1. Moi Marijn,
    Waarom gaat het hier toch (bijna) altijd weer over Photoshop en dat vreselijke Lightroom, hebben jullie daar soms aandelen in want sponsoring zie ik er niet van? Er bestaan nog zoveel andere goede tekenprogramma’s, zelfs gratis open source zoals Gimp dat trouwens heel veel op PS lijkt.
    Kijk, in de grond der techniek kunnen er maar 255x255x255 mogelijkheden zijn voor het uiterlijk van een pixel! Eigenlijk was de evolutie van tekenprogramma’s rond 2009 al klaar – Paint Shop Pro 9 (dus nog pre-Corel) kon alles al.
    Beste groeten, Egon

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze artikelen vind je vast ook interessant: