Wie is Edward van Altena?
Maar zo’n vogel vangen is nog niet zo eenvoudig. Het vereist flink wat oefening, doorzettingsvermogen en techniek. Hoewel het met de camera’s van tegenwoordig meer dan ooit mogelijk is om de snelste acties te bevriezen, blijft het een pittige uitdaging.
Er zijn er dan ook maar weinigen, die zich hier zo in vastgebeten en gespecialiseerd hebben als Edward. Alsof het niets is, bevriest hij keer op keer die ene handeling, waar wij als soort stiekem allemaal minstens een béétje jaloers op zijn: het vliegen der vogels.
Dit alles ook nog eens perfect belicht en scherper dan scherp, waardoor elk individueel veertje te zien is en als je goed kijkt zelfs de tekening op dat veertje. Vogels die aan komen vliegen, opstijgende en landende vogels, vliegend van voren, van achteren en van opzij, Edward heeft ze in alle smaakjes. Zelfs de snelsten zijn niet snel genoeg om aan zijn sluitertijden te ontsnappen. Razendsnelle acties die doorgaans ver van ons vandaan plaatsvinden en te snel gaan voor het menselijk oog, kunnen zo in rust bewonderd worden.
En mocht je nu als kijker, na het zien van al deze vliegkunsten, een beetje duizelig zijn geworden, geen nood. Edwards website biedt ook nog eens voldoende afwisseling in de vorm van rustig zittende of etende vogels, zoogdieren en zelfs wat macro.
Apparatuur
- Canon Eos 1Dx
- Canon EF 600MM F4 L IS USM Type II
- Canon EF 24-105 F4 L IS USM
- Canon EF 70-200 F2.8 L IS USM Type II
Portfolio
“Wat me het meest aanspreekt aan vogels, is dat ze vliegen , waardoor er altijd wel actie is bij vogels. Of het nu een sprongetje is of een vlucht, in mijn foto’s moet iets gebeuren.”
“Een gewone soort probeer ik op een niet gewone manier te fotograferen.”
Sinds Edwards eerste foto’s is er een hoop veranderd: “Als ik terug kijk naar mijn eerste natuurfoto’s dan word ik daar niet vrolijk van. Een nadeel van zeer kritisch zijn, is wel dat je de lat steeds hoger legt en dat je het jezelf op die manier niet makkelijker maakt.”
“Ik werk bijna 99 procent van de tijd uit de auto. Ik zet nooit iets in scène en wacht gewoon rustig af wat er gaat gebeuren. Deze manier vergt veel geduld, maar het is dan ook echt een “natuurfoto”.
Wel ben ik soms lange tijd bezig met een soort miniproject, zoals bijvoorbeeld het fotograferen van boerenzwaluwen. Daar kan ik dan een volle week mee bezig zijn.”
“De foto van de torenvalk met muis is voor mij bijzonder, omdat deze in één beeld laat zien wat natuur is: mooi en wreed tegelijkertijd.”
Tips van Edward:
- Lees veel over fotograferen en bewerken
- Heb geduld en wacht op dat ene moment
- Kies je eigen weg
Fotografie: Edward van Altena
22 reacties
Ik heb toch nog meer vragen dan ik dacht. Bewerk je al je foto’s of is 98% gelijk goed om te plaatsen. en ik zie, dat je een 2.8 70-200 lens hebt. Waarom als vogelfotograaf geen 100-400 in combinatie met een Eos 7 MK II ?
Groetjes
Gert-Jan
Nee ik bewerk elke foto.
Reden is het contrast wat ik liever niet te veel aanwezig wil hebben in een foto.
Wat betreft de 70-200…Ik doe meer als natuurfotografie. Crop camera’s gebruik ik niet meer.
Mvg,
Edward
tot slot nog een laatste vraag, met welke CF kaarten heb jij de beste ervaringen en welk type gebruik jij.
Groetjes
Gert-Jan
Ik gebruik een LEXAR 1000X 16 gb.
Dus als ik het goed begrijp temper je de kleuren in je camera en haal je ze weer bij/op in LR.Je moet overigens wel een snelle kaart in je 1DX hebben , want met een doorsnee camera haal je bij lange na de 12 b per seconde in RAW niet. Hoog uit 3 .Nu is de Canon 1Dx ook wel een werkpaard.
Hoi Gert-Jan,
Nee zowel het contrast verminderen en wat vibrance toevoegen doe ik in Lightroom.
Daarom ook altijd RAW je kan daar veel meer meedoen achteraf dan JPG.
Met name dichtgelopen zwart en uitgebeten wit zijn met RAW soms te herstellen en met JPG niet.