HOME < VERDIEPING < ACHTERGROND
achtergrond

Eén jaar Natuurfotografie Magazine: interview met Daan Schoonhoven

Het is bijna één jaar geleden dat PiXFACTORY Natuurfotografie Magazine overnam. Hoe kijkt uitgever Daan Schoonhoven terug op het afgelopen jaar? We zoeken hem op in zijn kantoor in Nijkerk en zijn benieuwd naar zijn verhaal.

Natuurfotografie Magazine
Het eerste nummer van Natuurfotografie Magazine in handen van de redactie (v.l.n.r. Bob Luijks, Arno ten Hoeve, Roeselien Raimond, Daan Schoonhoven). Fotograaf: Rob Meijer

Twijfel

“Toen het aanbod voorbij kwam om het magazine over te nemen, heb ik sterk getwijfeld of we dat wel zouden doen. Je kent de verhalen van teruglopende oplages en magazines die noodgedwongen moeten stoppen. In het onderzoek wat ik deed, ontdekte ik dat er drie voorwaarden zijn waaraan je moet voldoen om in deze tijd toch een succesvol magazine uit te geven”.

Wat zijn die drie voorwaarden voor een succesvol magazine?

“De eerste voorwaarde is dat het om een niche moet gaan. Ten tweede moet er een sterke online tak zijn en tot slot moet het veel meer zijn dan een magazine alleen. Aan deze drie eisen voldeden we als organisatie ruimschoots. Sterker nog: het online platform was er al via natuurfotografie.nl en met onze uitgeverij, evenementen, workshops, community’s en cursussen hadden we al een heel brede beweging. Mijn conclusie was dan ook dat het magazine voor de verbinding tussen al deze onderdelen zou kunnen zorgen en eigenlijk nog de ontbrekende schakel in het geheel was.

Hoe ga je dan aan de slag? Is de inhoud hetzelfde gebleven?

Persoonlijk is een belangrijk uitgangspunt van het magazine.

“Onder leiding van een zeer ervaren bladenmaker heeft de nieuwe redactie een compleet nieuw format ontwikkeld. Met de redactie hebben we op voorhand een aantal uitgangspunten vastgesteld. Het moet vooral een fotografie magazine zijn. Natuur is het onderwerp, maar de focus ligt op fotografie, wat betekent dat er veel aandacht is voor apparatuur, technische achtergrond artikelen, reviews en veel tutorials. Een tweede uitgangspunt is dat het persoonlijk moest zijn: dat hóórt bij een magazine. We doen dit op allerlei manieren: via interviews, columns, leuke korte rubrieken, maar ook via een vaste rubriek: door het oog van”.

Door het oog van?

“Ja, dit is één van mijn favoriete artikelen in elk nummer. Natuurfotograaf Johan van der Wielen gaat op stap in de natuur met een fotograaf uit een heel andere discipline. Dit levert heel boeiende gesprekken en inzichten op over kijken, zien, interpreteren en kiezen wat je laat zien. Voor het komende jaar staan o.a. Pim Ras, William Rutten en Brendan de Clercq op stapel”.

Zijn er nog meer punten gewijzigd?

“Ja, natuurlijk de vormgeving, maar we hebben ook gekozen ons voornamelijk te richten op de Nederlandse en Vlaamse context. Geen uitgebreide reisverslagen over bestemmingen ver weg, maar focus op dichtbij.
Tot slot zit diep in het DNA van PiXFACTORY het streven om praktisch en relevant te zijn. Het magazine moet vol staan met tips, ideeën, suggesties waarmee je direct aan de slag kunt”.

Natuurfotografie Magazine in de nieuwe vormgeving.

Was je niet bang dat je abonnees zou verliezen?

“Deze opzet was een flinke breuk met hoe het magazine tot dusver was ingevuld. Voor ons was het inderdaad heel spannend hoe dit zou landen bij de bestaande abonnees. Opzeggingen waren onvermijdelijk, maar het waren er veel minder dan verwacht! Dat het compleet vernieuwde magazine in goede aarde valt blijkt wel uit het feit dat we binnen 9 maanden een verdubbeling van het aantal abonnees hebben gerealiseerd! Na een succesvolle campagne in juni hebben we met de redactie een vreugdedansje gemaakt”.

Hoe reageren lezers op het magazine?

“Elke keer als er een nieuw magazine verschijnt, ontvangen we tientallen persoonlijke reacties van lezers die ons laten weten dat ze de inhoud zo waarderen. Natuurlijk zijn er ook kritische noten en die horen we ook graag, maar overwegend is het heel erg positief en dat stimuleert enorm om te blijven zoeken naar verrassende, verdiepende en vernieuwende inhoud”.

redactie_natuurfotografie_magazine
De redactie van Natuurfotografie Magazine is enthousiast aan het werk. V.l.n.r.: Roeselien Raimond, Bob Luijks, Arno ten Hoeve en Daan Schoonhoven.

Hoe zit het met het abonnee beheer, doen jullie dit zelf?

“Nee, gelukkig niet. Voor het beheer van de abonnees en het verzenden van de magazines werken we samen met Aboland, die dit voor tientallen grote uitgevers doet. Het grappige is, dat zij onze aanpak heel verrassend en verfrissend vinden, maar soms botst het ook!. Wij stellen namelijk rücksichtslos het belang van de abonnee voorop en willen het hen in alles zo makkelijk mogelijk maken. Wij wilden dat iedereen op elk gewenst moment z’n abonnement kan opzeggen en restitutie kan ontvangen, ook al tijdens het eerste jaar. Dit bleek heel moeilijk in te regelen. Eerlijk gezegd begrijp ik dit niet. Anno 2018 zijn mensen Netflix en Spotify gewend, wat je elke maand kunt opzeggen… je moet meebewegen met de tijd. Ik hoop dat we dit het komende jaar nog verder kunnen optimaliseren”.

Wat zijn de verdere plannen voor het komende jaar?

“Vooral doorgaan op de ingeslagen weg: verrassende en vernieuwende inhoud maken. We willen voorkomen dat mensen zeggen dat alles zich elke drie á vier jaar herhaalt. Daarom gaan we ook maar beperkt mee met de seizoenen. Als je seizoenen als uitgangspunt neemt, val je te snel in herhaling. De redactie onder leiding van Bob Luijks zit nog zo bomvol ideeën, dat ik niet zo bang ben dat we de komende jaren in herhaling zullen vallen. Wat ik zelf op mijn wensenlijstje heb staan, zijn grondige vergelijkingstests van apparatuur. Dit is intensief om te maken, maar ik weet ook dat er behoefte is aan dergelijke objectieve vergelijkingen”.

En je wilt er natuurlijk heel veel nieuwe abonnees bij?

We hebben inderdaad als ambitie dat we nog flink willen groeien. We maken het best mogelijke magazine en dan willen we daarmee ook zoveel mogelijk fotografen bereiken. We gaan er helemaal voor en dan ben ik niet tevreden met een beperkt bereik. Daarnaast zal het ons helpen om nóg betere content te maken.

Daarom loopt er nu ook een unieke feestdagen campagne en die laten we hier natuurlijk niet onvermeld. Als je nu een abonnement neemt, ontvang je het boek “De 50 beste tips voor natuurfotografen” t.w.v. € 19,95 cadeau én de nieuwste editie van Natuurfotografie Magazine.

Bovendien ontvang je een interessant kortingspakket t.w.v. meer dan € 100,- zoals 10% korting bij CameraTools, 20% korting bij CEWE en Chipclean en nog veel meer. Dit hele pakket heeft een waarde van € 172,90 maar je betaalt slechts € 45,-!

Klik hier als je gebruik wilt maken van deze aanbieding. Let op: de aanbieding loopt tot en met 10 december 2018.

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Blij voor jullie! Kijk uit naar alles dat komen gaat!

  2. Vergelijkingstesten zijn zeer nuttig ook al kom je ze niet vaak tegen. Door alle verschillende objectieven en camera’s zie je op een gegeven moment de bomen door het bos niet meer. Ook al fotografeer ik met een Nikon p900, is voor mijn het wachten op een vergelijking test met de Nikon p1000. Dus vergelijk ook de opvolgers van elkaar. Is de nieuwste camera echt verbeterd ten opzichte van de oude camera. Geldt ook voor de objectieven. Waarom moet je juiste die ene aanschaffen en waarom die andere niet, of andersom. Ik zou zeggen, voer de vergelijking testen op de apparatuur door wat dat is zeer nuttig.

    1. Op internet is al heel veel goede gratis informatie te vinden op technisch gebied, met name bij Imaging Resource en DPReview. Ik vind het dus juist goed dat die artikelen in het magazine beperkt zijn. Hoe meer technisch georienteerd het blad wordt, hoe minder waarde het voor mij heeft. Het blad moet een aanvulling zijn op wat er online te vinden is, geen herhaling ervan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *