Elfmaal fruitbloesem fotograferen

De lente is begonnen en dat merk je in de natuur. Knoppen aan bomen en struiken verschijnen en de eerste bolgewassen tonen hun bloemen boven de grond. Laag bij de grond kun je prachtige foto’s maken van de eerste lentebodes. In deze Leuke Lijstjes neem ik je evenwel mee naar fruitboomgaarden. Ook daar kun je de meest mooie foto’s maken van de bloesem en je kunt er zelfs bij blijven staan. Ter inspiratie deel ik je mijn elftal mogelijke manieren om fruitbloesem te fotograferen.
Een oude kersenboomgaard vol met bloeiende bloesem. (lens 100x400mm – 135mm – f/13 – 1/600sec – ISO125)
Een oude kersenboomgaard vol met bloeiende bloesem. (lens 100x400mm – 135mm – f/13 – 1/600sec – ISO125) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Kersenboomgaard

Misschien niet overeenkomstig met de titel van dit artikel, maar een boomgaard op zich kent al genoeg fotomogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de oude kersenboomgaard in het Goy bij Utrecht. Rond april zijn de bomen jaarlijks overladen met de prachtig witte bloemen van de kers. Een laag standpunt en vanuit het midden levert bovendien een compositie met fraaie zichtlijnen.

Schapen en lammetjes onder de bloeiende kersenbomen. (lens 50-140mm – 140mm – f/6.4 – 1/250sec – ISO320)
Schapen en lammetjes onder de bloeiende kersenbomen. (lens 50-140mm – 140mm – f/6.4 – 1/250sec – ISO320) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Kersenboomgaard en dieren

In sommige gevallen zorgen schapen voor de begrazing onder de fruitbomen. Mocht je dit aantreffen, dan is het zeker de moeite waard om er een foto van te nemen. De schapen maken je opname, letterlijk en figuurlijk, levendig.

  1. Blauwe achtergrond

Lopend door een fruitboomgaard met bloeiende bloesem kom je ogen te kort. Althans, ik wel en ik denk velen met mij. Er zijn, hoe dan ook, ontelbare mogelijkheden om de bloemen te fotograferen. Zelf speur ik het liefst naar composities waarbij niet zelden de achtergrond een nagenoeg even belangrijke rol als de bloesem speelt. Zo fotografeer ik bij een wolkeloze lucht ook graag de bloesem van onderaf. Hierdoor krijgen de bloemen extra nadruk door de blauwe lucht.

Bloesem van onderaf gefotografeerd. (lens 50x140mm – 140mm – f/5 – 1/800sec – ISO80)
Bloesem van onderaf gefotografeerd. (lens 50x140mm – 140mm – f/5 – 1/800sec – ISO80) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Wit op wit

Een andere variatie en misschien een niet zo voor de hand liggende is de wit op wit variatie. Deze ontstaat door een tros witte bloesem tegen een achtergrond te fotograferen bestaande uit een groot aantal witte bloemen. De subtiele kleuren van de stengels en stampers zorgen voor een rustige compositie. Voor een foto als deze kies ik voor een hoger diafragmagetal om de bloemen scherp te krijgen. Door te zorgen voor een flinke afstand tot de achtergrond wordt deze onscherp.

Witte bloemen op een witte achtergrond, een niet alledaagse combinatie. (lens 100x400mm – 241mm – f/11 – 1/320sec – ISO1600)
Witte bloemen op een witte achtergrond, een niet alledaagse combinatie. (lens 100x400mm – 241mm – f/11 – 1/320sec – ISO1600) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Herhaling

Door een foto te maken van een trosje bloemen met in de achtergrond een ander trosje, maakt je foto qua compositie veel sterker. De herhaling werkt namelijk als een echo. Bij een dergelijke compositie kies ik opnieuw voor een laag diafragmagetal waardoor de bloemen op de voorgrond scherper zijn dan die op de achtergrond.

Herhaling in een foto werkt als een echo en maakt de foto sterker. (lens 50-140mm – 125mm – f/3.6– 1/480sec – ISO200)
Herhaling in een foto werkt als een echo en maakt de foto sterker. (lens 50-140mm – 125mm – f/3.6– 1/480sec – ISO200) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Met een insect

Een insect op een bloem fotograferen geeft je foto een extraatje. Het is wel een uitdaging om het scherp in beeld te krijgen. Het beweegt tenslotte vliegensvlug tussen de stampers van de bloem. Een snelle sluitertijd en de autofocus van je camera vergroten de kans van slagen. Overigens in het geval van de bij op de foto leg je in feite ook de levenscyclus van de vrucht vast.

Een bij op de bloesem, nectar opnemen en stuifmeel meenemen. (lens 50x140mm – 140mm – f/4 – 1/1500sec – ISO80)
Een bij op de bloesem, nectar opnemen en stuifmeel meenemen. (lens 50x140mm – 140mm – f/4 – 1/1500sec – ISO80) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Fruitbomen als onderdeel van het landschap

Misschien niet direct voor de hand liggend, maar bloeiende fruitbomen fotograferen als onderdeel van het landschap is zeker de moeite waard. Als een voorbeeld hiervan molen de Vrijheid in Beesd langs de Linge in de Betuwe. Langs de oever van de rivier staan heel oude fruitbomen die in de bloesemperiode prachtige trossen bloemen dragen. Behalve de fruitbomen staat er de molen en deze combinatie is goed voor veel fotomogelijkheden. Maar….zo zijn er in Nederland vele van deze combinaties te vinden.

Bloeiende kersenboom en molen langs de Linge. (lens 16x55mm – 27mm – f/16 – 1/6sec – ISO160)
Bloeiende kersenboom en molen langs de Linge. (lens 16x55mm – 27mm – f/16 – 1/6sec – ISO160) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Met sneeuwlaag

Niets is zo veranderlijk als het weer. Zo kan het gebeuren dat er tijdens de lente plotseling een sneeuwbui valt. Voor mij reden om erop uit te trekken met de camera, want hoe bijzonder is het om fruitbloesem te fotograferen met een laag sneeuw erop.

Bloesem met hoedje van sneeuw. (lens 100x400mm – 164mm – f/5 – 1/2500sec – ISO160)
Bloesem met hoedje van sneeuw. (lens 100x400mm – 164mm – f/5 – 1/2500sec – ISO160) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Tijdens beregenen

In het verlengde van het voorgaande kan het tijdens de bloeitijd van de fruitbomen ’s zelfs nachts vriezen. Het bevriezen van de vrucht kan uiteraard rampzalige gevolgen hebben voor de fruitteler. Om het bevriezen van de vrucht tegen te gaan, kiezen veel fruittelers voor het beregenen van hun kwetsbare gewas. Het uit het water uit de sproeiers vormt in de nacht een beschermend laagje ijs over de bloemen en zo komt de vrucht de winter door. Deze combinatie van ijs en bloesem levert ongekend interessante beelden op.

IJsbloesem. (lens 100x400mm – 241mm – f/6.3 – 1/1000sec – ISO400)
IJsbloesem. (lens 100x400mm – 241mm – f/6.3 – 1/1000sec – ISO400) Fotograaf: Hans Brongers
  1. Vanuit de lucht – zichtlijnen

Mocht je een drone bezitten, dan kun je bloeiende boomgaarden vanuit een uniek perspectief vastleggen. Zo vormen bijvoorbeeld de rijen fruitbomen vanuit de lucht gezien fraaie zichtlijnen richting de horizon.

Fruitbomen vanuit de lucht gezien, een uniek perspectief.
Fruitbomen vanuit de lucht gezien, een uniek perspectief. Fotograaf: Hans Brongers
  1. Vanuit de lucht – beregenen

Ook het beregenen van een boomgaard op een vroege ochtend levert vanuit de lucht gezien, fraaie en spectaculaire opnames op.

Het beregenen van de fruitbomen op een vroege ochtend vanuit de lucht vastgelegd
Het beregenen van de fruitbomen op een vroege ochtend vanuit de lucht vastgelegd. Fotograaf: Hans Brongers

Tot slot

Tot slot nog enkele, maar zeker geen overbodige opmerkingen bij het fotograferen van bloeiende bloesem.

Betreden van boomgaarden

Zolang een fruitboomgaard niet omheind is en niet is afgesloten door een hek, kun je deze in principe betreden. Ga echter niet te ver de boomgaard in, mooie foto’s kun je tenslotte al vanaf de rand maken. Beweeg je voorzichtig tussen de bloesem door en raak de bloemen niet aan. Deze zijn niet alleen teer, maar ook gevoelig voor ziektekiemen.

Fotograferen tijdens het beregenen

Het beregenen gebeurt over het algemeen door middel van sproei installaties, waaronder het zogenaamde tik- of kliksysteem. Een mechanisme in de sproeikop zorgt ervaar dat bij ieder klik of tik de straal iets van richting verandert. Zorg ervoor dat je regenkleding aan hebt en je apparatuur tegen het water beschermt.

Zoom in

Gebruik bij het fotograferen van bloesem een tele(zoom)lens of gebruik de zoomfunctie van je camera. Hierdoor haal je de bloemen van een afstand naar je toe. Zo hoef je niet dicht bij de bloemen te komen en krijg je bovendien de mooiste details goed in beeld.

Licht

Gebruik het ochtend- en de namiddaglicht voor het mooiste licht en zorg zoveel mogelijk dat het licht op je onderwerp schijnt.

Nuttige informatie

Bloesemtijd en bloesemlocaties in Nederland

2 reacties

  1. Hallo Hans
    Wat mij opvalt is dat je veel snelle sluitertijden gebruikt. Vaak bij een rustige compositie.
    Waarom ?

    1. Hallo Peter,
      Met dank voor je reactie en in antwoord daarop:….ik heb geen idee, ben bang dat er bij een aantal getallen een nul teveel staat. Het is uiteraard niet nodig als alle omstandigheden goed zijn en er geen of nauwelijks kans op bewegingsonscherpte bestaat, om dan te kiezen voor een snelle sluitertijd.
      Nogmaals dank voor je opmerkzaamheid.
      Hans

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: