Wie is Floris Smeets?
Als voorbereiding voor het schrijven van artikelen voor deze rubriek vraag ik een fotograaf altijd tien van zijn of haar beste werken te sturen. Daarbij ben ik me behoorlijk bewust van de wreedheid van deze vraag, want dat er daarmee een hoop ‘darlings gekilled’ moeten gaan worden is evident.
Een pittige uitdaging dus, om (vaak) jaren werk samen te vatten in een bescheiden collectie van slechts tien. De meeste fotografen kiezen dan ook voor een grote verscheidenheid aan beelden, waarschijnlijk om binnen een kleine marge toch een béétje beeld van hun veelzijdigheid te geven.
Zo niet Floris; variatie in soorten heeft duidelijk niet zijn prioriteit. (Saillant detail; maar liefst 25% van onderstaande Portfolio bestaat uit…..hoendervogels…!)
Floris verkiest duidelijk de diepte boven breedte en laat zo heel mooi zien dat fotografie maar slechts ten dele gaat over wát je fotografeert. En des te meer over het hoe. Zelfs bij gelijkblijvend onderwerp heb je als fotograaf eindeloze keuzemogelijkheden: Welke locatie kies je? Gebruik je een lange lens, of juist een groothoek, waarmee je er de omgeving erbij betrekt? Welk gedrag wil je laten zien? Wordt het een beeld in zacht ochtendlicht, of juist tijdens het blauwe uurtje? Met regen of tijdens zon? Vanuit een laag standpunt, of misschien juist vanuit vogelperpectief? Bevries je het beeld met een snelle sluitertijd of benadruk je de beweging door een langere belichtingsijd te kiezen? Kies je voor een lage ISO en een keurig schoon beeld, of voor de dramatiek van een grove korrel?
Zelfs al hadden hieronder 10 korhoenders gestaan, dan nog denk ik dat Floris erin geslaagd zou zijn van deze ene soort een zeer aansprekend en verrassend portfolio te bouwen. Elke keuze biedt je als fotograaf de kans om je eigen stempel te drukken en dat principe lijkt Floris goed begrepen te hebben. Met zijn persoonlijke keuzes, voor bijvoorbeeld lekker vroeg licht of bevrijdend veel ruimte, geeft Floris de kijker een inkijkje in wat hem pákt. Er lijkt niets geënsceneerd of achteraf gecreëerd en in tijden waarin Photoshop hoogtij viert is de hoge dosis authenticiteit best een heel welkome afwisseling…
Apparatuur
- Canon 1D mkIV
- Canon 7D
- Canon 40D
- Canon 500mm f4
- Canon 100-400mm f4.5-5.6
- Canon 17-40mm f4
- Sigma 105mm f2.8 macro
- Sigma 85mm f1.4
- Sigma 15mm f2.8 fisheye
Portfolio
“Wat mij aanspreekt in de natuurfotografie is dat je nooit weet wat je kan verwachten. De natuur heeft de volledige controle en daar moet je mee zien te werken. Elke dag is anders en geeft weer nieuwe mogelijkheden. Er is eigenlijk nooit een “slechte” dag bij, want zolang je buiten bent valt er altijd wel iets te beleven, ook al levert het geen foto’s op.”
In antwoord op de vraag hoe Floris zijn eigen stijl zou omschrijven: “Het belangrijkste voor mij is dat mijn foto’s in een natuurlijke situatie en setting gemaakt zijn. De setting is de sfeermaker en het onderwerp wordt zo geplaatst zodat het opgaat in de setting. Bij het fotograferen van dieren wil ik het natuurlijke gedrag van de dieren “vangen” en daar wil ik het liefst zo veel mogelijk van hun leefomgeving bij betrekken. Hierbij neem ik geen shortcuts! De uilen lok ik niet met muizen, de rendieren zijn echte wilde rendieren en niet semi-gedomesticeerd, de baltsplaatsen van de hoenders vind ik zelf en er wordt niks met Photoshop gemodificeerd.”
“Ik fotografeer wegens mijn passie voor de natuur. Tot 2012 was dit puur registratiefotografie en kwam er bijna geen creativiteit bij kijken. Echter, plots kwam een moment waar ik niet meer tevreden was met de registratie plaatjes. Ze spraken me niet meer aan. Alleen de foto’s met veel sfeer deden het nog voor me. Vanaf dat moment ben ik meer gaan nadenken voordat ik op de sluiterknop druk. Voorheen wilde ik alles fotograferen, maar nu kan het voorkomen dat ik geen foto’s maak als ik een dier tegenkom in een setting die me niet aanspreekt.”
“Ik heb een bijzondere herinnering aan de situatie waar ik de foto maakte van de kudde wilde rendieren die een rivier oversteekt. Dit komt door de combinatie van de fysieke inspanning die er voor nodig was en de moeilijkheidsgraad van het fotograferen van wilde rendieren van dichtbij. Om deze foto te maken, heb ik in drie dagen 62km door de bergen gelopen met bepakking. Op de laatste dag vond ik een kudde die in tweeën gedeeld was door een rivier. Ik vermoedde dat één helft nog de rivier over zou steken en wilde dit vastleggen. Na ruim anderhalf uur sneaken over rotsen en door de rivier, wist ik me ongemerkt tussen de twee groepen rendieren te positioneren. Na ongeveer 45 minuten wachten kwam er beweging in de kudde en staken +/- 150 rendieren voor mijn neus de rivier over. Een moment dat me de rest van me leven bij blijft!”
“Inspiratie haal ik voor 90% uit de natuur en de overige 10% uit mezelf. De natuur levert de situatie en daar moet ik op anticiperen met de camera om het zo vast te leggen dat de elementen in juiste balans op mijn display verschijnen. Met name de diversiteit en de constante veranderingen in de natuur inspireren mij. Je zou bij wijze van spreken een jaar lang op dezelfde plek kunnen staan met een camera en toch elke dag vernieuwende beelden kunnen maken. Dat is de magie van de natuur.”
Fotografie: Floris Smeets
5 reacties
Prachtig werk Floris, knap werk zo door je eigen inspanning en verdieping!
Prachtige foto’s, indrukwekkende omgeving. Maar een registratiefoto kan toch ook sfeervol zijn als je de omgeving meeneemt ? En je moet de vogels ook nog even vinden. En ze moeten ook nog even blijven zitten. En ………. er moet ook voor een registratiefoto nog heel veel gebeuren. en waarom kan een registratiefoto niet creatief zijn ? Belichting, standpunt, compositie, moment van de dag, omgeving ? Of hebben we verschillende definities van een registratiefoto ?
Groet Tom
Super platen! Ik heb altijd veel respect voor alle moeite die sommige natuurfotografen moeten doen om hun droomplaten te schieten. Je ziet het dan gelukkig in het eindresultaat ook dubbel en dwars terug.