Robin ten Cate en Alex Wächtler zijn de initiatiefnemers van dit avontuur, want zo kun je een dergelijk idee toch wel noemen. Is er wel ruimte voor een nieuwe fotospeciaalzaak? Alex: “Daar zijn we van overtuigd! Een camera of een objectief koop je niet zomaar. Het is toch een hoop geld. Daar hoort maatwerkadvies bij en dat willen we onze klanten bieden. Een klant mag bij ons nooit teleurgesteld de winkel verlaten. Ook zonder iets aangeschaft te hebben, moet het goede gevoel overheersen.”
Alex had tot voor kort een goedlopend mediabedrijf in Hilversum. Al ruim dertig jaar is hij bevriend met Robin ten Cate, in het camerawereldje geen onbekende: fotografen kennen hem ongetwijfeld van Foto Konijnenberg of CameraTools, bedrijven die ook altijd de service hoog in het vaandel hadden staan. “Tijden veranderen: het werd allemaal commerciëler, minder persoonlijk. De onrust groeide in Robin en het idee ontstond om terug naar de basis te gaan: een winkel waar de klant centraal staat.” Alex lacht: “Ik wist tot een paar maanden geleden niet eens het verschil tussen een body en objectief, maar daar hebben we Robin en de rest van ons team voor. Ikzelf heb meer oog voor de commerciële aspecten om Foto Village op en uit te bouwen, waardoor we elkaar naadloos aanvullen.”
Waarom in Losser en niet iets centraler? Alex: “De reden daarvoor is eigenlijk heel praktisch: we komen beiden uit Losser en zijn dan ook trotse Tukkers. Losser biedt bovendien veel voordelen die perfect aansluiten bij onze ambities. We richten ons met Foto Village nadrukkelijk op de natuurfotograaf. De natuur ligt in Losser altijd op steenworp afstand. In no time zit je in het dal van de Dinkel, ben je in het bos, geniet je van een groots uitzicht vanaf een uitkijktoren en neem je plaats in een vogelkijkhut.”
Die natuur wordt nadrukkelijk bij de winkel betrokken. “We noemen onszelf liever een ‘experience center’, of in nuchter Nederlands belevingscentrum. Natuurlijk kun je bij ons camera’s, objectieven en allerlei accessoires kopen, maar wij willen een totaalbeleving bieden. Zo kunnen klanten bij ons met een stoere e-bike van Doppio op pad. Op deze elektrische fiets kun je met twee personen plaatsnemen. Binnen één minuut ben je in het bos en binnen drie minuten bij de vogelkijkhut, zodat je daar de apparatuur van je interesse zelf kunt testen. Ons team geeft een oprecht en eerlijk advies, maar je kunt dat maar op één manier bevestigd krijgen en dat is door ter plekke uit te proberen. Daarnaast gaan we ons belevingscentrum op allerlei leuke manieren inzetten, van testdagen tot workshops en inspiratiesessies.”
Ook vanbinnen oogt de winkel allesbehalve traditioneel. “We hebben alle binnenmuren van de boerderij erin gelaten omdat het een monumentaal pand betreft. De winkel bestaat uit meerdere kamers. In de ‘dure kamer’ bevinden zich de camera’s en objectieven, terwijl je in de ‘van-alles-kamer’ statieven, tassen en hulplicht vindt. De belangrijkste kamer is misschien wel de ‘kalm-an-kamer’. Hier geniet je aan een lange tafel van een kop koffie en echte Twentse krentenwegge. Het is de plek waar fotografen hun ervaringen uit kunnen wisselen en even heerlijk in een van de mooie fotoboeken kunnen wegdromen. Een beetje ons fotografencafé! Op de zolder beschikken we over een workshopruimte, geschikt voor veertien personen. Daarmee voegen we weer veel belevingsmogelijkheden toe. Eerst bijvoorbeeld wat theoretische uitleg, vervolgens een lekkere lunch en daarna het Twentse veld in.”
Klantcontact, service, beleving en Twentse gastvrijheid staan dus centraal. Van Foto Village vind je dan ook geen volgepakte website. “Voor onze site geldt hetzelfde als voor de winkel: de beleving staat centraal. Je hebt straks echt het idee dat je onze winkel binnenwandelt. Je vindt er onze merken, de lokale ambassadeurs waarmee we samenwerken en uiteraard al onze activiteiten, maar geen webshop. Je krijgt bij ons altijd een eerlijke, scherpe prijs. Dat geldt overigens ook bij het inruilen van apparatuur. We krijgen het echt niet over ons hart om een gebruikte camera in te ruilen en die vervolgens voor het dubbele bedrag opnieuw aan te bieden.”
Aan ambities geen gebrek bij Foto Village. “Losser wordt hét fotodorp van Nederland, waarbij Foto Village bomvol belevenismomenten staat. Op termijn willen we ook bijzondere fotoreizen gaan aanbieden. Niet naar de bekende hotspots, maar echt unieke belevenissen. Net zoals in onze winkel dus. Kom het zelf eens beleven op het Raadhuisplein 6 in Losser. De krentenwegge en koffie staan voor je klaar!”