HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema avond- en ochtendkleuren: Bart en Gerrit

Deze keer twee sfeervolle landschappen in binnen- en buitenland. Terugkerende thema’s zijn toch altijd weer waar ga je staan en gebruik je wel of geen filters. Veel effecten kunnen in de nabewerking worden bereikt (of gecorrigeerd), maar maak je opname in het veld zo compleet mogelijk. Een goede sfeervolle landschapsfoto is naar mijn mening een van de moeilijkste onderwerpen van de natuurfotografie. Experimenteer en varieer.

fotobespreking
eos 70D met 24-105.Ik woon in veenhuizen en dit gebied,de slokkert en fochtelooerveen is mijn voor en achtertuin.Iedere morgen vroeg ben ik hier te vinden en neem dan ook meestal de eos mee vanwege de sfeer die er iedere morgen weer anders is. Deze was in het vroege voorjaar met een koude ochtend en wat mist. Fotograaf: Bart van Houten
Delen

Bart van Houten

Inhoud en impact

Vroeg opstaan is altijd goed voor landschapsfotografie. Vooral handig als je zo’n mooi gebied in je woonomgeving hebt. Bij deze foto spat de ochtendsfeer er vanaf. Ik vermoed een laagje rijp op de akkers. De zon vormt door de damp in de lucht een zogenaamde ‘zonneharp’. Prachtig onderwerp. Een mooi moment in ons fotogenieke kale seizoen (dat best te lang duurt, maar dat ter zijde). Ik denk echter dat er meer uit dit beeld te halen is wat sfeer betreft.

Compositie

Wat heel belangrijk is bij een goede landschapsfoto is de plek waar je gaat staan. Te weinig fotografen nemen de moeite om eerst eens wat rond te wandelen om die plek te onderzoeken. Als je er vaker komt, moet je jouw fotoplekjes al weten te vinden eigenlijk. Maar natuurlijk heb je ook een beetje haast, omdat het licht ook snel aan de wandel gaat.

Vaak neem ik dan een opname wat ruimer dan ik zou willen (wie kent die gouwe ouwe diatijd nog?!) en snij dan achteraf uit naar wens. Dat heb ik nu ook gedaan. Op het origineel staat de ‘eye-catcher’, de zon, voor mij minder prettig op zijn plek. Ik ben zo vrij geweest om een andere uitsnede te maken, waarbij de zon nu tweemaal op één derde staat, zowel in de hoogte als in de breedte. Ook de basis van de foto, het einde van de boomstammen staat nu op een horizon, op 1/3 van onderen. De leegte die links op het origineel aanwezig is, vervalt daardoor, die voegde in mijn ogen niets toe. Er is nu meer aandacht voor die zonneharp, de sfeer wordt intiemer en de compositie is meer in verhouding.

Uitsneden wat aangepast, contrast vergroot, kleur versterkt, verscherpt en lage lichten iets geknepen. Paaltje en lisdoddes weg gepoetst. Bewerking Bart Stornebrink
Uitsneden wat aangepast, contrast vergroot, kleur versterkt, verscherpt en lage lichten iets geknepen. Paaltje en lisdoddes weg gepoetst. Bewerking Bart Stornebrink Fotograaf: Bart van Houten

Techniek

In deze omstandigheden fotografeer je natuurlijk vanaf statief met timer of draadontspanner. Liever ook met opgeklapte spiegel. Soms kan het gebruik van een filter handig zijn. Kleurfilters ben ik niet gek op. Een hoop gedoe ter plaatse, terwijl je in Lightroom legio mogelijkheden hebt. Mits je je beeld in lage ISO waarden maakt en altijd in RAW fotografeert, waardoor je nabewerkingsmogelijkheden veel breder zijn. Een stopfilter of verloop filter kan hier handig zijn. Soms ook een polarisatie filter. Wat je zeker moet doen is in hoge f-waarden fotograferen, waardoor de zon gaat ‘sterren’ en de stralen van ‘de harp’ geprononceerder worden. Ook zou ik in deze omstandigheden wat onderbelichten, zodat het contrast in licht groter wordt.

Nabewerking

De foto voor en de foto na laten duidelijk bewerkingsverschillen zien. Ik heb de kleur iets warmer gemaakt, het contrast vergroot en de belichting wat genuanceerd. Tevens heb ik de voor mij storende paal en de twee lisdodden eruit gepoetst, omdat ze mij afleiden in dit serene landschap. Zoals eerder opgemerkt kun je zulke forse aanpassingen alleen doen als je een RAW beeld tot je beschikking hebt. In het algemeen geldt dat je een goede landschapsfoto kan perfectioneren achter de pc. Het hangt van de juiste belichting in het veld en het eventuele gebruik van analoge filters af of dat een klein klusje is, of dat je uren aan het bewerken bent in lagen en met verschillende software. Niet om te repareren, maar om onmogelijke effecten toch mogelijk te maken. Maar dat vertellen de beroemde landschapsjongens er meestal niet bij 🙂

Gerrit Kasteel

Deze foto is genomen met een Fujifilm X-T1 met een Zeiss Touit 2,8/12mm (1/4 sec, f/18 en ISO200). Ik ben benieuwd naar Uw commentaar op de afwerking, met name kleurverzadiging (rood en oranje iets opgevoerd) en de uitsnede. De foto is uitgesneden naar een niet standaard formaat om een betere vlakverdeling te krijgen en storende rietstengels op de voorgrond kwijt te raken.
Deze foto is genomen met een Fujifilm X-T1 met een Zeiss Touit 2,8/12mm (1/4 sec, f/18 en ISO200). Ik ben benieuwd naar Uw commentaar op de afwerking, met name kleurverzadiging (rood en oranje iets opgevoerd) en de uitsnede. De foto is uitgesneden naar een niet standaard formaat om een betere vlakverdeling te krijgen en storende rietstengels op de voorgrond kwijt te raken. Fotograaf: Gerrit Kasteel

Inhoud en impact

Indrukwekkende skyline bij een Fins meer. En daar hebben ze er genoeg van. Goed moment qua wolkenluchten. Lekker windstil, zodat de spiegeling maximaal tot zijn recht komt. Je hoort de stilte. Vermoed ook vanuit een bootje genomen, of zo uitgesneden dat de voorgrond waar je moet staan, wegvalt. Maakt het heel ruimtelijk.

Compositie

Bij dit soort vlakke landschappen met redelijk monotone skylines is het best lastig om een beetje spanning in de foto te brengen. Een coulisse in de voorgrond zou dan helpen. Bootje, boomstam, rotsen, etc., helpen dan om die spanning en die diepte terug te krijgen. Hier wordt wel dankbaar gebruik gemaakt van de spiegeling door windstilte. Dat is ook de reden waarom de horizon in dat geval beter in het midden wordt gezet. Al is het niet heel storend in het origineel, want de gehele skyline doet mee in die centrering en niet alleen de waterspiegel. Omdat ik ook de bolling van het objectief iets wilde corrigeren (rechtbuigen van de horizon), verlies je dan wat mooi beeld van de wolken.

Horizon in het midden gezet, bolling eruit gehaald, licht verscherpt en wat oneffenheden weg gepoetst. Bewerking Bart Stornebrink
Horizon in het midden gezet, bolling eruit gehaald, licht verscherpt en wat oneffenheden weg gepoetst. Bewerking Bart Stornebrink Fotograaf: Gerrit Kasteel

Techniek

Ook nu weer kun je je vooraf bedenken dat het gebruik van analoge filters op je objectief kunnen helpen bij een evenwichtige belichting of speciale effecten. Ik zou hier een polarisatiefilter zeker hebben getest. Je zou bijvoorbeeld in de voorgrond door het water heen kunnen fotograferen, zodat daardoor ook al meer diepte in de foto ontstaat. En ook hier weer is een grijsverloopfilter handig voor het tegenhouden van de overbelichte wolken. Al is hier prima belicht of gecorrigeerd. Bracketing of HDR is ook een optie. Ook nu weer op statief, met timer of draadontspanner en met opgeklapte spiegel om trillingen van het camerahuis tijdens de opname tot een minimum te beperken. Het panoramisch uitsnijden van een 3:2 opname kan wel, maar heeft het risico dat met name de zijkanten fors vertekenen. Sowieso ook een nadeel van een zoomlens met zo’n groot bereik (van groothoek naar tele).

Nabewerking

Zoals bij de vorige foto al vermeld, zal je met sfeeropnames in landschap vaak flink aan de bak moeten in je software. Afhankelijk van hoe ‘compleet’ je opname al is gemaakt in het veld. In deze foto zijn de kleuren prachtig contrasterend en goed gebruikt. De eindafwerking van de belichting is ook prima. Denk een volgend keer ook aan de lenscorrectie.

Jouw foto’s besproken door een fotograaf? Stuur dan snel in!

Wil je zelf graag je foto’s laten bespreken door een ervaren fotograaf, kijk dan snel hier en stuur je eigen foto’s in!

Deel dit artikel


2
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Bart van Houten op 17 september 2016 om 13:33

    Dank je voor de reactie en ik zal later een grotere reactie plaatsen want ik ben nu op vakantie.

  2. Door Gerrit Kasteel op 16 september 2016 om 11:56

    Bedankt voor de bespreking. Ik had verzuimd te vermelden dat de foto inderdaad met een gradueel grijsfilter was opgenomen (ND8). Het bepalen van de juiste uitsnede was voor mij inderdaad een compromis tussen wolkenpartij en evenwicht van de compositie. Lenscorrectie is voor mij een goed leerpunt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *