HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema avond- en ochtendkleuren: Sebastiaan en Daan

In deze derde fotobespreking rond het thema ochtend- en avondkleuren bijt Bart zich vast in een beeld met lange sluitertijd en geeft hij aan wat het belang is van ruimte.

Fotobespreking thema avond- en ochtendkleuren: Sebastiaan en Daan
Canon 700D, 24-70 4.0 van Canon diafragma 11, sluitertijd 300 sec., iso 100, brandpuntafstand 24, bigstopfilter van 84dot5mm, camera op statief. Fotograaf: Sebastiaan van Baar
Delen

Sebastiaan van Baar

Inhoud en impact

Deze opname laat een mooi voorbeeld zien van de zogenaamde lange sluitertijd techniek. Persoonlijk ben ik daar geen fan van, omdat ik vind dat de realiteit teveel geweld wordt aangedaan. In sommige omstandigheden kan het een noodzaak zijn vanwege te weinig licht, maar voor deze opname is gebruik gemaakt van een zogenaamd ‘big stopper’ filter. Daardoor knijp je het licht bewust waardoor die lange sluitertijd mogelijk wordt. In deze opname is deze techniek goed toegepast. Wolken en water krijgen zo een ‘dromerig’ effect en zijn minder prominent aanwezig in de foto, waardoor deze rustiger oogt. De kleuren zijn prachtig en horen bij een laat of een vroeg zonnetje. Sfeer heeft de foto in ieder geval ruim voldoende.

Compositie

Wat ik heel mooi vind aan deze compositie is dat de molen en de brug elkaar in balans houden. Vooral omdat de brug open staat. Voor mijn gevoel mag de foto wel wat ruimer worden genomen. Met name aan de bovenkant mis ik ‘lucht’ in de compositie. Maar ook in het geheel mag er ruimer worden gefotografeerd bij dit soort landschapsopnamen. Het weidse effect mis ik nu een beetje. Iets dat je als fotograaf ter plaatse wel hebt ervaren, komt daardoor iets minder tot zijn recht.

Regel van derden is op molen en brug goed toegepast. De horizon zwemt wat in het beeld. Ik had liever meer wolken dan meer water in het beeld willen zien. Daar zit meer tekening in.

Techniek

Zoals eerder opgemerkt is hier de lange sluitertijd techniek toegepast met een big stopper filter.

Je moet dan uiteraard op statief fotograferen. Deze opname heeft 5 minuten geduurd. In die tijd zijn water en wolken al voldoende van plek gewisseld waardoor een soort onscherpte ontstaat. Vooral het water wordt dan ‘melkerig’ van structuur. Zaak is om verschillende opnames te maken met verschillende sluitertijden om het beoogde effect af te tasten. Dat is hier prima gedaan. Een en ander is ook afhankelijk van de wind. Bij meer wind zit je sneller op het effect dan wanneer het praktisch windstil is. De gebruikte 24-70mm is minder lichtsterk met f /4 en dat helpt ook om de sluitertijden omlaag te brengen. Zoomlenzen hebben wel een nadelig effect in de vertekening van het perspectief en soms ook van de kleuren. Beter is het een prime groothoek te gebruiken voor dit soort opnamen.

Nabewerking

De nabewerking lijkt nog niet helemaal optimaal. De kwaliteit van het objectief en de sensor hebben natuurlijk veel invloed op het uiteindelijke RAW beeld en daarmee zal je het moeten doen in je software achteraf. Wat als eerste opvalt is de kleurafwijking langs de randen van je onderwerpen. Dit effect noemen we Chromatische aberratie of kleurschifting. Dit is een optische fout van lenzen en lenzensystemen die ontstaat doordat licht van verschillende golflengten niet in dezelfde mate wordt gebroken aan de lensoppervlakken. In Lightroom is dit gedeeltelijk te corrigeren met de lenscorrectie tool. Het grootste probleem zit hem altijd in de donkere partijen. Zo ook in deze foto. In dit geval zou je HDR kunnen overwegen om met meervoudige beelden de belichting beter te verdelen over alle vlakken. Donkere partijen opentrekken achteraf geeft altijd beschadiging zelfs bij ISO 100. Je kunt dan nog beter overbelichten, omdat de lichtere partijen zich achteraf beter laten corrigeren. Ook kun je naast de big stopper een verloopfilter toevoegen tijdens de opnamen zodat je lucht, schaduwen en water beter bij elkaar krijgt tijdens de belichting.

Betere compositie door panoramawerking. Foto optisch iets rechter gezet.
Betere compositie door panoramawerking. Foto optisch iets rechter gezet. Fotograaf: Sebastiaan van Baar

Daan Meeusen

nikon d600 24-70 nikon
Nikon d600 24-70 Nikon. Fotograaf: Daan Meeusen

Inhoud en impact

Klassieke opname van scheepswrak in zandbank. De foto geeft veel informatie en sfeer. Je bent er bij als toeschouwer en dat vind ik een voorwaarde voor een goeie foto. Het meebeleven van de maker, dat is wat je wilt bereiken en dat is hier goed gelukt. Al vind ik de ingezette effecten wat overdone, waardoor het de realiteitswaarde wat verliest. Aan de andere kant is dat ook de creatieve vrijheid van de maker. Smaken verschillen.

Compositie

De eerste vraag die bij mij opdook was; waarom staand? Natuurlijk is de vorm van het schip vanaf deze invalshoek langwerpig, maar ik bedenk me waar het wrak ligt. En dus mis ik het weidse karakter van de situatie. Er is een stelregel en die luidt; de omgeving (achtergrond) of context is belangrijker dan het onderwerp. En die geldt denk ik ook hier. Het loopspoor van een voorbijganger vanaf de linkerkant is een meerwaarde aan de foto en vraagt om meer aandacht en ruimte. Ook de lijnen van de paaltjes in de achtergrond willen meer aandacht en ruimte. Maar wat vooral stoort is dat de boeg linksvoor het kader bijna raakt. Geef je deze staande opname de benodigde ruimte, dan concludeer je vanzelf dat hij beter liggend had kunnen worden genomen. Bovendien lukken staande opnamen zelden, tenzij het echt een staand onderwerp betreft. Ook de horizon zou ik meer op een derde van boven willen hebben, ondanks de prachtige hemelen.

Techniek

Er is geen informatie bekend over gebruikte filters. Wat als eerste opvalt, is het te lage f-getal van 4. Daardoor is er veel te weinig scherptediepte in het beeld en zijn er grote delen onscherp in de voorgrond. Een dergelijke opname zou minimaal op f10, maar liever hoger moeten worden genomen. Ik ga er vanuit dat er met filters is gewerkt in het veld. Foto’s als deze worden zeker op statief genomen. Handmatig scherpstellen op de boeg, zodat die in ieder geval scherp is en de rest meedoet afhankelijk van het gekozen f-getal. Analoge filters zijn aan te bevelen tijdens de opname. Je kunt denken aan een saturatiefilter (tegen reflecties en spiegelingen) of een grijsverloopfilter (voor het tegenhouden van de lucht).

Nabewerking

De belichting is goed als je tenminste een zeer contrastrijk effect wilt bereiken. Vooral de schaduwpartijen in het wrak zijn wat te zwart naar mijn gevoel. Ik heb de foto wat minder contrastrijk gemaakt en heb de wolken met een digitaal verloopfilter in Lightroom meer in balans gebracht met de contouren van het wrak. Ook mist het origineel wat kleur. Tevens de horizon recht gezet. Dit soort beelden vraagt enige kennis van het nabewerken. Daarin kun je zover gaan als je wilt. Vraag je wel steeds af of het nog wat toevoegt aan de opname of dat het een effect om het effect wordt. Ik heb zelf het adagium; overdrijven mag, veranderen liever niet.

Iets beter in beeld, maar nog niet optimaal
Iets beter in beeld, maar nog niet optimaal. Fotograaf: Daan Meeusen

Wil je zelf graag je foto’s laten bespreken door een ervaren fotograaf, kijk dan snel hier en stuur je eigen foto’s in!

Deel dit artikel


2
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Bob Luijks op 12 september 2016 om 13:39

    Ik deel de mening van Bart voor wat betreft het objectief niet in de bespreking van de foto van Sebastiaan. Zoomobjectieven zijn prima bruikbaar voor dergelijke opnamen. Met een 24-70 beschik je over een mooi objectief dat soms zelfs beter is dan menig prime. De chromatische aberratie lijkt me hier dan vooral ook ontstaan door de extra laag, het filter, en in mindere mate door het objectief. Qua afwerking is de keuze persoonlijk. De donkere molen hoeft van mij zeker niet lichter. Grijsverloopfilters helpen niet in de degelijke situatie omdat de bovenste helft van de molen juist nog donkerder wordt.

  2. Door Sebastiaan van Baar op 11 september 2016 om 06:55

    Dank je wel voor de bespreking van mijn foto. Hier heb ik weer veel van geleerd. Nabewerking is niet mijn sterkste kant. Daar zou ik eigenlijk een workshop in moeten volgen. Maar nogmaals bedankt dat je tijd nam voor mijn foto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *