Geert Tilmans
De duisternis trekt aan
Rond de inhoud & impact van deze foto kan je zeggen dat hij opvalt door zijn hele donkere tinten. Van ver lijkt het een volledig onderbelicht beeld en dat maakt je eigenlijk benieuwd om het van naderbij te gaan bekijken. En dan krijg je die leuke verwondering als je de vos opmerkt. En dat maakt het sterk, dat je langer moet kijken om het hoofdonderwerp te ontdekken.
Een landschap dat er toch geen is
De vos trekt dan alle aandacht naar zich toe en dat is erg goed in deze foto. Er is nagedacht over de compositie door het dier rechtsonder te plaatsen precies op een gulden snede. Dat zijn denkbeeldige lijnen die het beeld verdelen, en waar ze elkaar kruisen zijn er zogenaamde sterke punten om je onderwerp te plaatsen. Punten waar het menselijk oog snel naar kijkt. Dat is hier zo’n punt. Daarbij komt nog dat de verdeling tussen het lichte gras en de donkere haag verdeeld is volgens de 1/3 – 2/3 regel, die vaak gebruikt wordt bij landschappen. Dat slaat op de verdeling tussen grond en lucht en geeft meestal rust in een beeld. Ook hier werkt dat prima.
Op zoek naar scherptediepte
Op vlak van techniek ben je hier goed op hoogte van het onderwerp gaan staan, bewust of toevallig, maar het werkt. Gelukkig komt hij net uit boven het gras zodat dit niet storend werkt, en de onscherpte van het gras in de voorgrond geeft een aangename bokeh. Aan de andere kant staat de vos echt tegen de haag en niet los van de achtergrond, wat we meestal mooier vinden bij dieren. Dat heb je natuurlijk nooit te kiezen en aangezien de vos deze plek koos heb je er het beste van gemaakt. Mocht hij een stukje naar je toe zijn gekomen had dat wel een mooie onscherpe achtergrond opgeleverd.
Donker doet spreken
Je hebt de nabewerking bewust heel donker gehouden en de zwart wit omzetting zet de foto kracht bij. De kleurversie geeft misschien meer afleiding en nu springt de vos er echt uit. Qua verscherping en ruis zit je blijkbaar goed. Enige wat ik zou aanraden is de lichte tak tussen de bladeren wegwerken; hij werkt eerder storend in die volledige donkere achtergrond.
Wim Vervaet

Beweging heeft impact
De inhoud & impact van dit beeld is groot. Bewegende paarden vullen het beeld vrijwel helemaal en geven een grote energie aan deze foto. Goed gekozen van je om net die actie niet te bevriezen, maar ze te versterken door technisch goed na te denken. De kracht van een bepaalde actie is vaak groter als er beweging en onscherpte in het onderwerp zit, dan word je bijna meegezogen in de het moment. Goede reflex Wim!
Lucht is soms moeilijk gegeven
Compositorisch is het hier wat lastiger lijkt me. De paarden staan goed centraal, dat wel, alleen is het wat storend dat de rechtse staart een deel mist. Misschien kon het niet anders maar het lijkt nu wat afgesneden. Maar vooral de lucht is wat problematisch. Een groot wit vlak als lucht is niet zo mooi omdat het nogal de aandacht van de kijker trekt. En de harde lijn met het groene deel is een echte breuk in de foto. Misschien komt het door de compressie als web-bestand maar de breuklijn lijkt ook onnatuurlijk, te ‘wollig’ eigenlijk. Misschien is het origineel op dat punt beter?
De boom in de achtergrond helpt niet echt, maar daar kon je niet buiten. Natuurlijk is het met zo’n snelle actie niet eenvoudig om over compositie te denken, dat is logisch.
Trage tijden snelle actie
Zoals al eerder gezegd heb je voor de techniek goed nagedacht en bewust voor een trage tijd gekozen. En dan nog de goeie want ook dat is niet eenvoudig. Soms kan je ook te trage sluitertijden kiezen waardoor je onderwerp onherkenbaar wordt. Er is ook risico op overbelichten wat hier ook wel een beetje is. Of had je bewust de foto zo licht gehouden? Je hebt ook duidelijk mee bewogen met de paarden. Dus een goede denkoefening gemaakt en grotendeels de juiste instellingen gebruikt.
Contrast mag zijn werk doen
In de nabewerking had je voor mij meer nadruk op de donkere tonen mogen leggen, ik vind de foto iets te bleek. Lijkt me wat overbelicht in het algemeen, de lucht zeker, maar was eerder besproken. De mooie donkere manen van de paarden zouden beter uitkomen met meer contrast. Denk zelf dat de actie sterker zou overkomen met een contrastrijker beeld.
Maar een fraaie bewegingsfoto gemaakt Wim!
2 reacties
Bedankt voor de bespreking Martin. Deze foto is vol beeld, dus geen uitsnede, het ging zo snel dat ik weinig mogelijkheid had om te kaderen. Ik wou de foto licht houden maar er is inderdaad iets van overbelichting. Door de wisselende weersomstandigheden (regen en zon door elkaar) kon ik dat in die actie niet meer vermijden. Wel heb ik deze ook even naar zwart wit omgezet intussen . Dit is qua contrast nog beter en de uitgebrande lucht van veel minder op in het totaal …
Bedankt Martin voor de eerlijke commentaar. Gr, Geert