Hans Vellekoop
Zonsondergang aan het strand
Dit is natuurlijk een opname die veel mensen aanspreekt: de ondergaande zon, het strand en de zee! Wie zou hier niet willen zijn?
Diagonale lijnen en diepte
Wat ik sterk vind aan de compositie zijn de mooie diagonale lijnen die van linksonder naar rechts boven door het beeld lopen. Daarnaast zie ik mooie structuren van stenen op het strand, met het mos op sommige stenen als bonus.
Het beeld had wellicht nog wat spannender gekund als er mee diepte in had gezeten. Dat kun je bereiken door met een groothoeklens dichter op één (of enkele) van die mooie stenen te kruipen. En zo een onderwerp in de voorgrond groter – met meer details – in beeld te brengen.
Qua beeldopbouw zit er wat veel (saaie) effen blauwe lucht bovenin. Door de horizon iets hoger te leggen had dit vermeden kunnen worden. Op die manier probeer ik altijd het beeldveld te vullen met interessante elementen: ‘fill the frame’.
Witbalans aanpassen
In mijn ogen heeft het beeld niet helemaal de warmte, zoals we die beleven bij een dergelijke zonsondergang. Als je dat gevoel hebt probeer dan eens of een aanpassing van de witbalans tot een beter resultaat leidt. Soms komt een foto daardoor ineens meer tot zijn recht en herken je weer die sfeer zoals je hem hebt beleefd. Ik heb dit uitgeprobeerd en een kleine verhoging van de kleurtemperatuur gaf voor mijn gevoel de sfeer al veel realistischer weer.
Hanneke Klijnstra
Dramatische wolkenlucht
Een opname die direct de aandacht trekt door de dramatische wolkenlucht, met als bonus het doorkomende zonnetje. Dit zie ik als landschapsfotograaf veel liever dan een (saaie) helder blauwe lucht. Deze lucht heeft structuur, contrast en kleurschakeringen. M.a.w., er valt veel te kijken en te beleven in deze opname.
Goede horizonlijn, minder interessante voorgrond
Wat ik prettig vind aan de compositie is dat er variatie is in de horizonlijn: links zie je wat hogere bomen, rechts wat lagere. En gelukkig is de zon niet in het midden geplaatst, maar net daarbuiten.
De beeldopbouw is wel wat statisch doordat de horizon vrijwel in het midden ligt. Vaak werkt het beter om een duidelijke keuze te maken en de nadruk op de voorgrond te leggen (horizon hoger), of juist meer op de wolkenlucht (horizon lager).
Qua evenwicht vind ik dat de voorgrond in deze opname wegvalt tegen alles wat er in de lucht gebeurt. De voorgrond heeft te weinig interessante elementen, er gebeurt weinig, je oog is er zo doorheen. Vooral het deel in de schaduw van de wolk is wat donker geworden waardoor er weinig te onderscheiden valt. Ik zie wel vaag iets wat lijkt op een ven verder weg. Dat maakt me nieuwsgierig. En ik vraag me af of de fotograaf daar niet een boeiender voorgrond had kunnen vinden.
Te hoge ISO-waarde
In de exif zie ik dat je deze foto op ISO 800 en sluitertijd 1/1600 sec hebt gemaakt. Ik vraag me af waarom je zo’n hoge ISO-waarde hebt gebruikt. Voor de kwaliteit van het signaal dat je met je sensor opneemt is het altijd het beste om een zo laag mogelijke ISO-waarde te gebruiken. Ik gebruik meestal 100 ISO. Een hogere ISO-waarde gebruik je alleen als er echt een noodzaak toe is. Zoals wanneer je een snelle sluitertijd nodig hebt om beweging te bevriezen. In dit geval is dat niet nodig, zeker niet als je deze opname vanaf statief zou maken.
Witbalans en HDR-artefacten?
Zoals eerder gezegd valt de voorgrond een beetje weg in deze opname. Wellicht dat hier in de nabewerking nog wat aan gedaan kan worden. De voorgrond zou bijvoorbeeld selectief wat lichter gemaakt kunnen worden, waarbij het contrast ook wat versterkt zou kunnen worden.
Verder valt op dat de opname een wat koele (blauwe) indruk maakt. Wellicht dat hier met een wat warmer ingestelde witbalans winst te halen valt.
Verder zitten er wat rare (ghosting?) artefacten in de lucht die doen denken aan het gebruik van HDR. Bijvoorbeeld boven de zon, tegen de rand van het beeld zit een donkerblauwe baan die niet natuurlijk lijkt. Wellicht dat dit met andere HDR-instellingen (voor ghosting) op te lossen valt. Natuurlijk begint het met de vraag of HDR echt nodig is om het contrast in deze opname te beheersen. Een grijsverloopfilter was een alternatief geweest. Of een opname waarbij de belichting is geoptimaliseerd voor de helderste delen in de lucht, en dan de schaduwen ophelderen.
Frank van den Bosch
Reflecties en mooie lucht
Deze foto spreekt mij aan omdat de rij met boomsilhouetten mooi in het water wordt gereflecteerd, tegen de achtergrond van een fraai gekleurde lucht.
Symmetrie benadrukken
Ik vind het een goed idee van de fotograaf om de reflectie in het water op te nemen in dit beeld. Hiermee creëer je een aspect van herhaling en symmetrie. Om die symmetrie nog verder te benadrukken zou ik zelf geneigd zijn om hier de horizon in het midden te plaatsen. Ik doe dat niet vaak, maar als symmetrie zo’n belangrijke rol speelt, zoals hier, dan doe ik het meestal juist wel. Verder vind ik dat er een mooie aflopende lijn zit in de hoogte van de bomen van links naar rechts. De kadering aan de linker- en rechterkant is zorgvuldig gedaan: er zijn geen bomen lelijk afgesneden.
Te zwaar grijsverloopfilter?
Wat opvalt is dat de lucht donkerder is dan de reflectie in het water. Dat is uiteraard niet natuurlijk. Waarschijnlijk is dit het gevolg van toepassing van een te zwaar grijsverloop filter, in het veld of in de nabewerking.
Witbalans en storende takjes
Het valt me op dat het beeld ondanks de blauwe en rode kleuren toch wat grauw oogt. Ik heb even wat uitgeprobeerd met de witbalans en een verlaging van de kleurtemperatuur geeft een aanzienlijk frisser beeld, waarin de kleuren mooier tot hun recht komen. Het is vaak de moeite waard om even uit te proberen wat er gebeurt als je de witbalans sliders wat verschuift.
Verder drijven er in het water drijven wat kleine takjes die kunnen afleiden van de perfecte symmetrie die je in deze opname nastreeft. Ze vallen hier gelukkig niet heel erg op. Je kunt in dit soort gevallen overwegen om ze in de nabewerking eruit te klonen.
6 reacties
Hallo Michel ik heb deze bespreking kennelijk gemist in januari en zie hem nu oas omdat ik een andere foto bespreking aan het bekijken was. Bedankt voor de feedback. Ik kan hier zeker war mee.
Hoi Hanneke, kan gebeuren. Graag gedaan en leuk om te horen dat je er wat mee kan.
Hoi Michel, dank je voor de, in mijn ogen, positieve bespreking!
Met die witbalans ga ik zeker nog even spelen, en ja, ik had inderdaad de horizon ietsje hoger kunnen leggen.. onthouden voor een volgende keer!
Het (nog) dichter op een voorgrond object ga ik ook es verder uitproberen, ik had het gevoel het al redelijk prominent in beeld te hebben 🙂
Prettig hoor, al die tips op deze details. Dat maakt het, als het goed is, toch net weer even beter en mooier.
Ik ben blij met deze bespreking!
Groet !
Hans
Hoi Hans, sorry voor deze late reactie. Het was mijn doel om het positief en constructief te houden, fijn om te horen dat dat ook geslaagd is. Landschapsfotografie is inderdaad een kwestie van 101 details allemaal goed krijgen.
Michel bedankt voor de heldere bespreking van mijn foto. Nog even gespeeld met kleurtemperatuur, en inderdaad een beetje verlagen en het beeld is veel mooier, het takje stoorde mij niet maar als je het weghaalt is de foto nog een beetje meer in balans.
Ik weet het niet meer of ik wel of niet een grijsfilter heb gebruikt, maar het is wel een leermoment voor de volgende keer.
Weer een stapje verder in een mooie hobby.
Ha Frank, beetje laat, maar hierbij toch een reactie. Graag gedaan en leuk om te horen dat sommige tips bij jou ook werken. Veel plezier verder met onze prachtige hobby!