Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘dromen en romantiek’: Nollie en André

Dromen en romantiek zijn terugkerende thema’s in de schilderkunst. De 17e eeuwse schildermeesters wisten al dat kleur, sfeer en licht heel bepalend waren voor een aansprekend beeld. Het hoeft allemaal niet zo expliciet. Voor dit thema mogen de beelden vragen oproepen en sfeer neerzetten.
Dromen en Romantiek. Bij deze foto kan ikzelf dromen van de warmte die de regen kan geven doordat het wordt verlicht door de avondzon. Camera. Canon EOS 350 D. Sluitertijd 1/320. Diafragma 5.6. Iso 200. Bewolkt. Onderbelichting -1/3. Lens 70/300.mm. Afstand tot het raam schuin genomen 70 mm. Fotograaf: Nollie Schreurs

Nollie Schreurs

nat

Ik ben geen regenliefhebber en dit zijn regendruppels. Tja, wel mooi gefotografeerd. Zeker in dat late zonnetje. Een beetje schuin op een raam zodat de druppels qua scherpte ook mooi weglopen. Een dromerig beeld.

d’Angleterre

Om iets over compositie te zeggen vind ik in dit geval lastig. Ik heb geen houvast. Geen lijnen. Alleen druppels en mooi licht. Misschien kun je nog wat houvast hebben aan de scherpte/ onscherpte. Dat levert diepte, lagen en bijzondere vormen op. Voor mij is dat genoeg voor een interessant beeld. De onscherpe druppels doen me een beetje denken aan de kerstverlichting van het d’Angleterre hotel in Kopenhagen. Prachtig! Check het maar eens via google :-).

De hoek

Qua techniek is het met name de hoek van de lens op het raam in het mooie tegenlicht. Dat is goed gevonden en mooi uitgevoerd.

André Buntinx

Canon EOS 700D met 18-55 kitlens Fotograaf: André Buntinx

Liefde is

Dromen en romantiek komen wat mij betreft samen op een interessante locatie. Samen een mooie kanotocht en dan even in alle rust in elkaars armen uitrusten op een plek waar geen andere mensen komen. Romantischer kan het toch bijna niet? Heerlijk! Geel en rood trekken de aandacht in deze opname.

Compositie in geel en rood

Doordat de kleuren erg de aandacht trekken en de compositie links voor in het beeld is opgebouwd wordt het oog van de kijker daar automatisch naar toe getrokken. Dat is heel krachtig. De reflectie versterkt dat effect ook nog eens. Een resultante van deze sterke compositie-elementen is dat het rechtergedeelte van de foto er bijna niet toe doet. Voor mij was de compositie nog sterker geweest als er meer ruimte aan de linkerkant was geweest. Het verliefde koppel had dan onder de brug door gekeken. De kijker had dan misschien gedacht: ”wat is daar te zien?”

Een scherp oog

Voor wat betreft de techniek is het dik in orde. Het beeld is scherp en goed belicht. André heeft een mooie balans gevonden tussen licht en donker. In de schaduwpartijen zijn ook nog mooie details te zien. Het zachte licht helpt daarbij. De compositie is al besproken, maar ik vind het standpunt sterk gekozen. De gele kano reflecteert mooi in het donker van de schaduw van de brug terwijl de mensen en hun reflectie in het lichtere gedeelte staan. Toeval of een scherp oog?

Punch

Het beeld ziet er mooi uit. Het is scherp, heeft goed contrast, belichting is dik in orde. De enige opmerking die ik hier zou willen maken is dat het voor mij gevoelsmatig iets meer “ punch” zou mogen hebben voor de wow factor. Een kleine kleur/ contrast curven in de nabewerking was al voldoende geweest.

3 reacties

  1. Ik wil graag reageren op de foto van Nollie Schreurs: bij de eerste blik op de foto had ik een gevoel van weemoed. Het licht refereerde ik niet aan de zon maar aan een straatlantaarn of koplampen van een auto, een avondfoto. Grappig hoe foto’s bij iedereen anders over kunnen komen. Wat betreft de compositie: het verloop van de regendruppels is in drie verticale vierhoeken verdeeld. Dat kan dan toch ook als compositie/houvast/lijnen gezien worden???

    1. Hoi Gonnie, leuk dat je reageert! Emotie in een beeld is mooi en voor iedereen is de beleving anders. Gelukkig maar, anders zou het maar een saaie boel worden. Stel je voor dat we elkaar gaan begrijpen 🙂
      Qua composte is het maar net hoe je het ziet. Die drie verticale vierhoeken zitten er inderdaad in. Voor mij is dat niet zozeer een belangrijk compositie element. Ik zie de compositie meer in de flow van de weglopende scherpte en het effect daarvan op de oplichtende regendruppels. De drie rechthoeken zijn voor meer toeval.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Ik wil graag reageren op de foto van Nollie Schreurs: bij de eerste blik op de foto had ik een gevoel van weemoed. Het licht refereerde ik niet aan de zon maar aan een straatlantaarn of koplampen van een auto, een avondfoto. Grappig hoe foto’s bij iedereen anders over kunnen komen. Wat betreft de compositie: het verloop van de regendruppels is in drie verticale vierhoeken verdeeld. Dat kan dan toch ook als compositie/houvast/lijnen gezien worden???

    1. Hoi Gonnie, leuk dat je reageert! Emotie in een beeld is mooi en voor iedereen is de beleving anders. Gelukkig maar, anders zou het maar een saaie boel worden. Stel je voor dat we elkaar gaan begrijpen 🙂
      Qua composte is het maar net hoe je het ziet. Die drie verticale vierhoeken zitten er inderdaad in. Voor mij is dat niet zozeer een belangrijk compositie element. Ik zie de compositie meer in de flow van de weglopende scherpte en het effect daarvan op de oplichtende regendruppels. De drie rechthoeken zijn voor meer toeval.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: