Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘dromen en romantiek’: Simone en Leidy

Een dromerige of romantische sfeer weergeven in de kunst, vroeger en nu, is altijd een constante stroming geweest. Heel wat kunstenaars hebben zich laten inspireren door dit thema omdat de mens dit blijkbaar ergens nodig heeft, kunnen wegdromen. Daarom dit thema ook even voorgelegd aan onze fotografen en hier alvast een kleine selectie met toepasselijke commentaar.
Dromen
Romantiek als kunststroming stelde gevoel, fantasie, verbeelding, intuïtie, het onderbewuste, het raadselachtige voorop. Precies dat ervaar ik bij het fotograferen van een mistige zonsopkomst. Het gevoel regeert dan het verstand en er borrelt blijdschap in mij op bij het zien van zo’n lieflijk landschap met zon en mist. Canon eos 750D met Canon EFS 18-135 lens. Fotograaf: Simone Opdam

Simone Opdam – Zachtheid in een mistige zonsopgang

Een mooie klassieker om mee te openen. Mistige zonsopgangen zijn altijd mooi en sfeervol, ook hier. Zachtheid is misschien wel het sleutelwoord hier, in alle kleuren zitten zachte tinten met weinig contrast. En dat werkt prima. De wolken en het gras geven toch wat structuur en diepte aan het beeld, maar het is vooral het effect van eindeloosheid door de mist dat hier de sfeer helemaal verstrekt. Je voelt als het ware de rust zo over je vallen. En dat was nu net de bedoeling van het thema dus goed gedaan Simone!

Aangetrokken tot de zon

In zo’n zacht beeld is een goede compositie brengen best moeilijk, omdat er geen scherpe lijnen of harde contrasten zijn. Maar hier geeft de grasdijk toch een bepaalde richting aan, en wel richting de zon die op een sterke plaats in het beeld staat. Ik praat vaak over gulden snedes, kruispunten van sterke lijnen in het beeld. Wel ook hier geldt die regel en heeft Simone die goed toegepast. Door 2 horizontale en 3 verticale lijnen te trekken en evenwijdig te verdelen, ga je zien dat de zon precies goed staat. Dat geeft het gevoel alsof je zelf aan het varen bent richting die zon, het trekt je die kant op. Dat is nu juist het effect dat we zoeken.

Verraderlijke lichten

Een zonsopgang of ondergang fotograferen is zelfs voor een moderne camera een klein drama. De sensor kan dit heel vaak niet goed inschatten en maar al te vaak ben je teleurgesteld als je naar het schermpje kijkt. Het geeft helemaal de sfeer niet weer die jij ziet. Dat komt omdat sensors berekend zijn om een gemiddelde belichting te geven. En daarom gaat hij vaak zelf bepaalde delen onder- en overbelichten, en krijg je vaak een zwakker beeld dan wat jij ziet.
Dus werk je in zo’n situaties best manueel of pas je je belichting wat aan. En dat is hier goed gelukt blijkbaar.
Er zit genoeg structuur in alles, geen verbrande zones, mooie zachte tinten overal. Alleen de halo rond de zon is misschien wat te storend, ik weet niet of deze natuurlijk zo was of versterkt werd door de manier van opname, maar hij valt nogal op.
Heb je al eens gedacht aan filters te gebruiken bij zo’n opname? Een ND filter of graduated filter kan heel mooie effecten geven hier, proberen!

De juiste uitsnede en bewerking

De uitsnede is voor de foto prima, niks op aan te merken.
Ik kan moeilijk nagaan welke bewerkingen je gedaan hebt, maar het lijkt grotendeels ok. Alleen vind ik de reflectievlekjes of flares onder en boven de zon wat storend, die kan je makkelijk weghalen. Met zo’n sterke lichthoeveelheid zal je wel mooie lage iso’s hebben kunnen gebruiken, dat is goed voor al die details in de wolken en de grasdijk.

Fijn dat je zo’n blij gevoel had bij de foto, dat heb je ons ook gegeven Simone.

dromen
Canon met Lensbaby Sweet 50. Een foto uit dit voorjaar. Fotograaf: Leidy de Boer

Leidy de Boer – Dromerig effect met bloemen

Deze foto valt wel heel erg op door het extreme effect. Het lijkt wel alsof je in het beeld gezogen wordt, of misschien ziet een aankomend insect de bloemen wel zo als hij gaat landen. In elk geval laat het de kijker wel snel naar je beeld kijken omdat er die beweging inzit, en dat is al positief. De glinsteringen van het water erachter vind ik mooi, ze geven frisheid aan het beeld in combinatie met het frisse wit van de bloemen. Het lijken wel kleine diamantjes. Het is in elke geval een opvallend andere en verfrissende manier om bloemen in beeld te brengen. Leuk gedaan en goede impact.

Een mooie mix van licht

Wat compositie betreft moet je hier opletten dat de bos bloemen net niet in het midden staat. Links is er net wat teveel ruimte waardoor een licht onevenwicht ontstaat. Verder staan de bloemen wel op een goede hoogte en is er voldoende ruimte rondom om het extreme effect te laten gelden. De balans in hoeveelheid gras, glinsterend water en bloemen is goed. Ik ben niet helemaal zeker of die ene grasspriet midden in beeld wel bijdraagt, misschien had ik die wel weggedaan. Hoewel je dan weer ingrijpt in een natuurlijke setting en niet iedereen vindt dat ok, waar ik helemaal kan achterstaan. Het is gewoon persoonlijk. Maar hier zou dat je net iets minder afleiden want je kijkt automatisch ineens naar dat punt. Een twijfelgeval.

Effect or no effect? That is the question

Wat lenstechniek betreft kan je hier wel heel wat over zeggen. Ik zie dat je de opname hebt gemaakt met een Lensbaby Sweet 50 objectief. Het verkregen effect lijkt sterk op het effect van een tilt-shift lens. Typisch aan zo’n lens is dat je een heel klein scherptepunt krijgt, zodat enkel een deel van de bloemen scherp is. In deze foto werkt dat wel.
Door dat effect worden de waterreflecties ook extreem vergroot en krijgen ze een ‘zoom-effect’, ze spatten naar je toe bijna. De zware bokeh die je hierdoor krijgt, maakt dit beeld zeker sterker en interessanter.
Je zou eigenlijk de foto eens moeten zien met en zonder effect. Benieuwd wat het mooiste is.

Speel met licht

Betreffende de nabewerking zou ik hier nog wat meer ingaan op de belichting, aangezien je in alles een sterk opvallende foto wil. Het beeld mag net wat meer ‘punch’ hebben. Alles iets intenser, wat meer contrast, de kleuren iets levendiger. Als je dat technisch kan, zou ik proberen de witte bloemen er wat meer te laten uitspringen tov de waterreflecties. Die lijken nu lichter dan de bloemen en vallen het meeste op, terwijl de bloemen wel het hoofdonderwerp zijn. Het is een subtiel verschil, maar valt wel te proberen.

Zeker een mooi en origineel experiment!

2 reacties

  1. Beste Martin,

    Dank voor de goede en mooie bespreking van mijn foto die ik voor het thema dromerig heb ingestuurd. Ik ga nog een keer naar de bewerking kijken. Ik had bewust voor het zachte gekozen, maar ga kijken wat een iets pittiger foto oplevert.
    Ik zag de bespreking pas gisteren en was blij verrast.

    Hartelijke groeten, Leidy

  2. Beste Martin,
    Ik begrijp dat filters en het gebruik ervan op dit moment helemaal “hot” is. En dat ook jij er even ‘reclame’ voor moet maken.
    Maar ik snap niet wat een ND of graduated filter toe zou kunnen voegen aan de eerste foto, de zonsopkomst van Simone?!?
    Lucht en voorgrond zijn toch al heel goed in balans qua belichting, dus een graduated filter voegt volgens mij niets toe. En het enige effect van een ND filter op deze mistige ochtend is een langere sluitertijd en daardoor wellicht iets meer verzadigde kleuren?
    Terwijl de kans op ongewenste flares en reflecties alleen maar veel groter worden, met nog meer glas/plastic van het filter tussen sensor en de zon.

    Zie ik iets over het hoofd?

    Groet, Wouter

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Beste Martin,

    Dank voor de goede en mooie bespreking van mijn foto die ik voor het thema dromerig heb ingestuurd. Ik ga nog een keer naar de bewerking kijken. Ik had bewust voor het zachte gekozen, maar ga kijken wat een iets pittiger foto oplevert.
    Ik zag de bespreking pas gisteren en was blij verrast.

    Hartelijke groeten, Leidy

  2. Beste Martin,
    Ik begrijp dat filters en het gebruik ervan op dit moment helemaal “hot” is. En dat ook jij er even ‘reclame’ voor moet maken.
    Maar ik snap niet wat een ND of graduated filter toe zou kunnen voegen aan de eerste foto, de zonsopkomst van Simone?!?
    Lucht en voorgrond zijn toch al heel goed in balans qua belichting, dus een graduated filter voegt volgens mij niets toe. En het enige effect van een ND filter op deze mistige ochtend is een langere sluitertijd en daardoor wellicht iets meer verzadigde kleuren?
    Terwijl de kans op ongewenste flares en reflecties alleen maar veel groter worden, met nog meer glas/plastic van het filter tussen sensor en de zon.

    Zie ik iets over het hoofd?

    Groet, Wouter

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: