HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema ‘(groothoek) landschap’: Jan en Geert Jan

“Nederland ten voeten uit”. Dat was het eerste wat ik dacht toen ik de foto’s zag die ik vandaag ga bespreken. Afgelopen jaar is Amerikaanse familie van mij hier in het voorjaar op bezoek geweest. De molens en de bloemenvelden waren in ieder geval de bezienswaardigheden die ze graag wilden zien. En waar ze uiteindelijk ook zeer van onder de indruk waren.

Fotobespreking thema ‘(groothoek) landschap’: Jan en Geert Jan
De foto is vorig jaar gemaakt bij zonsopkomst met een Nikon D750 icm een Tamron 15-30 op 16 mm, 1/30 en F11. Het is een HDR opname om het contrast te kunnen overbruggen tussen het veld met de bloemen en de opkomende zon en lucht. Fotograaf: Jan Schutrups

Jan Schutrups

Wakker worden!

Een beeld van een bloemenveld waar ik graag mee thuis zou komen. Goed dat je het hebt kunnen opbrengen om zo vroeg op te staan. Zelf vind ik de ochtend het mooiste moment van de dag om te fotograferen. De gele narcissen kleuren prachtig bij de oranje zonsopkomst. Jan, wist je dat de kleur geel je hersenen activeert en staat voor optimisme, gemotiveerdheid en energie? Ik denk dat de meeste mensen blij worden als ze naar je foto kijken.

Wringt het of wringt het niet?

De vliegtuigstrepen leiden in jouw foto mooi naar de zon toe. Zo heb je ook eens voordelen van deze niet altijd even mooie lijnen in de lucht. Landbouwlandschappen lenen zich door het lijnenspel heel goed voor wat meer grafische en strakke beelden. De strakke lijnen kunnen echter ook een nadeel worden. Vooral als ze niet helemaal in evenwicht zijn. Voor wat betreft de compositie van het bloemenveld heb je ervoor gekozen om nét niet het begin van het veld in beeld te brengen. Hierdoor zet je het veld vast aan de onderzijde van je foto. Dit maakt dit deel van je foto statisch en haalt er de dynamiek een beetje uit. Hetzelfde speelt ook bij de bloembaan aan de rechterzijde. Doordat de baan op deze manier is afgekapt en de rechter lijn niet helemaal in beeld is, oogt dit deel ook statisch. Als ik langer naar de foto kijk, begint dit bij mij een beetje te wringen. Twee stappen achteruit en je had het begin van het veld erop gehad. Twee stappen naar rechts en je had de rechter bloemenbaan ook op de foto gehad. Je foto was dan meer in balans geweest.

Scherpte

Ik zie in je exif gegevens dat je een sluitertijd hebt gebruikt van s 1/30 en een diafragma van f/11. Aangezien de foto scherp is ga ik ervan uit dat je deze vanaf statief genomen hebt. Om een optimale scherpte te behalen mag je bij landschapsfotografie gerust een diafragma van f/13 tot f/16 gebruiken. Ik denk dat je hiermee nog iets meer detail uit de achtergrond had kunnen halen. Deze is nu een beetje zwart dichtgelopen.

HDR ter overbrugging

Je vertelde dat deze foto een HDR uitvoering is en dat je dit gedaan hebt om het contrast te kunnen overbruggen tussen het veld met de bloemen en de opkomende zon en de lucht. Als ik naar het histogram van je foto kijk, zie ik dat deze prima belicht is. De rode tinten springen er wat uit en zitten wel rechts tegen de rand van het histogram. De kleuren van de foto ogen wat verzadigd. Je zou ervoor kunnen kiezen om de rode tinten iets terug te brengen. Maar dat is een kwestie van smaak. Persoonlijk vind ik het licht en de kleuren in het beeld mooi zoals ze zijn.

Geert Jan Veldthuis

Nikon D5100 met Sigma 10-20mm. Deze foto maakte ik met mijn pas aangeschafte 10-stops grijsfilter. Met f22 kon ik aan het einde van de middag op een zonnige lentedag een sluitertijd van 30 seconden bereiken. Graag jullie mening over het resultaat. Fotograaf: Geert Jan Veldthuis

Meer Nederlands kan bijna niet

Een beeld van een onvervalst Nederlands polderlandschap waar buitenlandse toeristen dol op zijn. Alle componenten die ze vaak in een dergelijke foto terug willen zien, zijn aanwezig: zon, blauwe lucht, witte wolkjes, frisse jonge en groene vegetatie en bloemen. Geert Jan, de fris- en fruitigheid straalt van je foto af. Mooi, hoor!

Anders dan anders

Op je compositie heb ik niet zo veel aan te merken, dan alleen dat deze weinig verrassing inhoudt. Vooral bij veel gefotografeerde onderwerpen is het aan te raden juist op zoek te gaan naar een afwijkend standpunt of afwijkende omstandigheden. Want kijkers zien dagelijks via internet en televisie zó veel plaatjes voorbij komen, dat je foto wel iets bijzonders moet hebben om hun aandacht te trekken.
Je horizon oogt een beetje scheef en helt naar links. Bijna altijd zit er een waterpas op je statief, waarmee je je toestel en hiermee ook de horizon recht kunt zetten. Je kunt ook voor een paar euro een waterpasje kopen die je op het aansluitpunt van de externe flitser schuift. En anders kun je de horizon altijd nog achteraf in een nabewerkingsprogramma corrigeren.

Tijdvertragend

Je geeft aan dat je bij het maken van de foto een 10-stops grijsfilter gebruikt hebt en je vraagt wat ik hiervan vind. De effecten van de langere sluitertijd maakt de foto wel apart, waardoor deze langer mijn aandacht trekt. De wolken zijn mooi “pluizig” geworden. Dit geeft een zachte uitstraling en dat oogt prettig. Ik vind dat de langere sluitertijd geen mooi resultaat op het water heeft. Door de weinige structuur die overblijft lijkt het water nu meer op een asfaltweg dan op water. Dit geeft juist weer een harde en vlakke uitstraling. En dit vind ik in deze foto niet goed passen.
Door het grote diafragmagetal (f/22) zijn er veel vlekken in je foto te zien. Vooral links boven in de lucht en linksonder in het water. Ik vermoed dat dit sensorvlekken zijn. Je zou een keer je sensor schoon kunnen laten maken en zien of de vlekken hiermee verdwijnen.

De punt op de i

Zoals gezegd kun je de horizon met behulp van een nabewerkingsprogramma rechtzetten. De sensorvlekken in deze foto kun je weghalen met behulp van bijvoorbeeld de tool retoucheerpenseel. Maar hoe meer vlekken, hoe langer je bezig bent met het wegpoetsen.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *