Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘herfst’: Antwan en Ina

De herfst begint nu toch echt zijn einde te naderen. Hoewel ik in het bos nog steeds her en der paddenstoelen vind en ook de jonge beuken nog rood blad aan de boom hebben is nu toch echt de meteorologische winter ingevallen. Met Sinterklaas voor de deur denken we nog even met heimwee terug aan één van de meest kleurrijke herfsten van de afgelopen jaren. En uit jullie enorme hoeveelheid inzendingen heb ik twee beelden gekozen die mij aanspraken. Jullie ook?
Canon 6D met Canon 70-300 f4-5.6 L lens. Opname is een double exposure waarbij ik in de nabewerking de groene kleuren heb verwijderd om een duidelijkere contrast te krijgen met de gele herfstkleuren. Ik vraag me af of dit een goede keuze is geweest. Fotograaf: Antwan Janssen

Double exposure

Dit beeld van Antwan Janssen sprak mij meteen aan. Konden we vroeger in de tijd van de rolletjes (jaja, die heb ik ook nog meegemaakt!) er gewoon voor kiezen om het rolletje niet door te draaien naar de volgende foto en zo twee foto’s over elkaar heen te maken, het heeft n.b. tot een paar jaar geleden geduurd voor de digitale camera’s dat ook weer konden. Waarom? Het is toch een software matig trucje? Waarschijnlijk dachten de fabrikanten dat, met de intrede van fotonabewerkingsoftware, niemand meer zou gaan hannesen in het veld en dat gewoon later in de computer zouden regelen. Ergens logisch. Maar… wij fotografen houden van het gepiel in het veld, eenmaal in de computer wordt het een soort magisch alles-kan-trucje en daar houden wij niet van. De creativiteit vindt in het veld plaats. En dus werd de dubbele belichting weer geïntroduceerd (of zou het komen omdat de meeste grote fotowedstrijden alleen foto’s accepteren die in de camera zijn gemaakt…).

Trucje of creatieve kunst?

Dat is altijd de vraag, en ook bij dit beeld. Is het een trucje, iets wat je meteen ziet en waarvan je denkt “de onderliggende foto’s zijn weinig aan, maar dankzij het trucje is het resultaat nog wel leuk“. Of is het daadwerkelijk een nieuwe creatieve richting met grote meerwaarde? Wat mij betreft is dit beeld enorm geslaagd! Antwan heeft hier met veel kennis van zaken goed gebruik gemaakt van de mogelijkheid van de camera. Het resultaat is een heel sfeervol en mooi uitgebalanceerd beeld waarbij scherpte en onscherpte door elkaar heen een soort soft-focus-doorkijkjes gevoel geeft. De tegenwoordige camera’s hebben dan zelfs de mogelijkheid om de eerste foto gewoon te selecteren en dan via live view een soort transparant te leggen zodat je weet hoe je de tweede foto moet positioneren.

Scherp en onscherp combineren

Het nadeel van scherp en onscherp combineren is dat bij het onscherp draaien je ook een soort van uitzoomt. Dat zie je in dit beeld want de onscherpe bomen liggen – goed te zien bij de buitenste bomen – naast de scherpe bomen en er niet overheen. Je ziet dat beide belichtingen bij de boom in het midden perfect over elkaar heen liggen. Om dit effect te verminderen moet je het onscherpe beeld iets inzoomen t.o.v. het scherpe beeld. Rechts vind ik het niet storend, maar bij de bomen links hebben we heel duidelijk scherp en onscherp naast elkaar.

Kleur

Je vraagt expliciet over de kleur. Je hebt het groen weggedraaid om de herfstkleuren beter naar voren te laten komen. Dat is op zich prima hier alleen merk ik wel dat ik het eindresultaat wat kunstmatig van kleur vindt. Beetje de kleuren die Nik software ook wel eens kan geven, een onnatuurlijke zweem. Wellicht kun je kijken hoe het eruit ziet als je iets minder het groen eruit draait of de witbalans nog wat meer naar het blauw toe draait. Hij is nu ook wel erg warm en gelig.

Ina Huitema

Foto is van enige afstand gemaakt met Olympus EM10 Mark II, Exif : 1/200 sec F/9 60mm ISO 400. Fotograaf: Ina Huitema

Weerspiegeling van herfstbomen in een glazen gebouw. Er staan struiken en een boom voor het gebouw. De herfstkleuren komen eraan, foto gemaakt 21 oktober. De foto is gecropped, omdat deze rode boom op de hoek van dit gebouw zichtbaar was. Graag zou ik willen weten of de compositie zo goed is en of het niet een te drukke foto is geworden.

Creatieve spiegel

Deze foto trok meteen mijn aandacht. Wat zie ik hier, het was meteen duidelijk dat hier iets mee aan de hand was. Tot ineens mij duidelijk was dat je in de spiegelende ruiten had gefotografeerd. Hoewel ik dol op creativiteit ben vraag ik mij wel een beetje af waarom je dat hier hebt gedaan. Ik vraag mij af wat de meerwaarde in dit beeld ervan is. De strepen die door het beeld lopen storen mij wel een beetje. Wel grappig is het effect dat zowel de struiken als de rechterboom vóór de spiegel staan terwijl de andere bomen in de spiegel gefotografeerd zijn.

Rustige foto van een rommelig onderwerp

Ik krijg vaak te horen “het onderwerp was ook rommelig” maar dan antwoord ik standaard “dat een onderwerp rommelig is wil niet zeggen dat de foto dat ook moet zijn”. Sterker nog, een rommelige foto stoort mij altijd wel, of het onderwerp nou rustig of zelf ook rommelig is. Een foto heeft een bepaalde mate van rust nodig, een rustpunt waar je oog op blijft rusten. Of lijnen die je door het beeld heenleiden. In ieder geval hulp bij het kijken. Deze foto – want wat ik hiervoor schreef was algemeen bedoeld – is niet ontzettend rommelig vanwege de mooie kleuren, maar toch mis ik wel het onderwerp, het rustpunt. Frans Lanting zei al eens tijdens een masterclass “laat duidelijk zien waar het om gaat in het beeld” en dat mis ik hier een beetje. Gaat het om de ramen, de boom ervoor of de spiegeling? Door misschien de rechter boom duidelijk naar voren te laten komen – iets meer inzoomen, kleinere scherptediepte, etc. – kun je daar het onderwerp van maken. óf juist verder inzoomen en dan door de rechterboom heen fotograferen zodat de spiegeling wel scherp wordt maar de boom niet, dan krijg je een dromerig effect en een duidelijkere focus.

Scheve lijnen

De lijnen lopen, door het perspectief, niet helemaal recht. Ik ben zo vrij geweest om alles even recht te zetten en de kleuren iets meer te laten knallen. Daarmee krijgt de foto iets strakkers en kijkt hij wat mij betreft iets prettiger weg. Wordt nu meer een schilderijtje.

Rechtgezet en kleuren iets laten knallen. Bewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Ina Huitema

8 reacties

  1. Dank voor je positieve reactie op mijn foto. Ik ben inderdaad even gaan proberen om de kleur groen iets minder weg te draaien en de foto iets minder geel te maken. Komt inderdaad iets natuurlijker over. Ik wist overigens niet dat bij de onscherpe laag de foto ook automatisch wat uitzoomt. Weer wat geleerd!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Dank voor je positieve reactie op mijn foto. Ik ben inderdaad even gaan proberen om de kleur groen iets minder weg te draaien en de foto iets minder geel te maken. Komt inderdaad iets natuurlijker over. Ik wist overigens niet dat bij de onscherpe laag de foto ook automatisch wat uitzoomt. Weer wat geleerd!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: