HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema herfst en paddo’s: Louis, Mary en Yvonne

In deze fotobespreking in het thema “herfst en paddo’s” neemt Martin ons mee met een glimlach, een fragiele paddenstoel en knallende herfstkleuren…

herfst
Nikon d5200. Ben zeer recent bezig met soft focus fotografie. Deze is gemaakt met de optie meervoudige belichting. 2 beelden samen laten stellen door de camera. Mijn vraag is of deze foto dit uitstraalt of niet. Fotograaf: Louis Kreuk
Delen

Louis Kreuk

Inhoud en impact

Deze foto schreeuwt als het ware de herfst uit door de explosieve kleuren, en dat zal ook wel de bedoeling zijn. Daardoor trekt het alle aandacht van de kijker al van ver aan. De herfstkleuren zijn natuurlijk één van de meest dankbare onderwerpen voor fotografen en daar heb je hier mooi gebruik van gemaakt om het beeld te doen opvallen. Goeie zet!

Compositie

De compositie van dit beeld vind ik nogal druk. Ik weet niet of dat met opzet gedaan is. Er zijn de vele bladeren en ook nog de takjes die zwarte lijnen door het beeld vormen. Dat maakt het beeld onrustig. Veel bladeren bij elkaar kan je soms ook mooi fotograferen door ze als een soort tapijt of collage van kleuren te tonen. Dat betekent anders kadreren en meer van bovenaf fotograferen. In deze foto heb je een frontale aanpak gekozen. Ik zou alvast de uitsnede anders doen, meer ruimte onderaan zodat je boven en onder de centrale groep bladeren evenveel afstand gaat krijgen. Het dikkere stuk tak links onder is ook storend en kan je beter wegcroppen. Door de takjes is er dan wel weer een diagonaal in de foto wat de compositie ten goede komt.

Techniek

Je hebt de techniek van meervoudige belichting gekozen waarbij de camera 2 belichtingen laat samensmelten, dat geeft qua belichting ook soms een HDR effect waar bij de schaduwen erg oplichten. Je geeft ook aan dat je soft focus techniek graag gebruikt. In dit beeld geeft dat wel een mooi effect, een beetje dromerig. Heb je daar speciale filters gebruikt? Deze bestaan alvast wel in de handel. Ik zou misschien ook een groter diafragma gebruikt hebben om nog meer bokeh te verkrijgen, dat versterkt het soft focus effect nog meer.

Dan nog een woordje over de scherpte. Je hoofd focus ligt op het middelste blaadje, maar net daar loopt een takje voor. Je had het blaadje best even over het takje getild zodat het volledig in beeld kwam en daardoor interessanter in beeld kwam. Je focuspunt is altijd waar het menselijk oog het eerst op valt, en dan zorg je best dat dat onderwerp in beeld staat zonder storend element.

Nabewerking

De scherpte en ruis liggen goed, maar let op met verzadiging of saturatie van de kleuren. Je wilt hier de kleuren doen knallen, maar pas op voor een overdosis. Het rood en geel in de voorste bladeren is te hevig en daardoor niet natuurlijk meer. Dat zie je ook aan de gele rand van het blad tegen de groene achtergrond, er ontstaat een onnatuurlijke bladrand die de aandacht trekt. Verder kan je de cadrage aanpassen zoals eerder uitgelegd, maar de basics van je nabewerking zitten goed.

In elk geval een opvallende herfstfoto, goed gedaan!

Mary Steenstra

 Exif gegevens aanwezig in de foto , ik heb geen specifieke vragen maar zou heel graag een oordeel willen over deze foto , ongetwijfeld kan het e.e.a beter ?
Exif gegevens aanwezig in de foto , ik heb geen specifieke vragen maar zou heel graag een oordeel willen over deze foto , ongetwijfeld kan het e.e.a beter ? Fotograaf: Mary Steenstra

Inhoud en impact

Fris, breekbaar, luchtig en rustig….die gevoelens roept deze foto op voor mij. Een heel fragiele paddenstoel in een mooie kalme setting met mooie lichte herfst-kleuren op de achtergrond. Als eerste indruk zeker positief!

Compositie

Perfect gekozen om op grondniveau te gaan werken, dat geeft deze kleine structuren altijd een grotere indruk. Daardoor kan je ook prima de mooie achtergrond op de juiste plaats krijgen. De paddenstoel zou nog iets meer naar links mogen om op de ideale gulden snede te staan, juist op een derde van het beeld in de breedte. Verder heb je goed beslist om weinig mos op de bodem te tonen en veel effen oppervlakte achter het onderwerp wat natuurlijk nodig is om de hele smalle paddenstoel te doen uitkomen. Ook het feit dat je net een donkerder vlak achter de stengel plaatst is verstandig.

Techniek

De scherpte zit alvast zeker goed. Aangezien je toch kiest om de paddenstoel te doen uitspringen tegen een effen achtergrond, mocht je nog een groter diafragma gebruiken om nog meer onscherpte te krijgen in de background. Dat had nog meer een waas van kleuren gegeven en minder cirkels. Hangt natuurlijk af van wat je lens aankan. Je had misschien wel de paddenstoel zelf wat extra kunnen oplichten. Dat kan door een klein reflectiescherm, een spiegeltje, even inflitsen of een kleine gerichte lichtbron er op te laten schijnen. Als je dat subtiel doet valt het niet op en komt je onderwerp er toch beter uit. In de herfst neem je dat best steeds mee in de rugzak. Maar zeker goed gedaan al hier!

Nabewerking

Wat ruis en scherpte betreft zit je goed. Ook de kleuren en de belichting zijn zacht en niet te overdreven waardoor alle details mooi zichtbaar blijven, wat erg belangrijk is bij macro. Je zou kunnen kiezen om in PS of Lightroom met een penseel de belichting op de paddenstoel wat te gaan bijwerken zodat hij er wat meer uitkomt. Eigenlijk nabootsen wat ik eerder zei over de lichtbron er op plaatsen. Dat moet je wel heel subtiel doen zodat het niet te hard opvalt.

Een erg sfeervolle herfstfoto waarvoor proficiat

Yvonne van den Vlasakker

 Nikon D600 met Nikkor 105mm macrolens. Doordat je met de bewegingen van het kleine beestje te maken hebt, moet je wat snel handelen en is de belichting niet optimaal. Ook is de achtergrond wat te rommelig. Hoe kun je dit verbeteren?
Nikon D600 met Nikkor 105mm macrolens. Doordat je met de bewegingen van het kleine beestje te maken hebt, moet je wat snel handelen en is de belichting niet optimaal. Ook is de achtergrond wat te rommelig. Hoe kun je dit verbeteren? Fotograaf: Yvonne van de Vlasakker

Inhoud en impact

Grapppig! Deze foto tovert meteen een lach op je gezicht. Dus wat impact betreft zit je meteen goed. Het beeld vertelt een verhaal en dat mis je vaak in andere foto’s. Er zit beweging in en dat is goed, je kan je best voorstellen dat er nog ergens een tekstballonetje bij zou staan waarin het beestje wat zegt. Heel leuk beeld Yvonne, het perfecte moment gekozen en daar gaat fotografie natuurlijk om.

Compositie

De compositie is goed en evenwichtig. Je hebt bewust gekozen voor een vierkant beeld wat de foto sterker maakt omdat daardoor de aandacht meteen valt waar het moet, op het diertje. Je zou denken dat de paddenstoel perfect in het midden moet staan maar nee, hier is het net de combinatie van paddenstoel en insect dat één geheel vormt. En dat geheel staat mooi centraal, prima gedaan.

Er zit ook een beetje diagonaal in wat de indruk geeft dat het nog zwaarder is voor het lieveheersbeestje om op de paddenstoel te geraken, en dat versterkt het gezochte effect van de foto. Het leuke hier is ook dat je een idee krijgt van de schaal van het tafereel door dat iedereen wel weet hoe groot dit beestje is, en zodoende weet je ook hoe klein de paddenstoel is. En toch lijkt het voor het beestje een groot obstakel. Zoals eerder gezegd, it makes you smile!

Techniek

Je hebt de goede lens gekozen voor deze foto, een 105mm haalt je onderwerp net dicht genoeg. Zo’n beestje beweegt en dat kan bij weinig licht moeilijk zijn om scherp te krijgen. Je zou dan kunnen opteren om te gaan flitsen maar dat geeft heel ander licht en een andere sfeer en niet iedereen vindt dat mooi. Een andere externe lichtbron kan ook helpen om wat meer licht op het onderwerp te krijgen en dus hogere sluitertijden te kunnen gebruiken. Maar net hier is de belichting mooi vind ik, een juiste en natuurlijk mix van licht en schaduw. Ik zou dan kiezen om hogere iso’s te gebruiken en zo snellere sluitertijden te verkrijgen. In dit geval kan je ook nog kiezen voor een groter diafragma, dan wordt je achtergrond ineens ook nog zachter. Of dit moest natuurlijk het grootste al zijn, dan kan je niet anders dan met de iso’s gaan goochelen.

Je geeft aan de achtergrond wat druk te vinden. Dat kan je eigenlijk alleen gaan veranderen door je standpunt aan te passen zodanig dat je een meer effen background krijgt. Niet altijd eenvoudig. Storende grassen of zo kan je even weghalen als je in de zoeker merkt dat dit stoort, maar let op want dan ben je soms ook het goede fotomoment kwijt.

Nabewerking

Je verhoudingen van scherpte en ruis liggen heel goed. Ook de belichting en kleuren zijn prima. Mocht je willen zou je de onderkant van de paddenstoel nog iets kunnen oplichten maar dat is persoonlijke smaak. De grassen in de achtergrond wegwerken met nabewerking zou ik niet doen omdat je dat altijd gaat zien bij zo’n zachte kleurenmix, dat doe je dus toch best tijdens de opname. Alles zit eigenlijk goed.

Een foto waar ik alvast met veel plezier naar gekeken heb Yvonne!

 

Deel dit artikel


2
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Dag Martin,
    ik ben verschrikkelijk blij met deze reactie. Ik ben nl. zoekend naar een eigen stijl en kom daarbij steeds vaker uit bij foto’s die een glimlach oproepen (zie ook thema insekten: Yvonne en Henk, van augustus). Dieren zijn daarbij natuurlijk verreweg het makkelijkste onderwerp, maar dat houdt wel in dat je altijd met beweging te maken hebt. Ik had inderdaad de grasjes weg moeten knippen, maar ja, dat gaat dan ten koste van het moment. Mijn iso was 400, de belichtingstijd 1/160 sec. en het diafragma f/4.5. Dat had dus nog iets groter gekund, daar zal ik in het vervolg op letten. Dank voor deze aanwijzing. Groetjes van een gelukkige Yvonne van de Vlasakker.

  2. Door Louis op 6 november 2016 om 19:58

    Dank je voor de tips. De foto zonder filters gemaakt. Een foto scherp en de 2e foto geheel out of focus en de camera heeft de foto’s samen gevoegd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *