Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema herfst & paddo’s: Adria, Eugène en Michel

Het nieuwe thema van de fotobespreking is herfst & paddo's. En dat dit thema jullie beter ligt dan 'natuur in de stad' blijkt wel uit de inmiddels grote hoeveelheid ingestuurde foto's. Daarvoor dank! Ik heb deze keer gekozen voor drie heel verschillende herfstbeelden, sfeer en mist in de vennen, kleine paddenstoel in het mos en een met geweizwammetjes bezette boomstronk. Veel lees plezier!
Canon D60, lens Canon 17-40mm L, wat vinden jullie van de compositie en is de foto niet te blauw? Heb grijsverloopfilter gebruikt Fotograaf: Adria Brunekreeft

Sfeer en mist in de vennen

Toevallig gemaakt in de Hatertse Vennen? Een geweldig gebied dat bij uitstek geschikt is voor dit soort magische sfeerbeelden, zeker als het mistig is. Zoals je ziet hoeft het niet altijd zonnig te zijn, verre van, herfst is ook grijs en grauw en de mist zorgt hier voor die magische sfeer. Prachtig hoe die eenzame boom op dat eilandje groeit, in perfecte reflectie in het water.

Onderwerp van de foto

Wat compositie betreft heb je mooi de reflectie los gemaakt van omgeving en voorgrond, de voorgrond plukjes staan aan weerszijden van de reflectie. Wat mij wel opvalt is de centrale compositie, de boom staat bijna (te) perfect in het midden. Mooier vind ik als je je onderwerp uit het midden haalt, daardoor verdeel je de negatieve ruimte (dat is de ruimte om je onderwerp) onevenredig over het beeld waardoor het totaal spannender wordt. Dan komt meteen die dode stam links in beeld. Of eigenlijk, ik zou hem liever uit het beeld hebben gelaten. Mijn blik blijft nu tussen beide bomen swichten, waar gaat het om in dit beeld, de één of de ander? Omdat ik altijd duidelijk wil zijn waar het om gaat en de boom op het eilandje echt heel veel mooier vind dan de dode spriet zou ik de laatste hebben geprobeerd buiten de foto te laten.

Ik heb in onderstaande bewerking geprobeerd vanuit jouw foto een uitsnede te maken zonder die dode boom. Wat impact vind ik hem nu krachtiger, maar helaas was het niet mogelijk zo’n uitsnede te maken dat de boom verder uit het midden kwam. Daarvoor had je toch meer je blik ook naar rechts moeten richten.

Laatste dingetje (ik ben een pietlut) is dat de sprieten in de voorgrond rechts net vóór de reflectie van de bomen in de achtergrond vallen. Als alles los was geweest was het nog strakker geweest. Die dode takjes rechts… tja… vermoed niet dat je erbij kon maar áls…

herfst
Andere uitsnede waardoor het onderwerp uit het midden komt en de dode boom wegvalt, verder de belichting aangepast met +1. Bewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Adria Brunekreeft

Belichting & nabewerking

Ik ben zo vrij geweest je belichting wat aan te passen. Grauw weer betekent dat je camera al snel ook grauwe foto’s gaat maken. Het mag best donker zijn maar dit was voor mij té. Ik zag dat je verder geen belichting had aangepast maar van mij had je prima +1 stop mogen overbelichten (zie mijn nabewerking). Dat komt de sfeer in mijn ogen erg ten goede! Verder heb ik het contrast iets vergroot waardoor hij iets meer pit krijgt. Je keuze voor grijsverloopfilter lijkt mij hier een hele goede want het valt totaal niet op!

Kun je hier wat mee? Mee eens? Laat het weten!

Eugène Grimberg

 Canon 60D met 17-50mm en Canon 5D mark II met EF85mm f/1.8. Als ik enige tijd door het bos loop zonder tijdsdruk zie ik steeds meer paddestoelen in allerlei vormen en kleuren en op de vreemdste plekken. Ik zou graag willen weten hoe de paddestoelen genoemd worden, deze kennis bezit ik helaas ( nog ) niet.
Canon 60D met 17-50mm en Canon 5D mark II met EF85mm f/1.8. Als ik enige tijd door het bos loop zonder tijdsdruk zie ik steeds meer paddestoelen in allerlei vormen en kleuren en op de vreemdste plekken. Ik zou graag willen weten hoe de paddestoelen genoemd worden, deze kennis bezit ik helaas ( nog ) niet. Fotograaf: Eugène Grimberg

Geweizwammen

Laat ik met je vraag beginnen, de zwammetjes links in beeld (die met zwart beneden en wit boven) heten ‘geweizwam’, lijken ook een beetje op een hertengewei. Het zijn fraaie kleine zwammen die op dode stammen leven, het liefst op dit soort stronken. Dankbare onderwerpen omdat ze, anders dan paddenstoelen, niet zo kort aanwezig zijn dat ze al na een paar dagen niet meer mooi zijn. Zeker met dauw kan er nog wel eens een druppeltje precies in een gewei blijven steken!

De achtergrond is het allerbelangrijkste

Op de foto zie ik een grote donkere stronk met veel detail, mos, en ook andere paddenstoelen waarvan ik helaas de naam niet weet. Als ik goed kijk zie ik ook nog achtergrond maar dat is krap aan de randen. Mijn blik blijft een beetje zoeken door het beeld, ik mag er niet langs (daarvoor is de ruimte en achtergrond te klein) dus blijkbaar moet ik op de stronk blijven kijken. Maar de mooie onderwerpen, de geweizwammen, staan redelijk links in beeld en wijzen ook nog eens schuin links het beeld uit. Daardoor gaat mijn oog als vanzelf ook zoeken wat er dan rechts te zien is, maar daar blijkt minder duidelijk iets als onderwerp. De paddenstoelen tussen het hout zijn te klein en vallen wat kleur wat weg tegen de rest van de stronk. Al met al is voor mijn oog niet duidelijk waar het precies om gaat, ook omdat alles nagenoeg scherp is en wat scherp is ga je naar kijken. Wat ook opvalt is dat juist niet alles scherp is maar sommige delen net niet, dat wrikt meestal. Of scherp, of mooi onscherp, maar die delen die geen van twee zijn, zijn dan net te scherp om weg te vallen als omgeving, maar té onscherp om onderwerp te zijn. En vallen daardoor tussen wal en schip.

Wees duidelijk waar het om gaat in het beeld. Voor mij gaat het hier om de geweizwammetjes. Maar ook die vallen enigszins weg tegen de omgeving. Door iets meer rechts te gaan zitten en meer naar links te fotograferen lijkt mij dat je de geweizwammen rechts in beeld had kunnen krijgen en tegelijk als achtergrond niet de stronk maar juist de onscherpte omgeving van het bos. Dan heb je scherpe zwammen tegen een mooie vage onscherpe omgeving. De achtergrond bepaalt bij details en macro de schoonheid van het beeld en is dan ook het allerbelangrijkste! Helaas kan ik de EXIF niet lezen uit het beeld en weet dus niet welke instellingen je hebt gebruikt, maar met een 85mm f/1.8 zou ik zeker op die f/1.8 gaat zitten… dan heb je de mooiste onscherpte.

Koelere kleur

Wat mij ook opvalt is de warme kleurtemperatuur. En juist daardoor krijg je weliswaar sfeer, maar het zorgt er ook voor dat alles eenzelfde warme gelige kleurtoon krijgt. Ik ben zo vrij geweest om je beeld een beetje na te bewerken. Daarbij heb ik de kleurtemperatuur juist wat koeler gezet waardoor de witte geweizwammen ineens veel duidelijker naar voren komen.

Kleurtemperatuur wat koeler gezet en de schaduwpartijen wat lichter gemaakt. Bewerking Johan van der Wielen
Kleurtemperatuur wat koeler gezet en de schaduwpartijen wat lichter gemaakt. Bewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Eugène Grimberg

Verder heb ik de schaduwpartijen wat lichter gemaakt. De donkere delen waren erg dichtgelopen wat de stronk een massieve aanblik gaf. Nu is het wat speelser en door de koelere kleurtemperatuur komt nu ook het groen ineens meer naar voren.

Kun je hier wat mee? Mee eens? Laat het weten!

Michel Boere

Panasonic Lumix GX8 / Lumix 30mm macro
Panasonic Lumix GX8 / Lumix 30mm macro Fotograaf: Michel Boere

Mycena in sterremos

Een echt herfstplaatje, de kleine mycena (een plaatjeszwam) ten midden van het sterrenmos. Hij steekt mooi boven het mos uit, een prima laag standpunt door de fotograaf ingenomen. De achtergrond is ver weg en daardoor prachtig vaag en sfeervol. Een sereen beeld vol sfeer!

Net als ik hierboven had beschreven is voor mij deze compositie net niet strak genoeg. Het onderwerp staat niet in het midden, maar ook niet echt uit het midden, hij staat net naast het midden. Iets minder ruimte rechts zorgt ervoor dat de paddenstoel in de gulden snede komt waardoor het totaalbeeld een stuk spannender wordt! Verder zou ikzelf hebben geprobeerd om de paddenstoel niet achter een hoge mosspriet te zetten. Ik mag geen tuinieren propageren, maar het mosje vóór de steel zou ik in ieder geval hebben geprobeerd opzij te buigen zodat de hele steel meer los komt dan alleen van de hoed van de paddenstoel.

Koele sfeer

Ook bij deze foto staat de witbalans op een vrij warme kleurtemperatuur. Ook hier geeft dat een mooie gele warme sfeer,maar het zorgt er ook hier voor dat alles dezelfde gelige zweem krijgt. Door juist een iets koelere kleurtemperatuur te gebruiken zul je zien dat ineens de paddenstoel wat kleur betreft meer loskomt van de omgeving en achtergrond. Ik ben zo vrij geweest je foto iets te bewerken.

Iets koelere kleurtemperatuur en iets andere uitsnede, meteen komt de paddenstoel meer los en wordt het geheel wat spannender. Bewerking Johan van der Wielen Fotograaf: Michel Boere

In mijn bewerking heb ik een iets andere uitsnede gemaakt waarbij de paddenstoel meer op de gulden snede lijn komt en de hoed op het gulden snede punt. Dat de mooie witte bokeh vlek nu wordt doorsneden vind ik zelf niet zo erg, maakt het juist wel speels. Ook heb ik de kleurtemperatuur wat koeler gemaakt waardoor de hoed meer naar voren komt. Als laatste heb ik het contrast wat vergroot wat het geheel net wat meer pit geeft. Zo zie je wat een beetje nabewerking met je beeld kan doen.

Kun je hier wat mee? Mee eens? Laat het weten!

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

8 reacties

  1. Hallo Johan,

    ik ben aangenaam verrast dat mijn foto ook besproken wordt. Inderdaad heb ik de neiging om mijn foto`s iets te donker en iets te warm te maken. Jou nabewerking ziet er echt stukken beter uit.
    In het vervolg ga ik meerdere opnamen van verschillende hoeken maken en meer spelen met de diafragma`s.
    Bedankt voor de tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Hallo Johan,

    ik ben aangenaam verrast dat mijn foto ook besproken wordt. Inderdaad heb ik de neiging om mijn foto`s iets te donker en iets te warm te maken. Jou nabewerking ziet er echt stukken beter uit.
    In het vervolg ga ik meerdere opnamen van verschillende hoeken maken en meer spelen met de diafragma`s.
    Bedankt voor de tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: