HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema herfst & paddo’s: Hannie, Hanneke en Aloys

In deze derde fotobespreking in het thema “herfst en paddo’s” kiest Henk voor paddenstoelen, van de magische porseleinzwam tot de druppels aan de hoed. Hij geeft ook veel tips voor het creëren van onscherpte met compactcamera’s

Fotobespreking thema herfst & paddo’s: Hannie, Hanneke en Aloys
Coolpix S9900/Digitaal camera. Beeld met de camera uitgesneden. Fotograaf: Hanneke de Goede
Delen

Hanneke de Goede

Inhoud en impact

Er is veel te zien op deze foto. De hoeden van één van de mooiste paddenstoelen in Nederland, de porseleinzwammen, buitelen over elkaar heen in een prachtige herfstsetting. De natuur maakt zich duidelijk op voor de winter: vallende bladeren, besjes en zelfs de paddenstoelen zijn bijna aan het einde van hun leven. Maar de porseleinzwam bewaart onder zijn hoed een geheim…

Compositie

Er is voor gekozen om alleen de hele groep porseleinzwammen in beeld te zetten. Er is in de camera zelfs nog een stukje bijgesneden. Het is goed dat je de rechter paddenstoel fors hebt doorsneden, dat mag best. Dat is beter, dan dat er een klein puntje op staat, of dat er net een puntje mist. De groep is bijna beeldvullend, geen enkele paddenstoel is echt het onderwerp. Daardoor blijft mijn oog dwalen door het beeld, wat de foto onrustig maakt. Als je de camera wat lager had gehouden, onder het linker deel, en wat omhoog had gefotografeerd, dan is de steel van de paddenstoel een perfecte inleidende lijn naar de prachtige structuren van de hoed. Bij zo’n grote kluwen paddenstoelen levert een detail meestal een veel rustiger en beter opgebouwd beeld op. Je had er ook voor kunnen kiezen, om veel meer ruimte te laten door meer van het bos te laten zien. Dan was de groep porseleinzwammen als geheel het onderwerp geworden, zonder de concurrentie van de individuele hoeden.

Techniek

Het valt op, dat vrijwel alles nagenoeg scherp is. Daardoor komt het onderwerp niet echt los van de achtergrond, en door de vele details ontstaat een druk beeld waarin mijn oog blijft rondwaren. Er is gebruik gemaakt van een compactcamera, waarbij al snel meer scherp is, dan bij een spiegelreflex. Toch kan je ook met een compactcamera spelen met scherpte-diepte en onderwerpen isoleren door een onscherpe achtergrond te maken, hier zijn wat tips:

  • Kies een zo klein mogelijk diafragma-getal (stand A), of selecteer de macro- of portretstand. Hoe kleiner het diafragmagetal, hoe onscherper de achtergrond wordt. Je hebt bij deze foto al het kleinst mogelijke diafragma-getal gekozen, dus dat is prima.
  • Zorg dat de afstand tussen je onderwerp en de achtergrond zo groot mogelijk is. Hoe verder de achtergrond weg is, hoe onscherper hij wordt. De achtergrond op deze foto zit dicht tegen het onderwerp aan. Door een lager standpunt te kiezen en de camera wat omhoog te richten, had je misschien wat bomen of struiken met herfstkleuren kunnen gebruiken die veel verder weg stonden.
  • Bij gebruik van groothoek (uitgezoomd) is het nagenoeg onmogelijk om de achtergrond onscherp te krijgen. Kies voor veel meer tele (= ver inzoomen) en ga wat verder bij het onderwerp vandaan. Je hebt dan bij dezelfde beelduitsnede veel minder scherpte in de achtergrond. De camera die voor deze foto gebruikt is, heeft een behoorlijk bereik, dus dat had hier zeker gekund.
  • En natuurlijk kun je deze drie tips combineren voor het optimale resultaat.

De foto is genomen met opvallend licht. Daardoor zie je mooi de glimmende natte hoeden die zo karakteristiek zijn voor de porseleinzwam. Het lichtste gedeelte van de hoeden is iets overbelicht. Een heel klein beetje onderbelichten had dit kunnen voorkomen. Maar de porseleinzwam heeft een geheim… De middelste hoed kan dat geheim niet voor zich houden en laat zijn onderkant zien. Als je de porseleinzwam met tegenlicht vanaf de onderkant bekijkt, dan zie je meteen waaraan de paddenstoel zijn naam te danken heeft. Je krijgt een schitterend schouwspel te zien van de bijna transparante hoed met een fraai lijnenspel van de lamellen. Je weet nu waar ze staan, volgend jaar nog eens terug?

Een heel verhaal over een prachtig onderwerp, hopelijk kun je er iets mee? Laat het weten!

Aloys Sanders

5Dmark lll +100mm macro f2.8 Wat vindt u van de technische kwaliteit van de opname én van sterkte van de afbeelding oftewel hoe sprekend is de opname. Ik had zelf graag de druppel sterker gehad. Had dat gekund?
5Dmark lll +100mm macro f2.8 Wat vindt u van de technische kwaliteit van de opname én van sterkte van de afbeelding oftewel hoe sprekend is de opname. Ik had zelf graag de druppel sterker gehad. Had dat gekund? Fotograaf: Aloys Sanders

Inhoud en impact

Het eerste wat opvalt bij deze foto is het mooie strijklicht. Een fraai beschenen paddenstoel met een druppel als extra speels element. De foto bestaat bijna helemaal uit bruintinten met het felgroene mos als accent. Een rustig en mooi verzorgd beeld, waarbij ik het niet kan laten om in te zoomen om te kijken wat er in die druppel te zien is.

Compositie

De paddenstoel staat heel fraai op ooghoogte. Er is aan de lichtkant veel ruimte gelaten, zodat het licht ook echt ergens vandaan komt. De schaduwkant van de hoed zit wel wat krap tegen het kader aan, daar had van mij iets meer ruimte mogen zijn. Door de paddenstoel tegen een donkere achtergrond te fotograferen, krijgt het lichtspel nog extra aandacht.

Je vraagt hoe je de druppel nog sterker in beeld had kunnen brengen. Ik weet niet of het had gekund, maar als je de druppel een licht beeld had kunnen laten projecteren terwijl hij tegen een hele donkere achtergrond afsteekt, dan heb je het beste effect. Bij productfotografie zijn ze eindeloos bezig met stukjes zwart en wit papier om het juiste effect in een glas te krijgen. Wat ook kan, is een fel lichtje in de druppel zien te krijgen van de zon of een lichte flits en kiezen voor een heel klein diafragma (f/16 of nog kleiner). Door de breking van het licht (‘diffractie’) kun je dan een sterretje krijgen op de druppel.

Techniek en nabewerking

De foto is over het geheel genomen prima belicht. Juist door de donkere achterkant van de paddenstoel krijg je een mooie diepte van de hoed. De voorkant van de hoed wordt erg fel belicht, waardoor hij veel aandacht vraagt. In de nabewerking zou je plaatselijk de hooglichten wat terug kunnen schroeven. Als je dan zeer plaatselijk het druppeltje wat oplicht, dan valt je oog wat meer op de druppel.

Je hebt een berekende ISO waarde gebruikt (ISO 250). De foto is dus met ISO 200 gemaakt en daarna is de belichting door de camera opgewaardeerd naar ISO 250. Als je in RAW fotografeert, dan kun je dat beter in eigen hand houden. Zelf gebruik ik alleen echte ISO waardes (100, 200, 400, etc.).

Ik zie dat de kleurruimte van je foto op AdobeRGB staat. Veel programma’s kunnen deze kleurruimte niet goed weergeven. Zeker voor internet heeft de voorkeur de foto om te zetten naar sRGB, omdat anders je foto erg flets kan overkomen. AdobeRGB is wel van belang bij afdrukken bij goede centrales. Maar als je in RAW fotografeert maakt het niet uit of je de camera op sRGB of AdobeRGB zet omdat deze kleurruimte niet in een RAW file wordt gebruikt. Alleen de embedded JPG (in feite de ingebouwde voorvertoning van je RAW file) bevat deze kleurruimte wel en omdat je die meestal op een medium bekijkt dat slecht overweg kan met AdobeRGB kun je bij RAW beter sRGB selecteren. Zelf zie ik bij RAW dan ook geen voordelen in het gebruik van de AdobeRGB kleurruimte en heb de camera op de standaardwaarde sRGB laten staan. Als je in JPG fotografeert en wilt gaan afdrukken kan het wel handig zijn, maar vergeet dan niet de kleurruimte weer op sRGB te zetten bij exporteren naar web foto’s.

Ik hoop dat je wat kunt met mijn kijk op deze fraaie, rustgevende foto. Laat het weten!

Hannie Heere

Camera canon 70 D. Lens Tamron 90 MM. Ik zou graag horen wat een ervaren fotograaf van deze foto vindt. Is de compositie goed, de scherptediepte, wat kan er anders en/of beter?
Camera canon 70 D. Lens Tamron 90 MM. Ik zou graag horen wat een ervaren fotograaf van deze foto vindt. Is de compositie goed, de scherptediepte, wat kan er anders en/of beter? Fotograaf: Hannie Heere

Inhoud en impact

Een gezellig groepje samendrommende paddenstoelen, waarbij de grote waken over de kleine. De foto straalt een en al herfst uit. Aan alles kun je zien dat de foto met veel zorgvuldigheid is gemaakt.

Compositie

Door het hele lage standpunt sta je als kijker op ooghoogte met de groep paddenstoelen en voel je je even klein in een machtig bos vol spannende vormen en kleuren. De onscherpe bosgrond in de voorgrond versterkt dit gevoel. Het staande beeld benadrukt het gevoel van hoogte en door het onderwerp links in beeld te plaatsen kunnen we verder het bos in kijken; je ziet in de onscherpte rechts nog meer paddenstoelen. Door deze herhaling in de onscherpte krijg je veel meer diepte in het beeld. Wel heb je erg krap gekaderd waardoor het tweede groepje achterin net wordt afgesneden. Iets meer ruimte rond je onderwerp had dit kunnen voorkomen.

De keuze om een stukje onscherpe voorgrond mee te nemen is prima, het geeft je onderwerp een basis en het geeft ook aan hoe laag je zelf staat. Zelf zou ik echter iets minder voorgrond hebben genomen, waardoor het onderwerp uit het midden wordt gehaald en er meer ruimte aan de bovenkant overblijft om nog wat meer van die prachtige achtergrondkleuren te laten zien. Als laatste zou ikzelf nog even wat losse takjes hebben weggehaald, zeker dat takje rechts leidt wat af.

Techniek

Het gekozen diafragma geeft een mooi scherpteverloop, wat het gevoel van diepte versterkt. Door niet het kleinste diafragmagetal te gebruiken blijft de tweede groep paddenstoelen nog net herkenbaar en versmelt niet met de andere kleuren. Je had ook voor een nog lager getal kunnen kiezen, waardoor die tweede groep zich meer met de achtergrond vermengt. Het afsnijden valt dan minder op.

Het gevaar van het gebruik van een macro-objectief is dat je overal dicht op kruipt. Probeer je onderwerp iets meer ruimte te geven waardoor je net wat meer interactie met de omgeving krijgt. Dat maakt de foto wat spannender. De stelen verdwijnen nu in de schaduw. Door een klein reflectieschermpje te gebruiken, of heel zacht bij te lichten met een lampje, was het grappige kleuterpaddenstoeltje wat meer in het licht gekomen.

Nabewerking

Wat betreft ruis en scherpte is de foto goed. Hij oogt alleen wat somber en vlak. Met wat kleine correcties in de nabewerking door de donkere delen wat op te lichten kan het geheel een stuk frisser worden, waardoor de mooie herfstkleuren in de achtergrond wat meer tot hun recht komen.

Al met al: een hele mooie foto en hopelijk kun je wat met mijn verhaal. Laat het weten!

Deel dit artikel


6
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Hanneke de Goede op 20 november 2016 om 15:07

    Dank je wel voor je opbouwende commentaar. Ik vind het nog lastig om met mijn camera goede foto`s te maken. Kan dus wel deskundig advies gebruiken op gebied van compositie en beeldopbouw. Ook het instellen van mijn camera lukt niet altijd even goed. Wat is de beste tip die je mij nog kan geven voor het maken van een goede foto. Ik ben mij ervan bewust dat ik vaak teveel op een foto wil vastleggen. Zoals bij de ingestuurde foto. Kom er dan niet goed uit om het onderwerp op een goede manier te fotograferen. Wil dit wel onder de knie krijgen. Want het fotograferen van de natuur, vind ik een leerzame hobby.

    1. Door Henk Muijs op 25 november 2016 om 16:04

      Graag gedaan!
      De beste tip voor het maken van een goede foto kan ik je niet geven, of het moet zijn: ga er op uit en geniet!
      Wat helpt is: veel doen, meedoen op deze site en kijken naar andere foto’s. Lees dan niet meteen de bespreking, maar ga eerst voor je zelf na, wat je aantrekt in een foto (of juist niet). Daardoor leer je te kijken.
      Veel plezier met fotograferen!

  2. Door Hannie Heere op 15 november 2016 om 00:42

    Dankjewel Henk, voor de genomen moeite om mijn foto te beoordelen en de opbouwende kritiek. Ik heb zeker wat aan je tips. Wat een leuk idee om het kleuter paddenstoeltje extra te belichten met een klein zaklampje. Dat kan ik achteraf niet meer doen maar een heel leuk idee voor de volgende keer.
    Ook de takjes kan ik nu niet meer weg halen maar ook die tip zal ik gaan gebruiken bij een volgende foto. Ik zal deze foto nog wat frisser maken. Het zijn dingen die mezelf niet opgevallen waren. Leuk dat iemand anders er met andere ogen naar kijkt en andere dingen ziet.

    1. Door Henk Muijs op 17 november 2016 om 20:46

      Graag gedaan! Fijn dat je wat hebt aan mijn verhaal. “Beoordeling” klinkt wel erg zwaar. Het is mijn visie op jouw foto. Ik hoor graag van anderen of ze er wat aan hebben gehad, of aanvullingen hebben. Op het moment dat je een foto aan anderen laat zien, heb je te maken met de invulling van je publiek. Iedereen vult het beeld in met zijn eigen emoties/ gedachten/ ervaringen. In plaats van één beeld heb je opeens even veel beelden als kijkers. En van iedere kijker kun je weer wat leren.

  3. Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie. Dat de schaduwkant wat krap is (rechts) was ook zo bedoeld. Daardoor plaatsing van de paddo mooi excentrisch. Diafragmatip vind ik wel handig (i.v.m. diffractie bij druppeltje) – ik zal dat zeker eens uitproberen. Mogelijk is de druppel ook aan te lichten met een zaklampje!? De wat fel belichte linkerzijde van de hoed had ik al wat teruggeschroefd – was dus een tikkeltje uitgebeten. AdobeRGB heb ik inmiddels omgezet naar sRGB. Bedankt voor de tips en de positieve beoordeling.

    1. Door Henk Muijs op 17 november 2016 om 21:02

      Graag gedaan! Om de druppel aan te lichten met een zaklampje moet je wel erg precies te werk gaan. Het is maar een klein onderdeel van de foto en voor je het weet wordt het wel erg nep. Een lichtje laten projecteren door de druppel werkt misschien wat natuurlijker. Maar je weet het pas zeker als je het allemaal hebt geprobeerd. Met zo’n onderwerp kun je uren zoet zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *