Aart van Veldhuizen
Mistig en mysterieus
Mistige omstandigheden geven een foto al gauw wat mysterie mee, hier is dat ook het geval. Het is onduidelijk hoe de wereld er voorbij de bomen uit ziet, is er nog meer water, of staan ze vlak bij de oever? Het water is (deels?) bevroren waardoor er mooie structuren ontstaan en er is in de voorgrond ook nog wat te beleven, zoals de witte, kronkelende band in het ijs. Kortom, ik vind het een spannende foto door de wat ijzige en spookachtige sfeer waarin meer te ontdekken is dan je op het eerste gezicht zou denken.
In het midden
De horizon is hier in het midden van de foto geplaatst en dat is naar mijn idee ook de beste keuze, zeker met de mooie reflectie in het water. De bomenrij is mooi uitgebalanceerd, alleen ik had misschien het meest rechter struikje buiten de foto gelaten zodat je zowel links als rechts een open deel had waarbij de horizon nauwelijks zichtbaar is en overgaat in de lucht.
Groothoek en diafragma
De foto is gemaakt met een groothoeklens op 17 mm op een cropcamera. Het diafragma is ingesteld op f/4,0 en de ISO op 800 met een sluitertijd van 1/25 sec. Ook is er gebruik gemaakt van een grijsverloopfilter. Ik weet niet of er vanaf statief is gewerkt, maar dat is met dit soort omstandigheden zeker aan te raden. Bij zo’n landschapsopname in mistige omstandigheden wil je voor de beste beeldkwaliteit gaan. Het is dan ook handig om de ISO op 100 te zetten om de minste ruis in de foto te krijgen. Het diafragma had ook verder dicht gekund naar bijvoorbeeld f/11, wat bij zo’n foto wenselijk is om de scherptediepte te vergroten. Omdat daardoor de sluitertijd aanzienlijk langer zou zijn geworden (6 stops in dit geval, dan zou de sluitertijd 2,5 sec zijn geworden) heb je zeker een statief nodig. Als je die niet mee had op dat moment dan heb je soms geen andere keuze dan minder ideale instellingen te gebruiken. Omdat het een foto in mistige omstandigheden is kan je toch niet zo goed zien of de scherpte goed op de bomen ligt en is f/4,0 in dit geval niet een groot probleem.
Kleur?
Er is nog maar weinig kleur in de foto, zwart-wit en blauw zijn over. Je zou in de nabewerking iets meer contrast kunnen toevoegen. De blauwige sfeer vind ik wel passend bij de omstandigheden. Ik werk zelf met Lightroom en daarin is een functie nevel verwijderen. Als je dit met mate toepast in deze foto springen de bomen er net wat meer uit. Ik heb de foto ook nog heel iets gecropt (het rechter struikje eraf). Een andere optie is om de foto helemaal om te zetten naar zwart-wit maar ik vind juist de blauwe sfeer heel mooi.
Herman van Sprakelaar
Stad aan het water
Mijn oog wordt in deze foto eerst naar de stad aan de overkant van het water getrokken. Dat komt door het lichte deel in de lucht dat zich er precies achter bevindt en daardoor een mooi contrast vormt met de spitse kerktoren, het witte huis en de bomen. Het is goed dat je op dat mooie licht hebt gewacht! Dan zie je het grote wateroppervlak voor de stad en je weet door de kribbakens meteen dat het een rivier moet zijn die buiten haar oevers is getreden. Het is een indrukwekkend Hollands plaatje. De vogels geven de foto zeker extra dynamiek, al zit dat ook in het water. Door de vogels kan ik mijn fantasie de vrije loop laten en me inbeelden hoe zij al dat hoge water ervaren, ze kunnen er in ieder geval gewoon overheen!
Driehoek
De palen in het water staan mooi vrij van elkaar en er is vrij zicht op de kerktoren en het witte huis. Er zitten ook mooie lagen in de foto, bovenaan de wat donkerdere lucht met de vogels, de lichtere band in de lucht, de oever met bomen en bebouwing, een donker deel in het water en in de voorgrond weer een lichter deel wat een mooi evenwicht vormt met het lichtere deel in de lucht. Leuk detail vind ik de twee duidelijke driehoeken, die van de kerktoren en de driehoek van het kribbaken rechts ernaast die precies de andere kant op wijst. De vogels vliegen min of meer in het midden van het beeld en misschien was het mooier geweest als ze iets meer naar links geplaatst waren, maar dat is met onverwachte momenten soms lastig voor elkaar te krijgen.
Snelle vogels
De foto is gemaakt met een telelens op 200 mm op een cropcamera. Ik vind dat een goede keuze, op die manier isoleer je een deel van het landschap. Met een groothoeklens zou de kerktoren minder indrukwekkend zijn en de vogels zouden misschien kleine stipjes in de lucht zijn geworden. De ISO was 250, diafragma f/8,0 en sluitertijd 1/40 sec. Als de sluitertijd korter was geweest dan waren de vogels scherper geweest, maar dit valt eigenlijk alleen op bij inzoomen. Bovendien had de ISO dan een stuk omhoog gemoeten. Het kribbaken in de voorgrond is net niet scherp, de scherpte ligt meer achterin de foto. Om meer scherptediepte te creëren had het diafragma wat hoger gekund, maar dan was de sluitertijd nog langer geworden en de vogels verworden tot strepen. Bovendien is de lichte mate van onscherpte in de voorgrond zeker niet storend.
Panorama of niet?
In de nabewerking zou je kunnen overwegen om er een panorama van te maken. Ik heb dat gedaan en het gele object helemaal links er even afgelaten. Het is een kwestie van smaak of je het mooier vindt. Ik ben benieuwd wat je er zelf van vindt!
2 reacties
dag Paulien,
leuk dat mijn foto is geplaatst!
Je opmerkingen zijn duidelijk en laten me met andere ogen naar m’n werk kijken, waarvoor dank.
Je panorama bewerking doet de foto goed. De grijze band kan idd smaller, waardoor je meer naar het licht en rivierenlandschap kijkt.
groeten Herman
Beste Herman, dank je wel voor je reactie, ik ben blij dat je er wat aan hebt! Ik vond het sowieso al een mooie foto en een mooi moment! Groetjes, Paulien