Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘(Hoog) Water’: Netty en Gonnie

In deze laatste fotobespreking in het thema '(hoog) water' kiest natuurfotograaf Ed Michels voor een typisch Nederlands rivierenlandschap en een abstract beeld van dynamisch water, de overeenkomst is dat ze uiteindelijk beide in zwart/wit het mooiste uitkomen.
Fuji XT20. Had ik beter een ander standpunt kunnen kiezen? Fotograaf: Netty Van der Steen

Netty van der Steen

Nederlands rivierenlandschap

Nederland is een land waar vele rivieren samenkomen en waar de mens zich al vroeg aan deze rivieren gevestigd heeft. Dat enige afstand ten opzichte van deze rivieren noodzakelijk is, heb je in deze foto op een pakkende wijze laten zien. Je ziet de volgelopen uiterwaarden met aan de horizon de skyline van een stad. Treffender kan het haast niet.

Vlakverdeling

Je hebt een mooie keuze gemaakt door de compositie zo te kiezen dat er een grote gelaagdheid in het beeld komt. Drie vlakken van water, gevolgd door de skyline en afgemaakt door een mooie wolkenband. Deze gelaagdheid leidt je mooi de foto in en ieder deel kader je mooi afzonderlijk af.

Van voor naar achter

Uit de EXIF gegevens kan ik opmaken dat je de foto hebt gemaakt met een diafragma van f/5.0, sluitertijd 1/3200 en ISO waarde 200. Bij een redelijk groot diafragma van f/5.0 is de scherptediepte erg klein en loop je al snel het risico dat niet het gehele beeld scherp is. De bomen op de voorgrond zijn prominent aanwezig en trekken de aandacht, alleen zijn ze net niet scherp. Vaak kijkt een foto waarbij hét aandachtstrekkende onderwerp scherp is fijner, in dit geval de bomen. Jij hebt gekozen de scherpte op de horizon te leggen, iets wat meer in de achtergrond is (letterlijk en figuurlijk). Wanneer je een kleiner diafragma kiest (=groter getal) en het scherptepunt op 1/3 legt zul je zien dat de totale scherptediepte veel groter is en waarschijnlijk alles scherp is. Hierdoor worden zowel de bomen als de skyline scherp. Als laatste heb je meer dan genoeg ruimte in de sluitertijd (die is nu best wel heel snel) om een groter diafragma te gebruiken. Pak je bijvoorbeeld f/16 dan wordt de sluitertijd 1/320 en ook dat is nog meer dan snel genoeg om uit de hand te fotograferen.

De hamvraag

Je stelt ons de vraag; “Hoe kan ik dit beeld spannender maken of boeiender”? Het eerste dat mij opvalt is dat er een grauwe zweem van vaal geel/groen over het beeld ligt, dat maakt het beeld voor mij minder krachtig. Je zou een omzetting naar zwart/wit kunnen overwegen. Daarnaast zou ik wat meer contrast toevoegen om het beeld nog pakkender te maken. Ik ben verder ook zo vrij geweest om de boom die rechtsonder in beeld staat, door een andere uitsnede, weg te laten vallen. Die boom is wat rommelig door de takken ervoor, door hem weg te laten maak je het geheel wat strakker. Als laatste heb ik de sterke schaduw op de eerste rij van de skyline ietwat opgelicht. Wat vind je hiervan?

Omgezet naar zwart/wit en andere uitsnede, bewerking Ed Michels Fotograaf: Netty Van der Steen

Gonnie van Aggelen

Deze foto is genomen laat op de middag. De kleur van de foto is overwegend blauw. Ik heb de foto omgezet naar zwart-wit omdat het blauw teveel aandacht trok. Door de omzetting krijgen de verschillende ‘vormen’ van het water alle aandacht: van rimpelloos water bovenin, tot borrelend in de driehoeksvorm in het midden en nog ‘onrustig’ wegstromend na het watervalletje aan de randen van de foto. Fotograaf: Gonnie van Aggelen

Rust vs. dynamiek

Het eerste wat mij opvalt aan deze foto is dat ik echt het beeld ingezogen wordt. Dit komt omdat er een duidelijk driehoek zichtbaar is in het beeld. Normaalgesproken leidt zo’n driehoek naar het onderwerp dat je de aandacht wilt geven; het ‘hoofdonderwerp’ van de foto. In dit geval is de driehoek zelf het hoofdonderwerp maar het stoort niet dat er geen onderwerp is aan het einde van de driehoek.

Compositie

Je hebt de horizon hier tussen 1/4 en 1/5 gelegd, ondanks dat het geen gulden snede is werkt het hier toch het beste. Zo zie je maar dat je compositietechnische tips als gulden snede prima mag negeren.
Bovenaan in de foto ervaar ik de kalmte van ‘stilstaand’ water. Een groter vlak water zou echter niets toevoegen maar er juist voor zorgen dat het beeld minder spannend is. Een kleiner vlak water geeft denk ik een minder prettige verhouding tussen dynamiek en rust. Al met al een gewaagde keuze die voor mij prima uitpakt.

Balans

Ik zie dat je hebt gewerkt met een diafragma van F/10 en een sluitertijd van ¼ sec. Voor goede dynamiek is de ‘juiste’ sluitertijd erg belangrijk en wat mij betreft heeft jouw keuze prima uitgepakt. Het water is dynamisch, maar weer wel zo ‘bevroren’ dat er toch een bepaalde rust ontstaat binnen het spanningsveld van de driehoek. Een kortere sluitertijd zou het beeld te onrustig maken, bij een langere sluitertijd raak je het gevoel van kolkend water weer kwijt. Prima dus!

Zwart/wit

Je keuze om de foto om te zetten naar zwart/wit onderschrijf ik. Kleur doet meer af aan het onderwerp dan dat het wat toevoegt. Om de foto nog iets meer aan te laten spreken zou je kunnen overwegen iets meer contrast toe te voegen. Natuurlijk is dat een kwestie van smaak. Daarom voeg ik het maar toe, laat maar weten wat je ervan vindt.

Iets meer contrast, bewerking Ed Michels Fotograaf: Gonnie van Aggelen

 

3 reacties

  1. Beste Ed, dank voor het kiezen van mijn foto. Jouw bewerking maakt de foto inderdaad krachtiger , scherper en mooier. Omzetten naar zwartwit doe ik te weinig, misschien toch maar wat vaker gaan doen.

  2. Beste Ed, dank je voor het kiezen van een foto van mij en voor je feedback. Meer contrast in de foto had ik zelf ook geprobeerd maar uiteindelijk toch voor een ‘zachtere’ variant gekozen omdat ik dat ‘natuurlijker’ vond. Als ik nu jouw nabewerking zie denk ik: ja, misschien toch net wat ‘pittiger’ en ‘krachtiger’ 🙂

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

3 reacties

  1. Beste Ed, dank voor het kiezen van mijn foto. Jouw bewerking maakt de foto inderdaad krachtiger , scherper en mooier. Omzetten naar zwartwit doe ik te weinig, misschien toch maar wat vaker gaan doen.

  2. Beste Ed, dank je voor het kiezen van een foto van mij en voor je feedback. Meer contrast in de foto had ik zelf ook geprobeerd maar uiteindelijk toch voor een ‘zachtere’ variant gekozen omdat ik dat ‘natuurlijker’ vond. Als ik nu jouw nabewerking zie denk ik: ja, misschien toch net wat ‘pittiger’ en ‘krachtiger’ 🙂

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: