Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema insecten: Mario en Nicolette

In deze zesde fotobespreking in het thema insecten waagt Johan het een foto van een deelnemer na te bewerken. Verder een technisch verhaal over scherptediepte en ... wel of niet gebruikmaken van filters?
Deze onfortuinlijke vlieg toevallig gezien, zat vast met de kop in het gaas,en direct D80 met nikkor 105mm genomen, f 20, 1/13. de foto is echt niet getruceerd! Fotograaf: Mario Wandels

Mario Wandels

Och arme…

Zelfs zonder dat je het erbij hebt gezet ga ik er al vanuit dat dit geen trucage is, zou wel getuigen van groot sadisme om dit in scène te zetten. En te midden alle prachtige natuurlijke settings met dromerige libellen, bedauwde juffers en vliegende zweefvliegen trok mij daarom ook dit beeld. Niet zozeer de schoonheid, maar juist de vergankelijkheid. Alle schoonheid en idyllische beelden ten spijt, dit is vaak de realiteit, dit is ook natuur. Niet de mooiste misschien en niet de leukste misschien… maar net zozeer natuur en daarmee het recht om te worden vastgelegd en te laten zien. Aan de andere kant rijst bij mij bij dit beeld wel de vraag… hoe heeft hij dit dat voor mekaar gekregen? En juist dat is het spanningsveld, vergankelijkheid & nieuwsgierigheid. Een spannend beeld.

Lijnen spel

Wat meteen opvalt is het lijnenspel van dit beeld. Het grid van verticale en horizontale lijnen is strak en regelmatig, de vlieg de aantrekkelijke dissident (figuurlijk dan hè?). Maar wat mij dan wel stoort is dat alle lijnen net scheef lopen, dat komt omdat je niet exact parallel aan het grid hebt gefotografeerd. Nu is scheef niet erg, maar een beetje scheef of net scheef dat stoort. Ik hoop niet dat je het erg vindt, maar ik kon het niet laten te kijken hoe de foto eruit zou hebben gezien als het grid exact recht was, ik heb hem daarom in Lightroom geïmporteerd en met de nieuw functie in CC (transform -> guided) rechtgezet. Verder meteen zo vrij geweest om een klein beetje te croppen zodat de vlieg net iets meer in de rechtsonderhoek terecht kwam, daardoor creëer je juist wat meer ‘negatieve ruimte’ (= de ruimte rond je onderwerp) links omdat het rechts en onderen wat krapper wordt. Het gehele beeld wordt naar mijn mening nu wat spannender

Zelfde beeld, nu rechtgezet met Lightroom CC, transform -> guided
Zelfde beeld, nu rechtgezet met Lightroom CC, transform -> guided Fotograaf: Mario Wandels

Instellingen & scherptediepte

Ik heb even naar je instellingen gekeken en vraag mij af waarom de keuze van ISO100, f/20 en de bijbehorende resulterende 1/13 sec. (je hebt op stand A, diafragmavoorkeuze, gefotografeerd). En die 1/13 is natuurlijk vragen om onscherpte, hoewel ik niet kan zien of je met statief hebt gefotografeerd heb ik wel het idee dat ik scherpte mis. Wegens de macrolens en het dichtbij focusssen heb je inderdaad een kleine scherptediepte wat je veelal compenseert met een hoger diafragmagetal. Nu onthoudt de camera helaas nooit de voorwerpsafstand dus dat is even gokken voor mij, maar dichterbij dan 30cm kan het niet geweest zijn. Bij jouw instellingen krijg je een scherptediepte van 0,43 cm (4,3 mm!) (bron DOFmaster). Dat is inderdaad niet veel. Echter, als ik nu f/14 neem wordt de scherptediepte maar marginaal kleiner, 0,30cm. Terwijl het verschil tussen f/20 en f/14 wel een volledige stop is wat zich vertaalt in een sluitertijd van 1/25 sec. Gaan we verder terug naar f/10 (nog een stop verder open) hebben we 1/50 sec. en een scherptediepte van 0,21cm. Natuurlijk is dat minder dan 0,43 cm maar het verschil is zo te overbruggen door ipv op 30 cm op 40 cm te gaan staan (reken maar na, en later een klein stukje croppen). En als je dan nog de ISO van 100 naar 200 of zelfs 400 ophoogt krijg je een sluitertijd van 1/100 resp. 1/200 sec. waarmee je veel minder kans hebt op bewegingsonscherpte. Een technisch verhaal, maar ik hoop dat je er wat mee kan.

Nicolette Hendriks

Olympus E-PM1, 14-42mm lens op 28mm, f/7.1, 1/160 en ISO200. Exposure program 'creative'
Olympus E-PM1, 14-42mm lens op 28mm, f/7.1, 1/160 en ISO200. Exposure program ‘creative’ Fotograaf: Nicolette Hendriks

Warmte

Wat mij meteen opvalt is de warmte in dit beeld. En dan vraag ik mij af waar dit vandaan komt, nabewerking? Een filter? of is het één van de 6 ART filters in de ‘creative’ mode? Ik kon er niet goed de vinger op leggen, enerzijds omdat ik de ART filters niet ken (even een filmpje gekeken wat ze deden) en anderzijds omdat ik niet precies kon duiden welke filter dan dit effect teweeg zou brengen, de dramatic filter misschien? Dan volgt meteen de volgende vraag wat ik er van vindt. De reden dat ik dit beeld heb gekozen is juist omdat er gewerkt is met filters (althans, daar ga ik nu even vanuit), en nog even zonder mijn eigen mening is het grote voordeel dat je meteen een bepaald effect kunt krijgen (in dit geval zelfs al in de camera) zonder veel moeilijke nabewerkingszaken. Daar zit een heel groot voordeel in, niet alleen met instagram of andere telefoon apps maar inmiddels ook op camera’s met verwisselbare lenzen kun je gebruik maken van vergaande bewerkingen om meteen een bepaald effect te krijgen. In dit geval een warm, beetje vergeeld, dramatisch beeld met vignettering. Toch kleven er ook nadelen aan, zo pikte ik dit beeld er meteen uit omdat ik zag dat het om een filter ging (als het alsnog niet zo blijkt te zijn loop ik nu het risico af te gaan … 🙂 ), het is lastig om het effect zódanig toe te passen dat het niet opvalt en gewoon een mooie bewerking is. Het is al snel een ‘filter-foto’, omdat het effect vaak heftig en altijd hetzelfde is. Of je het mooi vindt laat ik aan ieder zelf over…

Blad: weg of laten staan?

Wat mij aan dit beeld verder opvalt is de compositie. De hommel op de klaver zit mooi in het linksboven gulden snede punt waardoor veel negatieve ruimte rechts en onderen ontstaat. Een tweede bloem zorgt voor de herhaling. Maar dan is er het blad, een mooie diagonaal (hoewel ik jeuk krijg van ‘de diagonaal’) maar het puntje eindigt mij net even té perfect precies tegen de rand van de foto. Dan óf afsnijden óf er helemaal op met iets meer ruimte. Maar wat mij nog meer stoort is dat hij die tweede knop zo perfect doorsnijdt. Dan liever onderlangs die knop, maar zo doorsnijdend zou ik hem het liefste weghebben (even wegbuigen vlak voor je de foto maakt?)

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

4 reacties

  1. Geachte, hartelijk dank voor het publiceren van de foto, en de reactie erop. Wat de technische kant betreft, en de instellingen, ik heb in vol enthousiasme mijn toestel genomen, en de vlieg snel vastgelegd, maar ik had idd betere meerdere foto’s met verschillende instellingen moeten nemen..
    Ik moet nog altijd bijleren, en dat is het mooie aan fotografie!
    Grtz Mario

  2. Hartelijk bedankt met het kiezen van mijn foto! Ik fotografeer nu een jaar met veel enthousiasme, maar ik heb nog veel te leren. Bedankt voor de tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Geachte, hartelijk dank voor het publiceren van de foto, en de reactie erop. Wat de technische kant betreft, en de instellingen, ik heb in vol enthousiasme mijn toestel genomen, en de vlieg snel vastgelegd, maar ik had idd betere meerdere foto’s met verschillende instellingen moeten nemen..
    Ik moet nog altijd bijleren, en dat is het mooie aan fotografie!
    Grtz Mario

  2. Hartelijk bedankt met het kiezen van mijn foto! Ik fotografeer nu een jaar met veel enthousiasme, maar ik heb nog veel te leren. Bedankt voor de tips!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: