HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema natuur in de stad: Christina en Tonnie

Deze week neemt Michel Lucas twee beelden uit het thema ‘natuur in de stad’ onder handen. Menselijke elementen in het landschap of juist natuurlijke elementen in onze cultuurlandschappen…

Fotobespreking thema natuur in de stad: Christina en Tonnie
Nikon D610+ Nikon 24-70 mm. Dit was op Texel, een zonsopgang, meestal heb ik zonsondergangen gefotografeerd bij de zee, maar hier( bij de Waddenzee) kun je ook een zonsopkomst fotograferen. Had een paar foto's gemaakt met een ND 6 filter. Toen de zon iets meer doorkwam heb ik even het filter eraf gehaald om zo de zonsopkomst te fotograferen. Normaliter zou ik het diafragma vergroot hebben naar ev. 5.6. Ik was dat, in de haast, vergeten dus nam zo de foto met diafragma 22 en 1/3e sec. Hij was veel te donker maar heb hem in Lightroom aardig op kunnen krikken. Wat zou U hiervan gemaakt hebben. Fotograaf: Christina de Vin
Delen

Inhoud en impact

Een aansprekend beeld, door de combinatie van aangenaam warme ‘zons-ondergang’-kleuren en een fraaie wolkenlucht, die ook nog eens mooi weerspiegeld wordt.

Compositie

Belangrijk in deze compositie vind ik de invoerende lijn van de kreek die in zee uitkomt, de positie van de zon, de palen, de reflectie en de randen van het beeld. Het kreekje is goed gebruikt om een extra lijn in het beeld te krijgen, die je oog meeneemt van voor naar achteren in het beeld. Het is prettig dat deze lijn diagonaal verloopt, van rechtsvoor naar linksachter. Dit werkt vaak beter dan rechte lijnen.

De positie van de zon vind ik prima gekozen, niet teveel in het midden en niet teveel aan de rand. De zon wordt enigszins als zonnester weergegeven, omdat hij door een klein gaatje in de wolken schijnt, waarschijnlijk is dit effect versterkt door het gebruik van een hoge diafragma-waarde van f/22. Hou er wel rekening mee dat lenzen boven de f/16 minder goed gaan presteren wat scherpte betreft. Duurdere lenzen hebben hier minder last van (maar die hebben dat difractie effect, zoals het sterretje heet, vaak wat minder) terwijl goedkopere lenzen vaak veel ‘mooiere’ sterretjes opleveren maar duidelijk minder scherp worden boven de f/16.

De palen voegen iets toe in dit landschap en zijn prima gebruikt om het beeld links en rechts af te kaderen. Een verbeterpuntje is het kleine stukje paal links onder. Dit is net aangesneden en loopt het beeld uit. Die had ik liever uit beeld gehouden, dat houdt de randen rustiger en je aandacht meer ‘binnen’ het beeld. Kijk in de laatste fase van het maken van je compositie daarom altijd goed de randen na op dit soort verstoringen. De reflectie is ook goed verwerkt in deze opname, m.n. de centrale.

Je hebt hier een standaard brandpunt gebruikt, rond 50mm (44mm). Ik ben benieuwd of met meer groothoek een dramatischer perspectief mogelijk geweest zou zijn.

De positie van de horizon is nu redelijk centraal in het midden. Dit is vaak minder spannend, maar bij een reflectie-beeld – zoals hier – is een uitzondering hierop heel goed denkbaar. Het is dan wel goed om all-the-way te gaan, en de compositie ook echt symmetrisch te maken. Dat is hier niet gebeurd.

Techniek en nabewerking

Op beide heb ik eigenlijk weinig aan te merken. De scherpte en belichting zijn goed, contrasten zijn prima onder controle gehouden en ik zie geen dichtgelopen zwarten of uitgebeten witten. Prima dus!

Tonnie van Rhijn

Gebruikte camera en lens: D7200 met 70-200mmf2.8 lens, iso 200-200mm-f2.8-1/1600.
Gebruikte camera en lens: D7200 met 70-200mmf2.8 lens, iso 200-200mm-f2.8-1/1600. Fotograaf: Tonnie van Rhijn

Inhoud en impact

Een enigszins ‘formeel’ beeld, door de strakke lagen-opbouw. Het houdt de aandacht langer vast door de combinatie van een aantal interessante visuele elementen, zoals de kerktoren en de groep ganzen. Het weer en licht was vrij vlak bij deze opname. Het is beslist de moeite waard hier nog eens terug te gaan bij interessanter weer en/of mooier licht, dat zou nog veel kunnen toevoegen.

Compositie

Belangrijk in deze compositie vind ik de lagenopbouw en de verdeling van de beeld-elementen. Het principe van de lagenopbouw wordt vaak met succes gebruikt in de landschapsfotografie. In dit beeld zie je van onder naar boven een opbouw met water, ganzen, oever, boomkruinen en lucht. Prima gedaan. De kerktoren is een prima beeldelement, voegt hier duidelijk iets toe. Heeft wat mij betreft ook een prima plaats zo in het beeld.

De uitstekende boomkroon links in beeld vind ik minder. Hij staat wat ver naar de rand, en bovendien verhult hij gedeeltelijk een gebouw dat erachter staat. Dat is onbevredigend, omdat beide vormen (boom en gebouw) nu niet goed tot hun recht komen. Door het standpunt iets meer naar rechts te kiezen had deze overlap wellicht vermeden kunnen worden. Een andere optie was geweest om dit element helemaal buiten beeld te houden.

Het groepje vliegende ganzen is natuurlijk een hele welkome bonus in deze opname. Vooral omdat de lucht verder vrij vlak en weinig boeiend is.

Techniek en nabewerking

Over de techniek kan ik kort zijn. De enige opmerking die ik heb is de scherpte, de ganzen in de voorgrond zijn onscherp, waarschijnlijk door een verkeerd scherpstelpunt (de oever of de vliegende ganzen). De belichting is goed. En ook de contrasten zijn goed onder controle gehouden, geen dichtgelopen zwarten of uitgebeten witten. De nabewerking is op zich goed, maar door misschien het contrast nog iets te vergroten kun je het vlakke licht wat sprankelender maken.

Deel dit artikel


1
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door Christina de Vin op 17 oktober 2016 om 21:19

    Dank U wel voor Uw positieve commentaar. Ben ik heel blij mee. Het paaltje onderin het ik ondertussen weggehaald.
    Bedoelt U met symmetrisch dat ik de horizon echt in het midden van de foto had moeten plaatsen.
    hart. gr. Christina

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *