Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘paddenstoelen’: Jeroen, Gerard en Jaap

Het is herfst! Een periode waarin veel natuurfotografen paddenstoelen fotograferen. Er zijn dan ook veel inzendingen gekomen op dit thema. Ik heb 3 foto’s gekozen om te bespreken. Deze laten verschillende invalshoeken zien om paddenstoelen te fotograferen: een uitsnede uit een paddenstoel, de paddenstoel in zijn omgeving en de paddenstoel als hoofdonderwerp.
canon eos 6d mk2, canon 100mm macro f/2.8. Wat is beter symmetrie zoals nu of de steel bijvoorbeeld met de regel van derden? Fotograaf: Jeroen van Alphen

Jeroen van Alphen

Abstracte uitsnede

Een beeld waar je iets langer naar moet kijken voor je ziet wat het is. Het is een interessante uitsnede van een zwam, waarbij niet het hele onderwerp is weergegeven, maar slechts een deel. Door de interessante vormen en zachte kleuren nodigt het wel uit om er wat langer naar te kijken.

Steel in het midden, of niet?

De compositie wordt bepaald door drie elementen: de steel, de hoed en een klein stukje achtergrond. Daar moet de fotograaf het in dit geval mee doen. Hoewel de foto voor mij prima werkt zoals hij is, zou ik zeker ook een variant geprobeerd hebben waarbij de steel minder centraal staat. Dus iets naar rechts of links.

Scherpte-diepte

De scherpte is gesteld op de bovenkant van de steel, de rest is onscherp weergegeven, waarschijnlijk met behulp van een grote diafragma-opening. Nogmaals: de foto werkt voor mij zoals hij is. Maar deze keuze zet mij wel aan het denken. Hoe zou de foto geweest zijn met de scherpte op de lamellen van de hoed? Misschien nog iets interessanter? Ik blijf altijd lang werken aan een onderwerp als dit, en probeer dan zoveel mogelijk varianten te bedenken en te fotograferen.

Iets meer pit?

Deze foto wekt de indruk alsof er niet heel veel aan gesleuteld is. En er valt wat mij betreft veel te zeggen voor de zachte en subtiele weergave van tonen en kleuren. Toch denk ik dat er net iets te winnen valt door een beetje contrast, verzadiging en scherpte toe te voegen. Er ontstaat dan iets meer een spel van licht en donker en je krijgt ook wat meer kleurschakeringen.

Bewerking Michel Lucas Fotograaf: Jeroen van Alphen

Jaap Jelsma

Waarom zo vaak maar één paddenstoel terwijl vaak de groepen waarin ze groeien zo mooi zijn; hierbij een poging. Fotograaf: Jaap Jelsma

Lijntje paddestoelen?

Deze foto brengt ons direct in herfstsferen door het tapijt van herfstbladeren, en het lijntje paddo’s dat daar door heen breekt. Het beeld wordt bovenin afgerond door enkele boomstammen en wat vlakken met (nog niet gevallen) herfstblaadjes. Alle elementen zijn dus aanwezig. Dan gaat het eigenlijk vooral nog om de ordening daarvan om een aansprekende foto te maken

Onrust aan de rand

Er is duidelijk aandacht besteed aan de compositie. Het hoofdonderwerp heeft voldoende ruimte gekregen en is in zijn context (herfstbos) geplaatst. De diagonaal oplopende horizonlijn vind ik ook sterk. Een verbeterpunt is de boom links bovenin. Deze is nu precies op de rand van het beeld geplaats, en afgesneden. Dat zorgt voor wat onrust, het oog van de kijker wordt uit het beeld getrokken. Ik had graag gezien dat deze boom wat meer in het beeld was opgenomen, ook als tegenhanger van de andere boom in de achtergrond.

Perspectief

Om de foto wat spannender te maken – en het hoofdonderwerp (de paddestoelen) nadrukkelijker voor het voetlicht te brengen – zou ik hier meer het groothoekperspectief hebben gezocht. Met de groothoeklens zou ik dichter op een klein groepje paddestoelen zijn gekropen, waardoor deze wat nadrukkelijker in beeld komen en je er wat meer details van gaat zien. Door het groothoekperspectief ontstaat dan ook meer dieptewerking (de voorgrond komt wat groter in beeld, de achtergrond wat kleiner).

Polarisatiefilter

Op enkele plaatsen in het beeld (enkele blaadjes, de boomstam) zie ik wat hinderlijke schitteringen. Deze hadden wellicht vermeden kunnen worden door het gebruik van een polarisatiefilter. Een filter dat vaak goede diensten bewijst bij de fotografie in herfstbossen. Het neemt hinderlijke schitteringen weg, en laat de kleuren beter naar voren komen.

Gerard Holtslag

Canon 6D ; 70-200 F4 Canon lens L. Fotograaf: Gerard Holtslag

Trio vliegenzwammen

We zien in dit beeld één van de meest geliefde paddestoelen! Er is gekozen voor de portret-benadering waarbij de zwammen centraal staan, en de omgeving zoveel mogelijk uit beeld is gehouden. Als onderwerp is hier gekozen voor een mooi vers en daarmee fotogeniek trio zwammen.

Zwammen met ruimte

De compositie wordt bepaald door de drie zwammen, die netjes iets uit het midden zijn geplaatst, een prima keuze. Het onderwerp centraal in het midden is meestal statisch en saai. Prima ook dat de zwammen ondanks de ‘portret-benadering’ toch wat ruimte links en boven hebben gekregen. Dat geeft minder het gevoel dat ze opgesloten zijn. Wat me verder bevalt is dat er geen storende elementen te zien zijn. Wat helpt hierbij is dat de voor- en achtergrond – door de keuze van een grote diafragma-opening – onscherp zijn weergegeven.

Natuurlijke weergave

Complimenten voor de nabewerking, de foto wekt de indruk alsof er niet heel veel aan gesleuteld is en ziet er toch fris en aantrekkelijk uit. Een hele natuurlijke en geloofwaardige weergave. Er is zeker niet overmatig veel contrast, verzading of scherpte toegevoegd.

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

4 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: