Menu

Onderdeel van Pixfactory

Fotobespreking thema ‘sneeuw!’: Astrid en Connie

De sneeuw heeft veel mensen naar binnen gejaagd, maar gezien de inzendingen veel fotografen naar buiten. Het is alweer de laatste bespreking voor het thema ‘sneeuw’ en aan mij de ondankbare taak om veel mensen teleur te stellen door hun foto niet te kiezen.
Nikon D750 / 70-200. Ik vind foto's van sneeuwlandschappen mooi en moeilijk tegelijk. Hoe breng je het magische gevoel goed over op beeld. Hierbij een poging, waarbij ik gevoelsmatig iets mis, maar wat? Fotograaf: Astrid Brenninkmeijer

Over sneeuwbanken, striptekenaars, roodkapje en geen wolf.

Er wordt mij wel eens gevraagd hoe ik bepaal welke foto’s ik kies. Naast de foto kijk ik altijd of de inzender een specifieke vraag heeft. Het is altijd leuk om daarop in te haken. Verder lees ik eerst de voorgaande besprekingen om niet in herhalingen te vallen. Het moet natuurlijk ook voor de lezers interessant blijven! Veel tips die zijn gegeven gelden ook voor veel van de andere ingezonden foto’s. Lees vooral ook de tutorial over sneeuwfoto’s van Johan van der Wielen. In deze besneeuwde sprookjeswereld duiken we letterlijk de sneeuw in, op zoek naar de wolf.

Astrid Brenninkmeijer

Onder het kleed geveegd

Een sereen plaatje van een besneeuwd bos. De stammen steken donker af tegen de ongerepte sneeuw. De witte deken bedekt de rommelige bosgrond, waardoor rust ontstaat in een anders zo druk beeld. Op deze koude winterdag zijn kleuren verdwenen en komt het lijnenspel van de stammen tot leven. Stil staan ze in de witte massa, te wachten op warmere tijden. Vlokken dichtbij zorgen voor een wolkerig effect en versterken het beeld: ja, het sneeuwt echt!

Stammenstrijd

Meestal is het erg lastig om in dit soort foto’s te voorkomen dat stammen met elkaar concurreren. Doordat ze naar achteren toe vervagen geeft het in dit beeld niet, dat ze elkaar raken. De prominent in beeld staande stam links wordt mooi in evenwicht gehouden door de stam helemaal rechts.

Sluitertijd

Je hebt je camera op sluitertijd-voorkeur gezet. Is dat omdat je 1/15 sec wilde hebben om beweging in de vlokken te krijgen? In combinatie met ISO 1250 geeft dit een diafragma van f/22. Een ongewone combinatie. Gebruik bij landschapsfoto’s niet het diafragma om het licht te regelen, maar kies deze bewust om de scherpte-diepte te kunnen regelen. Diafragma en ISO hadden best wat lager gekund. Misschien waren de vlokken voor de lens (of zijn het toch druppeltjes op je lens?) wel minder zichtbaar, maar er is een andere methode om sneeuwvlokken zichtbaar te maken: flitsen! Door het flitslicht lichten alle vlokken op en als je niet te hard flitst, dan merk je daar in de rest van de foto niets van.

Over roodkapje en de wolf

Je zegt dat je gevoelsmatig iets mist. Maar wat? Daar kunnen we natuurlijk urenlang over fantaseren:

  • Wat zou het prachtig zijn geweest als er rechts in de verte precies in die lichte opening een edelhert had gestaan, natuurlijk met enorm gewei…
  • Of in het verder zwart-witte beeld in het guldensnedepunt rechtsonder een prachtige rode vos…
  • Of de wolf met rugnummer 4 die half Oost-Nederland is doorgetrippeld…
  • Of roodkapje, wegens gebrek aan wolven…

Maar dat is er allemaal niet. De foto is nu een prachtig decorstuk. Maar het publiek wacht op de voorstelling, en die gaat niet komen. Dus ja, ook ik mis ‘iets’. Het accentje waar mijn oog uiteindelijk op blijft rusten. Dat hoeft helemaal niet zo groot te zijn, maar nu blijf ik dwalen door het bos, op zoek naar de hoofdrolspeler.

Kortom: een foto waar je je fantasie op los kunt laten, wat zien jullie aankomen in de verte?

Ik ben benieuwd wat je van mijn verhaaltje vindt, laat je het weten?

Connie de Graaf

Canon EOS 77D met Canon 18-135mm, 1/60 sec. f/5,6 135 mm ISO 200. Sneeuw in Nederland en iedereen geniet met volle teugen… Fotograaf: Connie de Graaf

Wit met een toefje rood

Een heel sfeervol winterbeeld, de sneeuwjacht verzacht al de lijnen. De kleuren vallen weg, het wordt bijna een zwart-wit beeld. Alleen het verdorde beukenblad zorgt voor een mooi roodbruin kleuraccent. Twee mensen trotseren de sneeuwstorm. Ze staan maar klein in beeld, maar toch maken ze de foto: je kunt er je eigen verhaal bij verzinnen.

Sneeuwbank

Er is voor gekozen om het laantje net uit het midden te zetten door links wat meer ruimte te geven. Daardoor komt het rode beukenblad wat meer in de foto, een goede keuze. Ook het hekje leidt de foto in en stoort daarom niet.
Het grote witte vlak in de voorgrond zorgt er wel voor dat de compositie wat wringt. Mijn oog wordt niet het beeld ingeleid, maar moet eerst over die helder witte sneeuwbank heen zien te komen. En dat lichte deel blijft steeds de aandacht trekken. Mijn eerste gevoel was dat er een stuk af moet, maar als je de voorgrond iets meer doortekening geeft door de belichting wat terug te schroeven, dan blijken er leuke sporen door de sneeuw te lopen, die mijn blik als vanzelf het laantje inleiden.

Beweging

De sluitertijd van 1/60 sec. zorgt voor precies voldoende beweging in de sneeuwjacht. Een langere sluitertijd had het hele beeld doen dichtlopen met sneeuw, en bij kortere sluitertijd had je minder het effect van de sneeuwjacht gehad. Net als een striptekenaar kun je het harder of zachter laten sneeuwen door de strepen langer of korter te maken. Diafragma f/5.6 geeft wel een beperkte scherpte-diepte, maar dat maakt bij deze foto helemaal niets uit: de sneeuw maakt alles toch schilderachtig onscherp.

Al met al een heel fraai beeld, met een mooie nabewerking. Ik ben benieuwd wat je van mijn bespreking vindt.

2 reacties

  1. Hallo Henk, wat ontzettend leuk dat je mijn foto uitgekozen hebt voor de bespreking. Als beginnend fotograaf was ik erg verrast toen ik zag dat de foto inderdaad net getekend lijkt. Een goede compositie vinden vind ik nog lastig, meestal is het meer geluk dan wijsheid als er toch een redelijk goed resultaat uitkomt maar oefening (en goede tips) geven hopelijk verbetering voor het vervolg. Ik was inderdaad meer gefocust op de sluitertijd dan het diafragma, iets wat mij nog te vaak overkomt helaas.
    Ik vind het een erg leuke bespreking met goede tips!

  2. Hallo Henk, leuk dat je mijn foto hebt uitgekozen voor de bespreking. Het klopt dat ik voor sluitertijd had gekozen om de sneeuwvlokken goed in beeld te krijgen. De flitstip is voor mij nieuw, ik flits nooit, wellicht toch eens te proberen. En inderdaad mis ik precies wat je aangeeft, een hoofdrolspeler. Ik heb daar nog wat langer gestaan en er kwamen uiteindelijk ook 2 edelherten (zonder gewei) van links naar rechts aangelopen precies door het open vlak dat je noemt. Ze waren echter zo ver weg dat ik ging inzoomen en foto’s ging maken met een snellere sluitertijd. Achteraf gezien had ik dat misschien niet moeten doen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Hallo Henk, wat ontzettend leuk dat je mijn foto uitgekozen hebt voor de bespreking. Als beginnend fotograaf was ik erg verrast toen ik zag dat de foto inderdaad net getekend lijkt. Een goede compositie vinden vind ik nog lastig, meestal is het meer geluk dan wijsheid als er toch een redelijk goed resultaat uitkomt maar oefening (en goede tips) geven hopelijk verbetering voor het vervolg. Ik was inderdaad meer gefocust op de sluitertijd dan het diafragma, iets wat mij nog te vaak overkomt helaas.
    Ik vind het een erg leuke bespreking met goede tips!

  2. Hallo Henk, leuk dat je mijn foto hebt uitgekozen voor de bespreking. Het klopt dat ik voor sluitertijd had gekozen om de sneeuwvlokken goed in beeld te krijgen. De flitstip is voor mij nieuw, ik flits nooit, wellicht toch eens te proberen. En inderdaad mis ik precies wat je aangeeft, een hoofdrolspeler. Ik heb daar nog wat langer gestaan en er kwamen uiteindelijk ook 2 edelherten (zonder gewei) van links naar rechts aangelopen precies door het open vlak dat je noemt. Ze waren echter zo ver weg dat ik ging inzoomen en foto’s ging maken met een snellere sluitertijd. Achteraf gezien had ik dat misschien niet moeten doen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: